Ангели, русалки и фойерверки от цвят

Милена Попова 24 March 2008

Златна серия за Dior
Висшата мода е територия за мечти, обича да казва Галиано, който се оказа златното момче на Dior и концерна-собственик LVMH. Неговите колекции се продават като топъл хляб в Москва, Далечния и Близкия Изток и това вдига печалбите на марката. Очевидно и серията, която той показа през януари, ще намери подобен прием, защото е изключително атрактивна. Искрящи цветове (папагалско жълто, фуксия, неоново зелено, кралско синьо), километри сатен и брокат, надиплени, вързани в огромни панделки и обсипани с пищни бродерии. Екстравагантни обувки на огромни платформи, мигли от пера и шапки от епохата ню луук на Диор. Силуети, които са едновременно обемни и леки, едновременно ретро и модерни. Сред публиката го аплодираха Даян Крюгер и Дита фон Тийз, а Галиано галантно повдигна шапката си в стил Хенри VІІІ. Да, същият – кралят, който е имал шест съпруги, три от които е обезглавил. Но жените обичат да бъдат жертви на велики мъже и Галиано прекрасно знае това.

Усещане за ангел
„Тя премина леко като ангел край него и взе душата му.” Цитатът е на Исабел Алиенде от „Къщата на духовете”. А дрехите, в които е „облечено” това усещане, са на Кристиян Лакроа. Големият френски дизайнер показа своята haute couture колекция през януари в Париж под мотото „An Angel Passing by” в модерния Помпиду център. Неговите ангели бяха не безплътни, а ослепителни, родени от горещо въображение, което черпи идеи от модната история на кралските дворове. В дрехите се смесваха по магически начин цветове от цялата палитра: лимонено жълто, оранжево, яркочервено, тревисто зелено. Бяла беше само кралски пищната булчинска рокля, декорирана със златни и червени цветя, с която завърши шоуто. Розова чанта във формата на разцъфнала роза пресъздаваше неговото усещане за аксесоарите. Пластове волани, огромни буфан ръкави, цветя от плат и цветни помпони декорираха прелъстителните комбинации. И всичко това – постигнато с лекота и финес, с виртуозност, присъща само на целунат от ангел майстор на дрехи, какъвто е Лакроа.

Скица на кутюрната рокля, с която Донатела Версаче участва в инициативата ”Мода от бъдещето” в Ню Йорк, заедно с няколко световни дизайнери. Роклята е в цвят слонова кост и е направена от необичайна „сплав” – коноп и коприна. Създаването на нови, високотехнологични материи, които са едновременно еко и луксозни, е изключително модерно виждане за бъдещето на модата. На парижката седмица на висшата мода Донатела показа няколко рокли-шедьоври, вдъхновени от изяществото на древногръцките туники.

Въпреки че Галиано ослепи отбраната публика с цветове, тя беше облечена предимно в черно. Сред членовете на „сектата на Диор” бе и бившата съпруга на Мерилин Менсън Дита фон Тийз. На първия ред, разбира се.

Сънища от дълбините на океана
Очевидно и Жан Пол Готие, и Карл Лагерфелд са сънували сходни сънища. Техните последни колекции haute couture са инспирирани от дълбините на океана. Лагерферд е направил романтична, деликатна, в нюансите на раковините и толкова Шанел колекция. От наследството на Мадмоазел той е взел изрязаните жакети без ревери до талията и тесните поли, но ги е конструирал така, че напомнят раковина, заиимствал е и драпираните панталони от сатен, с които Шанел е скандализирала обществото преди 70 години. На пръв поглед колекцията му няма много общо с кутюрната мода, в която километри плат оформят скулптури, а обувките са като катедрали. Неговите русалки са в семпли балетни пантофки, с ленти на косите декорирани с миди и раковини и поли по тялото. Вероятно маестрото се опитва да промени дефинициите за висша мода и да я приземи, акцентирайки върху нейния смисъл: ръчната работа, скъпите материи и най-вече логото на един съвременен гений.

Малката русалка казва „Здрасти, моряк”! – така Готие с ведра усмивка пресъздава своите сънища, населени с русалки и цветове от дъното на океана. На тропическия остров на Готие моделите носят сатенени рокли с блясъка на седеф и завършващи като опашка на русалка, рокли с щампи на люспи, мокри коси и лица, покрити с капчици, както и запазената марка на дизайнера – прозрачни дрехи в слънчевата гама, моряшки фланелки, чорапи с щампирани моряшки татуировки. Колекция, прекалено комерсиална за понятието haute couture. Но вероятно именно това комерсиализиране на висшата мода печели нови клиенти. Само за 2007-ма продажбите в този луксозен сегмент са нараснали с 35 процента в сравнение с 2006-та. Очевидно годините на криза, когато клиентите на висшата мода бяха не повече от няколкостотин в целия свят, са отминали безвъзвратно.

СБОГОМ, Валентино!
Кулминацията на дефилетата безспорно беше прощалното ревю на Валентино. Без излишни сантименталности маестрото отправи целувка за сбогом към публиката, сред която, облени в сълзи, стояха Ума Търман, Клаудия Шифър и Надя Ауерман, както и Миуча Прада, Луси Лиу, Албер Елбаз. На огромен екран сияеше приказна рокля в червено а ла Валентино, но този цвят не беше експлоатиран в последната му колекция. Цветовете се разгърнаха в ревюто като музикална пиеса – от най-нежните розови, сини и бели нюанси през силните комбинации в оранжево, лилаво и розово, до ослепителните флорални мотиви. Изящните силуети с тънка талия, изрязани жакети и полуоткрити рамене, рокли от сатен и органза по тялото с панделки под бюста и балоновидни поли бяха перфектно конструирани – нещо, в което Валентино е ненадминат. Неговият стил наистина е поезия, която се губи в превода и затова не може да бъде обясняван. Усещането, което носят дрехите му, е за нежност, светла радост и красота, за наслада и женственост, които просто изпълват сетивата до последен предел.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР