Аз, папаракът - Енрик Байон

Един от най-добрите папараци в света ексклузивно за EVA от Барселона...

Ивайло Харалампиев 10 август 2007

Кое определя добрия папарак? Хонорарите или качеството на снимките?

Показателни са броят публикувани страници в списанията или отзвукът, който материалът получава. Някои репортажи се задържат по 2-3 седмици. Навлизането на телевизиите на терена на клюките промени правилата на играта. Сега много програми си запълват времето с такъв тип новини. Канят папараци, защото информацията, която даваме, е достоверна. Иначе аз не съм богат, но не се оплаквам. Печеля добре.

Появяваш се редовно по телевизията. Не те ли е страх, че „жертвите" ти ще те разпознаят?

Да, ако могат да ме видят, докато ги снимам. Но аз или се крия, или се маскирам. В колата имам базов комплект за дегизиране. Когато преследвах Леонардо ди Каприо, за един ден се маскирах пет пъти. Сменям дрехи, слагам брада, перука, шапка, слънчеви очила. Въобще не ме хванаха.

Как би защитил вашата професия, често заклеймявана като не особено морална?

Защо папаракът да е лош, а детективът - добър? Ние не само даваме информация, a и я доказваме визуално. Има знаменитости, които предпочитат да не излиза цялата истина за тях. Но ако се съобразяваме с техните желания, ще останем с лъжливи впечатления.

Осъдил ли те е някой от известните, които си снимал?

В този бизнес съм от 10 години, но не се е случвало някой да ме съди. Спазвам законите. Предпочитам да не публикувам, ако има съмнения. Не искам да се занимавам със съдилища. Случвало ми се е да се движа на ръба на закона. Скоро открих, че балконите на една къща могат да бъдат смятани хем за легални, защото гледат към улицата, хем за част от къщата. Така че там има правен луфт. Мой колега снима топлес Клаудия Шифър в хотел на Барбадос седмица преди да се омъжи. Не я публикуваха, защото беше в басейн в частната собственост на хотела. Но ако собственикът не е ограничил гледката отвън, значи не иска да защитава интимността на това пространство...

Има ли медии, които публикуват снимки въпреки опасността да ги съдят и да загубят?

Има присъди, които се уреждат със суми между 6000 и 50 000 евро. Не е малко, но списание с добър тираж ги покрива и печели.

Как действат папараците? Самостоятелно или чрез агенции?

Има огромни агенции. Има и по-малки като моята, които се занимават с ексклузивни кадри, до които другите нямат достъп. Има и фрийлансъри, които продават на медиите или на агенциите.

В книгата си твърдиш, че някои от най-добрите папарашки снимки никога няма да се публикуват. Какво има на тях?

На папарашки жаргон „в чекмеджето" означава, че шефът на някое списание решава да купи снимките и да не ги публикува. Има добри връзки със съответната звезда и иска да блиндира обществения й имидж. Възможно е издателят да има интерес от положителния имидж на персоната. Казва си: „Той ще ми даде ексклузивен репортаж от сватбата си, от медения си месец, раждането и кръщенето на първото дете и т. н., затова трябва да го представя като добър човек." Тези ексклузивни материали ще продадат голям тираж и следователно не е от интерес да се покаже авантюрата му с по-младо момиче.

Когато се заговори, че Клаудия Шифър е спипана топлес на Палма де Майорка, снимките не се появиха, но няколко седмици по-късно тя показа къщата си в сп. „Ола"...

Каква случайност, нали! Не бих го нарекъл шантаж обаче. И двете страни в случая печелят. Списанието, което купи и публикува Клаудия гола, ще продаде много бройки, но ако покаже Клаудия в дома й гримирана, сресана и бляскава, също ще продаде много. И, разбира се, това е по-добрият вариант за звездата. При такива ситуации и папараците печелят, на тях им се плаща. Но аз като фотограф предпочитам да публикуват снимките ми. Въпрос на престиж, не са само парите.

Предпазват ли се някои герои от самите медии? Какво ще кажеш за кралската фамилия?

Много съм снимал кралското семейство и никога не съм имал проблеми. Принц Фелипе е молил да не го снимаме, когато е на плажа или с някоя компания вечер. Но се случва и медии да решат да бойкотират определена звезда, от която са получавали заплахи за съд. Казват: „Няма да говорим за теб - за живота ти, за дисковете, филмите и концертите ти, няма да представяме книгите ти и няма да даваме публичност на марките, които представяш!" Ясно е - ако марките знаят, че половината медии няма да отразят изявите на тази ВИП персона, няма да я взимат за рекламно лице.

Вероятно по-могъщите звезди по-лесно крият информация и снимки за себе си? Говори се, че Хулио Иглесиас неведнъж е бил документиран в компрометираща ситуация, но няма публикувани кадри.

Медиите живеят от рекламата и ако си известен директор на тв канал като Берлускони, и те спипат с известна певица, логично е това да го публикуват, защото би било интересно. Но ако господинът с огромна власт заяви: „Ако пуснете това, няма да получите реклама!" Загубите от реклама са много важни. Най-доброто и за папараците, и за медиите е да правят семпли забавни репортажи, които се харесват горе-долу на всички, и всички да печелят.

