Какво обичат да похапват българите
Проучване на Takeaway.com разкрива как се хранят българите през 2023 г.
Диана Шингарова 07 December 2023
За втора поредна година Takeaway.com анализира хранителните навици на българите, които използват услугата им за доставка на храна. Резултатите от проучването бяха представени на красива и пищна оранжева церемония в столичния Constantinoff RestoBar.
На дълга маса с много цветя и свещи, се пренесохме в приказния свят от красивия клип на парчето “Кой каза Takeaway?”. Тази гореща изненадваща музикална колаборация между Кристина Агилера и рап сензацията Latto буквално стана хит и същевременно създаде и нов музикален жанр: хип-хопера.
Домакините поднесоха изискано меню вдъхновено от най-харесваните от българите и поръчвани ястия за 2023 година.
Опитахме чудесната “Богата пилешка супа”, “Салата Цезар със скариди, “Чийзбургер” и за финал “Бисквитена торта с нутела и крънчи шоколад". Сред гостите бяха Лора Найденова от кулинарното предаване “Бон апети”, както и инфлуенсърът Андреа, създала специално бургер меню “Banda Banda" със сайд диш от пуканки в колаборация с платформата.
Какви са навиците и предпочитанията на потребителите на платформата разказва Юлиана Хартарска, кънтри мениджър на Takeaway.com за България.
Основните резултати показват, че сме почитатели както на чийзбургери и хамбургери, така и на традиционната пилешка супа и таратор. Що се отнася до предпочитаните кухни, на водещи позиции са българската, италианската и американската.
Важно е да отбележим, че традиционната българска кухня за втора поредна година се извисява на върха на класацията и има защо - това е храната, която освен невероятен вкус и хранителна стойност, носи и голяма доза носталгия към детството.
Интересен факт е, че сред първите три най-предпочитани български ястия се нареждат само вегетариански такива - таратор, шопска салата и овчарска салата. Любителите на месото пък са заели следващите места с мусака и пълнени чушки с кайма.
Втората най-предпочитана кухня у нас е италианската. Тук на челни места гордо застават два вида паста - карбонара и болонезе. А пицата? Тя идва точно след тях, като фаворитите са маргарита, капричоза и пеперони.
Бронзов медал за популярност сред българите получават американските кулинарни произведения. Сред тях най-обичани са класическите чийзбургер и пилешки бургер, в комбинация с любимите на всички пържени картофки.
Азиатската кухня продължава да набира скорост на родна земя, въпреки че българите все още се притесняват да заложат на нейните по-екзотични опции. Ето защо на водещите позиции тук са ориз със зеленчуци и пиле, донбури с пиле и пиле биряни.
Вкусна храна без месо? Напълно възможно!
Както става ясно от проучването - българите обичат да поръчват традиционна храна. Това, което е изненадващо е, че те масово залагат на вегетарианските опции: от вкусен, освежаващ таратор през лятото до подходящите за всеки сезон шопска и овчарска салата. Освен тях, предпочитани вегетариански опции са пица Маргарита, вегетариански бургери и гироси, както и картофки с трюфел.
Интересът към веган кухнята също расте значително и тази година. Хората обичат да поръчват миш-маш и безмесни кюфтенца.
Доставката на веган ястия чрез Takeaway.com е важна за много хора. Понякога тя е единствената опция да се насладят на ястия по техен вкус, без да се налага да импровизират с неясен резултат. Ето защо през януари Takeaway.com се включи в инициативата Veganuary, която има за цел да насърчи повече хора да се спират на веган/вегетариански ястия, когато поръчват от любимия си ресторант. Резултатите? Повече хора разбраха, че веган храната може да бъде изключително вкусна, като получиха и възможността да балансират начина си на хранене и да опитат нещо ново.
Кои ястия набират най-голяма популярност?
Коя е перфектната пица? Тази, която има точната комбинация от любимите ти топинги и е доставена до вратата ти до минути, разбира се. Персонализацията на храната става все по-важна за българския потребител. Тази година именно DIY пицата е шампионът на най-бързо набиращите популярност ястия.
След пицата се нарежда традиционната напитка айрян, следвана от свинските ребра без кост, а след тях две вегетариански опции, като фалафел.
Време за нещо сладко
Една от целите на Takeaway.com е да внася малки моменти на щастие в бързото ежедневие на своите потребители. Разнообразните опции за десерт са един от начините това да бъде постигнато.
Любимите десерти на българите са олицетворение на носталгията към детството. На първо място се нарежда крем карамелът, следван от млякото с ориз и бисквитената торта.
Кой и защо поръчва храна?
Потребителите на Takeaway.com се състоят от 53% мъже и 47% жени. Хората на години между 18 и 34 години са 45%, а между 35 и 55 - 43%. От тях 61% са родители.
А какъв е най-честият повод за поръчки? 19% от потребителите на Takeaway.com отварят приложението, когато искат да си подарят малко удоволствие. 18% от потребителите го правят, когато са готови за почивка след дългия работен ден и не искат да чистят съдове след вечеря, а други 18% го правят просто, когато няма друга храна вкъщи.
39% от потребителите поръчват заедно със своя партньор, 27% го правят, когато се събират с приятели, а 34% използват приложението, заедно с децата си или други членове на семейството. Установените тенденции са:
- Храната за добро настроение (mood food)
Вината, свързана с яденето на “нездравословни” или “cheat day” храни, все повече ще намалява. Потребителите подхождат към храненето с по-гъвкав подход, като си позволяват да се наслаждават на вкусната храна без да имат конкретен повод за нея.
- Zero Heroes
Според скорошно проучване 80% от хората в световен мащаб са готови да плащат повече за опаковки, които са биоразградими и са направени от рециклирани или рециклируеми материали.
Потребителите все по-често ще търсят брандове, които обръщат внимание на околната среда и социалното благополучие.
- Сливане на култури
Идеята за кулинарната автентичност се развива, тъй като ново поколение от готвачи започват да създават ястия, които надхвърлят простото съчетаване на популярни ястия от глобални видове кухни, за да създадат вместо това вкусни нови продукти, които отразяват уникални, многопластови културни идентичности, използвайки съставки техники за създаване на собствени кулинарни жанрове.
- Trending taste makers
Социалните мрежи продължават да играят голяма роля във формирането на вкусовете и експериментите, които правим с храната си. Хората по-често черпят кулинарно вдъхновение от инфлуенсъри в TikTok, отколкото от традиционите шеф-готвачи или критици. Завладяващото визуално съдържание е водещо при оформянето на вкуса и потребителските навици в световен мащаб.