Пенелопе Крус: Научих се да не се извинявам за това, че ми върви

Захабени зъби, паднали клепачи, състарено лице, ужасен грим, патрава походка.

Ивайло Харалампиев 28 November 2004

Трудно е да разпознаете от екрана смятаната за една от най-красивите жени на планетата. Испанката Пенелопе Крус се нареди в списъка с красавици, които на драго сърце са готови да бъдат почти обезобразени, за да изпълнят ролята на живота си. И за пореден път формулата се оказа сполучлива. Италианският Оскар, наградата Донатело за най-добра актриса, е само началото на изобилните хвалебствия по адрес на актрисата. И звездата, и критиката съвпадат - героинята Италия от филма Non Ti Muovere е най-безупречната роля в кариерата на Пенелопе Крус. Мнозина дори се осмеляват да прогнозират, че испанката сериозно ще бъде "разигравана" като кандидатка и за "истинския" Оскар.

В Италия книгата Non Ti Muovere на Маргарет Мадзантини (съпруга на режисьора и главен изпълнител във филма Серджо Кастелито) стана абсолютен бестселър, а филмът се превърна в едно от най-добрите попадения за годината на Ботуша. Серджо Кастелито първоначално не приема дори възможността Пенелопе да изиграе ролята. "Толкова е прекрасна, не мога да я видя като едно пропаднало момиче от най-мизерните квартали на Рим, което всички унижават и което дори не може да поеме цялата тежест върху крехкото си тяло."

Коктейлна черна рокля с голямо деколте, прибрана коса, почти «измито» от грим лице, без аксесоари, само един миниатюрен черен пръстен на лявата й ръка. Татуировка с цифрите 883 на глезена. Много по-близо до бляскавия си вид в тоалети на Шанел или Ралф Лорън. Неслучайно я смятат за наследница на митичната Одри Хепбърн. Този път няма дори намек за грешка. В замъка дворец Санто Мауро звездата се появява в целия си блясък. На родна земя тя вече е покорила и се е сдобрила напълно с медиите - една роля успя да изглади «противоречията» между Пенелопе и испанската преса.

На 17 г. се превръща в еротичен мит с Jamon Jamon, където не липсват силно провокативни сцени. Актрисата обаче успява да се изплъзне от лесното клише и отказва много предложения за роли, които вадят дивиденти единствено от сексуалния й заряд. Преди 5 години се озовава в Холивуд. След първоначалните "латино" героини дори и там вече започват да я взимат много по-насериозно. Едва навършила 30, Пенелопе Крус вече има в актива си над 40 филма. Приписват й романтични забежки почти с всичките й млади колеги. Най-шумната й любовна афера досега е с Том Круз. Приятелските отношения между двамата изглежда продължават. На последната премиера на Том Круз в Мадрид дойде цялото семейство на ексгаджето му, макар тя да не бе в Испания. Актрисата откри в Мадрид и собствен бутик, за който сама избира дрехите.

За година и половина Пенелопе Крус участва в шест филма. На кинофестивала в Торонто бе световната премиера на Head in the Clouds, в който играе с Чарлиз Терон и гаджето й Стюарт Таунсенд. Готов е Sahara, където професионалният магнетизъм с Матю Макконахю прерасна в лична връзка. В Chromophobia участва заедно с Ралф Файнс. Започнаха снимките и на Bandidas, комедиен уестърн по идея на самата Пенелопе, в която й партнира Салма Хайек.

Как попадна на тази роля?

Снимах друг филм в момента и не търсех нищо конкретно. Пътувах в самолета, докато четях книгата. Не можах да спра да плача. Молих се да не е вече късно, защото държах в ръцете си ролята на живота ми. Още от летището се обадих на Серджо и си уговорихме среща в Париж, където и двамата тогава работехме.

Не спираш да настояваш, че Италия е едва ли не крайъгълен камък в кариерата ти.

Тази роля промени живота ми. Има актриси, които никога няма да се доберат до подобна героиня. Но не говоря само за кариерата ми. След като изиграх Италия, се чувствам много по-добра като човек.

За пореден път става ясно, че талантът ти е много по-добре оценен от европейската киноиндустрия.

Няма нищо чудно в това, че в Европа ми дават много по-различни роли. Тук работя от 15-годишна. Забелязвам обаче, че вече и в Щатите започват да ми предлагат по-рискавони персонажи - от тези, които на всеки актьор се харесват.

Смятана си за една от най-красивите актриси, но и ти реши да бъдеш загрозена. Май има такава мода.

Не заслужавам абсолютно никакви аплодисменти за това, че играя непривлекателна жена. Нито една актриса, която би се опитала да провокира специално уважение по този начин, не го заслужава. Актьорът просто трябва да е в услуга на своя герой. Безкрайно отегчително и скучно би било, ако винаги играех един и същи тип жени. Напротив, аз се чувствам привилегирована, че можах да изграя Италия.

Режисьорът твърди, че не е имал никакви проблеми, че въобще не си се държала като звезда.

Аз изгарях от желание да изиграя тази жена, бях готова на всичко. Забравих егото си, дори не ми хрумваше да се замислям дали съм красива или грозна. Като актриса зная какво означава този шанс в живота - или се хвърляш презглава, или не се получава.

Снимаш на италиански, при това със специфичен акцент.