А защо не преследвате крупни бизнесмени или политици?

Неведнъж са се разкривали огромни финансови интриги благодарение на папараците. Шефовете на „Кока Кола" или „Ферари" сигурно имат живот с пикантерии, надхвърлящи историите на много звезди, но публиката не ги познава и не се интересува. Решенията за публикации зависят и от издателските групировки.

Похвали ни се с твоите най-специални находки като папарак.

Кадърът ми на Китин Муньос и Калина, който за първи път потвърди връзката им и беше корица на „Ола", първите снимки на Елса Патаки и Ейдриън Броуди... Когато Мадона излезе за първи път със семейството и децата си в Барселона, аз ги улових с моя фотоапарат. В Ню Йорк щракнах сестрата на Пенелопе Крус с новото й гадже. Направих снимки на Леонардо ди Каприо и Бар Рафаели, които доказваха връзката им. Снимах Камерън Диас и Джъстин Тимбърлейк, когато уж бяха скъсали, а стана ясно, че продължават. След това все пак приключиха. Правил съм репортажи в Лос Анжелис, Франция, Италия. През лятото покривам Балеарските острови, през зимата ски курорта Бакейра Берет.

Сигурно реагираш моментално на информация за някоя звезда, която можеш да заснемеш?

Веднъж ми звъни колега: „Искаш ли да отидеш в Куба? След час е първият самолет." Нямаш време да минаваш през вкъщи. В колата папараците винаги имаме чанта с дънки и няколко тениски за такива случаи. Тогава отидох в Куба, чичото на преследвания обект се оказа някакъв висш военен и ме бутнаха в ареста. Казаха, че не гарантират за живота ми. Тръгнах си, естествено.

Сред най-забавните случки в книгата ти е за Шон Конъри, който имал навика да излиза гол на балкона.

Голям майтап! Мои колеги го хванаха в Марбея, но снимките не бяха публикувани. Една нощ го видели случайно гол на балкона, снимали го, а после установили, че нямат филмче. Решили да отидат на следващата нощ за всеки случай и се оказало, че това си му е навик. Пак излязъл гол и този път го снимали наистина. Шон Конъри всъщност престана да ходи в Марбея заради огромното преследване на медиите, а и защото спадна нивото на джетсета.

Налагало ли ти се е да прилагаш бойните си умения?

Тренирам кикбокс пет часа седмично и мога да се защитя, но не ми плащат да се бия. Не е задължително да строшиш нечий нос, за да се разбере, че ако искаш, можеш да го направиш. Веднъж бодигардът на Мел Гибсън ме хвана за врата. Опитвайки се да го успокоя, успях да набера номера на полицията. Докато му говорех, ми показа пистолета си с думите: „Сега яката ще се позабавляваме." Срещу пистолети не ритам. Предпочитам да се чупя и след 15 минути пак знам къде е Мел Гибсън. Имам три такива случая за десет години, а работя почти всеки ден.

А възможно ли е самата звезда да не знае какво точно прави охраната й?

Да. Когато Кайли Миноуг беше тук за последен път, точно се беше справила с рака на гърдата. Изглеждаше безупречно. На летището я питах дали мога да я снимам. Тя ми се усмихна, спря, позира. Никакъв проблем! Благодарих й, тя влезе в летището, но се появи бодигардът й и поиска картата на дигиталния ми апарат. Обясних му, че Кайли ми е позирала сама. Въпреки това той все още възпитано ми поиска снимките. Подсетих го, че на обществено място не може да ми заповядва и ако иска, да извика полиция. Тогава той директно ме заплаши. Казах му: „Обърни се, всички таксиметрови шофьори са вперили поглед в теб, защото си с Кайли Миноуг, ако направиш нещо, ще навредиш на нейния имидж. Дай да оставим нещата така." Той осъзна, че това е най-доброто, но не пропусна да ми напомни, че ми е запомнил физиономията и следващия път като дойде, ще е по-добре да не съм наблизо.

Защо мислиш, че папараците са силно рискова група за брачен живот?

Най-добре е да не си обвързан. Трябва да си по нощните купони, където бъка от момичета, алкохол, дрога. Гаджето те понася ден, месец, година, но накрая започва да те мрази. Аз съм късметлия, защото жена ми е журналистка в същия бизнес. Започнахме да излизаме няколко години, след като вече работехме заедно. Знае какво правя, на нея също й харесва и не иска от мен да се отказвам. Наясно е, че когато идва Леонардо ди Каприо, аз задължително трябва да работя.

Кои са световните випове, за чиято снимка се плаща най-много в момента? И за какви суми говорим?

Ако някой успее да покаже как принц Уилям се обвързва официално, например как подарява пръстен на гаджето си, ще получи огромна цифра. Този репортаж ще се продаде в цял свят и само от него можеш да спечелиш повече от половин милион евро. Топлес на Ева Лонгория също много се търси сега, както и Скарлет Йохансон. Екссъпругата на Пол Маккартни, както и Том Круз, Брад Пит и Дейвид Бекъм са сред звездите, за които се плаща най-много в момента.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР