Магдалена Кирова

„Доказателството за успех на един дизайнер е, когато дрехата „излезе” на улицата“

Кристина Симидчийска 26 January 2011

„Доказателството за успех на един дизайнер е, когато дрехата „излезе” на улицата“

Когато за първи път видях Маги на откриването на новия магазин на PENNYBLACK, помислих, че е кацнала директно от Берлин. Момичето до мен пък заяви, че е по-вероятно да е някъде от Скандинавия. Оказа се, че и двете грешим, подведени от артистичния й вид. Набързо разучихме, че Магдалена Кирова е дъщеря на дизайнера Мария Иванчева, а баща й е художник - Цвети Киров. Завършва съвсем обикновена гимназия в София, а после по препоръка на майка си заминава за Италия, и по-конкретно – в небезизвестния институт за моден дизайн във Флоренция Polimoda, в който 4 години изучава конструиране на облекла, дамска и мъжка мода. След обучението я взимат на стаж в МaxMara Group, където работи и до днес. Вече 7 години.
А после стана още по-интересно:

МАЙКА МИ Е МОЯТ НАЙ-ГОЛЯМ УЧИТЕЛ. Израснала съм, заобиколена от платове и кройки. Спомням си, как когато бях малка, тя рисуваше коприни, а аз седях под  масата й и рисувах моделчета в тетрадките си... Обичах да „правя” ревюта, като обличах дрехите на мама, измислях им някакъв ре-стайлинг и после дефилирах. Не съм си и мечтала да правя нещо по-различно от мода - винаги съм знаела, че ще стана дизайнер.

В ИТАЛИЯ ПОРАСНАХ.
Научих се да отстоявам идеите си, което е може би най-важното за един творец или човек, занимаващ се с креативна дейност. Нормално е, докато правиш нещо, да си в непрекъснато съмнение дали това е наистина добро. Защото винаги има една идея, която е по-добра, а да не говорим по колко още начини може да се подобрява... Но трябва да намериш точката, в която да кажеш „Стоп!”. Научих се да имам и по-голям респект към идеите си. Когато още се учиш, рисуваш една идея, хвърляш я, рисуваш нова... Но тези мисли всъщност ти идват интуитивно и са си добри точно такива, каквито са. Не бива да се подценяват и няма нужда да се „предобряват”. Да, можеш да ги преработиш по хиляди начини, но накрая е по-вероятно просто да ги... развалиш.

ЕДНО ОТ НАЙ-СТИМУЛИРАЩИТЕ НЕЩА В РАБОТАТА МИ са непрекъснатите пътувания за вдъхновение и търсене на нови тенденции. Обикаляме различни винтидж пазари и малки дизайнерски магазинчета, най-често в Лондон и Париж. Тенденциите всъщност се хващат от улицата, затова наблюдаваме как се обличат хората. Това е много важна част от работата ни, защото на всеки шест месеца трябва да измисляме нова мода, която обаче ще е на пазара след година. Аз работя за две линии дамска мода, което включва всичко – от тишърти до връхни дрехи и официални облекла, както и аксесоари. Така че нещата трябва да са много напред.

МАТЕРИАЛИТЕ СА С ОСОБЕНО ГОЛЯМО ЗНАЧЕНИЕ. Ние правим много сериозно проучване за материалите и новите технологии за създаването им. Търсим нещата, които подновяват дрехата, което е много вдъхновяващо за един дизайнер. Защото в модата нещата са циклични – епохите се въртят, но с нови материи и гледна точка. Например сега са на мода полите от 50-те, но сложени по друг начин. Разчитам много и на интуицията си. Например тенденциите, които прекалено често виждаш на подиума и улицата, означава, че може би вече свършват. А други неща, които ти хващат окото, вероятно се зараждат.

В МОМЕНТА РАБОТЯ ВЪРХУ КОЛЕКЦИИТЕ ЗА СЛЕДВАЩАТА ЗИМА. Тенденцията на минимализма продължава. Ще има леко завръщане към 90-те години, към стила на Хелмут Ланг. Икономическата криза все още се отразява на модата – търсят се по-стойностните неща и дрехата, която може да остане няколко години в гардероба ти, без да „остарява”. Акцентът е върху истинските материи като коприната и вълната, инспирирана от милитъри стила.

МОДАТА Е ЗАНАЯТ, който изисква много труд, време и знания. Има и много креативност, но тя е повече практична, защото в края на краищата дрехата трябва да бъде носена. Има разни млади дизайнери, които правят странни неща само и само за да бъдат различни. Но според мен истинският авангард е, когато успееш да направиш нещо ново, но и носимо.   Доказателството за успех е, когато дрехата „излезе” на улицата. В този смисъл, за мен Prada създава най-авангардната мода в наше време. По-силна е, отколкото преди години бяха японските дизайнери като Рей Кавакубо например. При Prada търсенето на платове и нови технологии е на адски високо ниво. И винаги провокира, винаги прави нови неща, които няма как да не забележиш, а същевременно са много носими.

СПОРЕД МЕН ФИБИ ФИЛО НАПРАВИ РЕВОЛЮЦИЯ В МОДАТА. Повечето дизайнери създават дрехи за тяхната жена идеал, която трябва да е красива и женствена. Докато нормалната жена иска да е преди всичко практична в ежедневието си. Иска да се чувства елегантна и комфортна. И това е тяхната революция – на Celine, Chloe и Stella McCartney - създадоха една небрежна елегантност, без да отнемат женствеността.

ВИНАГИ СЪМ МЕЧТАЛА ДА СЕ ЗАНИМАВАМ С МЪЖКА МОДА. И планът ми за бъдещето е да направя собствена линия, която да включва и мъжка, и дамска мода. В мъжката мода според мен има един друг вид суетност. Нещата са по-семпли като силует и много не се променят с времето, но за сметка на това материалите, шевът и скритите детайли са много важни. Можеш да си играеш с по-малко неща, но по някакъв начин можеш да бъдеш концептуално по-свободен. Прилича малко на инженерство, което за мен като потомък на архитектска фамилия е изключително интересно. А и в крайна сметка за жената вече всичко е направено, докато за мен в мъжката мода има една част, която липсва, и аз бих желала да работя точно върху нея. 

МНОГО ХОРА МЕ ПИТАТ: Искаш ли да се върнеш в България? Но аз не се чувствам, все едно съм я напуснала. Работата ми дава възможност да се връщам често в България, надявам се занапред това да стане още по-често. Смятам, че съм гражданин на Европа.


Pennyblack есен-зима 2010/2011
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР