В началото на есента, почти по едно и също време, модният свят потръпна от две събития. Първо, френската модна къща Thierry Mugler най-после обяви назначението на нов креативен директор за мъжката и дамската линия на марката. А от другата страна на океана поп звездата Лейди Гага потресе публиката, след като се появи на церемонията по връчването на MTV наградите в тоалет, изработен от сурово месо (после певицата поясни, че костюмът носи специалното послание „Аз не съм парче месо”, свързано с борбата за човешките права, но май беше късно за оправдания). Какво е общото между двете събития ли? Едно и също име зад кулисите им – това на стилиста Никола Формичети.
33-годишният Формикети вече работи над колекциите на Thierry Mugler за сезон есен/зима 2011/2012. Или по-точно - „контролира” работата на дизайнера на дамската линия Себастиан Пейн и на мъжката линия Ромейн Кремер (по-популярен със собствения си едноименен лейбъл) - длъжност, досега изпълнявана от испанката Розмари Родригез. “Търсехме млад талант, който да внесе нова енергия на бранда”, се казва в официалното изявление на френската марка (което не може да не ни подсети за израза „Внимавай какво си пожелаваш...”). И съдейки по успехите, които Никола оставя с всяка крачка зад гърба си, шоуто на Thierry Mugler за следващия сезон ще е много повече от модно дефиле.
А на първия ред в обичайната си ексцентрична дегизировка несъмнено ще е неговата модна муза Лейди Гага. Двамата се запознават на снимки за списанието V magazine и според думите му: „Беше мигновена любов! Дотогава умишлено странях от музикантите и знаменитостите, но тя беше толкова различна. Моментално се разбрахме. И започнахме да работим заедно – видео, шоута, турнета, всичко... Тя има невероятен екип около себе си, особено творческия директор Матю Уилямс. Щастлив съм да работя с тези хора.” Същите хора сътворяват Haus of Gaga – креативния отбор от стилист, сценограф, фотограф и съпътстващи „артисти“, който се грижи за дръзкия й имидж и абсурдни пърформанси, без които светът едва ли щеше да й обърне повече от минута внимание.
Междувременно животът на Никола Формикети продължава на пълни обороти между Ню Йорк, Лондон и Токио (трите града, в които условно можем да кажем, че живее), създавайки впечатлението, че простички неща като сънят например нямат място в него. Той продължава с работата си на креативен директор за лондонското списание Dazed&Confused и същевременно е моден директор на Vogue Hommes Japan и Another Man. Освен това редовно сътрудничи за списанията V, V Man и Another Magazine. А през останалото време се забавлява като стилист за рекламните кампании на куп модни брандове (Uniqlo, Dolce&Gabbana, Alexander McQueen и Prada са само част от тях) или консултира модния имидж на звезди като Джъстин Тимбърлейк, Скарлет Йохансон, Ева Мендес или Робърт Патинсън.
„Обичам около мен да има движение, ето защо и работата ми има толкова различни страни: списания, кампании, артисти... Правя всичко възможно, за да поддържам вдъхновението си, да не стоя на едно място и да опитвам нови неща - твърди Никола. – Продължавам да смятам, че това е повече хоби, отколкото работа. И трябва да бъде забавно. Винаги.”
Всъщност може би това е един от принципите, на които той никога не изневерява. Кариерата му в модния бизнес започва преди повече от 10 години като байер за концептуалния магазин Pineal Eye в Лондон. Там подбира вещи само на млади и още неизвестни дизайнери, в които обаче вижда бъдеще. И в повечето случаи не греши – точно тогава се запознава с имена като Хеди Слиман, Раф Симънс, Гарет Пю и Ким Джонсън, с които продължава да работи и до днес. Малко по-късно вниманието му е привлечено от екипа на Dazed&Confused. От култовото списание му предоставят авторска рубрика (наречена Eye Spy), в която на воля да твори и разгръща идеите си въпреки пълната липса на опит като стилист или редактор. „Тогава работехме под ръководството на Джеферсън Хак - припомня си Формикети. – Беше страшно весело. Даваха ми пълна свобода на действие, никой не ме поучаваше, просто правех нещата, които ми харесват: да превръщам обкръжаващите ме вещи в... шоу. Сега, 10 години по-късно, вече съм креативен директор на същото това списание. И мисля, че и до момента правя точно това – забавлявам се.”
Ако вярваме на разните научни изследвания, че вкусът към стила е генетично заложен, то Никола е просто гениално съчетание на културни влияния предвид факта, че баща му е италианец, а майка му - японка. „Културата на различните страни имат еднакво важно влияние и в живота, и в работата ми. Аз съм съчетание на изтока и запада... Комбинация на суши и спагети, на висша мода и уличен сарказъм! От баща си съм наследил любовта към блясъка и лъскавите до вулгарност вещи. А майчиното влияние се проявява в страстта ми към колекционирането на безумни играчки и към японската храна.” Действително Никола има внушителна колекция от кукли, за която твърди, че е неизчерпаем ресурс на идеи. Освен това винаги има подръка бележник, който обаче в повечето случаи остава празен: „Просто ми харесва да го нося със себе си. Но след като напиша нещо на първата страница, вече съм готов да си купя нов. В дома ми навсякъде се търкалят празни тефтери, в които е запълнена само първата страница.” Очевидно творческият гений на Формичети се нуждае от чист бял лист, за да създава, а не безброй страници, за да изписва бъдещето на идеите си. Изстрелващи пламъци сутиени, рокли от бели мечки, шапки омари... нима някой би имал смелостта да го копира?
ТВОЯТ КОМЕНТАР
МОЖЕ ДА ВИ ХАРЕСА