Единственото условие, което поставих, бе гласът ми да не бъде дублиран. Исках да изиграя Италия на италиански. Екипът имаше съмнения, но ми се довери. Прекарах дълги седмици по четири часа на ден с учител по италиански, за да заговоря с южен акцент. Имаше моменти, в които направо откачах. Учителят ми ме намрази, аз го намразих, но накрая се получи.(Смях.). Но вече съм свикнала. Снимам едновременно на четири езика и постоянно ми се налага да уча някакъв акцент.

След испанския на кой език се чувстваш най-сигурна?

Не ме интересува езикът, на който ще снимам, нито бюджетът на филма. Интересува ме историята. Един мъж с престижна работа и висок социален статус, но и с тъмни периоди в миналото, се оказва въвлечен в разтърсваща извънбрачна любов с момиче, което на практика минава за човешка отрепка и което бащата започнал да изнасилва, когато било на 11 г. Да си част от пресъздаването на тази история е привилегия.

Зрителят неминуемо се влюбва в Италия. Въпреки външността...

Италия е много проста и в същото време дълбока жена. Тя е едно ранено животно, никога не се възстановява. Убедена е, че няма право на любов и това я превръща в безгранично щедра жена. Смята, че не заслужава любовта на този мъж, въпреки че е единственото, което има в живота си. Тя дори оправдава баща си, че я е изнасилвал. Жена, която наистина вярва, че не заслужава любов - това ми разбива сърцето!

Една измъчвана, малтретирана и унижавана жена. За съжаление тази история и в живота много често се повтаря.

Говорила съм с жени, които са преминали през подобно изживяване, и те съвпадат в нещо потресаващо - всички в определен момент се смятат за виновни. Италия не е откачила, истина е, че изглежда все едно, че е така, но всичко е само маска. Гримира се зле, облича се лошо, носи страшно високи токове, на които не може дори да върви добре, никога не върви по средата на улицата, но всичко това има своето обяснение. Любовта в нея е сякаш парализирана и тя прави всичко, за да не изживее никога повече това, което е изживяла с баща си.

Повтаряш, че се чувстваш по-добра.

Този разтърсващ филм всъщност е възхвала на живота. След като го гледаш, имаш желанието да кажеш на любимите си хора, че ги обичаш. Започваш да оценяваш това, което имаш. Яденето три пъти дневно вече ти се струва награда, защото си си дал сметка, че има хора, за които наистина е така. И досега плача, докато гледам филма.

Не те ли притесняваше този толкова близък план, в който си мъртва.

Снимала съм се мъртва много пъти и това не ме притеснява. Но в някои от сцените в този филм съм почти същата като баба ми и в моето семейство този момент е бил много тежък.

А секс сцените?

Днес голите или секс сцени не ме притесняват въобще, стига да има достатъчно добро обяснение, за да ги снимам. В началото на кариерата си сякаш предавах себе си, когато правех нещо такова. Сега вече не чувствам така нещата.

Как постигнахте външния вид?

Двете с Маргарет ходихме по магазините да изберем гардероба на Италия. Нямаше дреха, която да струва повече от долар. Иначе от години работя с гримьорката Уитни Джеймс, която просто знае как да постигне желания имидж.

Никой режисьор досега не се е оплаквал от теб.

Аз съм много дисциплинирана като актриса и като човек. Свикнах още като малка, докато учех балет. На снимачната площадка обаче не обичам да бъда изоставяна сама от режисьора. Искам да ме насочва и напътства, за да си изиграя добре ролята. Е, и да се вслушва в мнението ми понякога.

Ролята на вулгарна жена не е непознат регистър за теб.

Играла съм две вулгарни жени - в "Трепереща плът" на Алмодовар и този на Италия. Ужасно е обаче, когато този вулгарен момент се засилва, за да се спечели някакъв болен интерес.

Спекулира се, че Алмодовар има готова роля за теб.

Педро не спира да ми разказва прекрасните си шантави и все гениални идеи, които при това стават все повече. Но ми забранява да ги коментирам с когото и да било. И вече дори му казах да спре да ми споделя и да ми забранява, защото едва успявам да се сдържа и да не ги разкажа. Естествено, че искам да работя пак с него. Обожавам го.

Той обаче доста говори пред медиите за личния ти живот.

Той твърди, че знае всичко за мен - за кого ще се омъжа, кой ще е баща на децата ми, колко деца ще имам и т.н. Проблемът е обаче, че не ми дава тази информация. (Смях.)

Почти задължителен въпрос - искаш ли дете?

Искам да имам дете, естествено, но не е нещо, което мога да планирам. Смятам, че ще бъда добра, но доста досадна майка.

Как приемаш славата?

Славата е нож с две остриета и много лесно се превръща в нещо много опасно. В началото, когато започвах да ставам известна, в един момент страшно се уплаших да не би славата да ме погълне, да ме трансформира, да ме отдалечи от хората, които обичам. Сега вече не ме е страх, защото съм сигурна, че това няма да се случи.

А неспирното внимание на медиите?

И с това свикнах и дори си давам сметка, че в един момент просто дотолкова престава да те интересува какво се пише за теб, че ставаш по-силен характер.

Едва на 30 г. си играла в повече от 40 филма.

Добре, върви ми, признавам, много хора нямат моите възможности. Е, какво от това? Научих се да не се чувствам виновна. Не искам да трябва да се извинявам за това, че ми върви.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР