Дженифър Едуард за семената, които садим
Щастлива съм, че се посветих на професия, която поддържа любопитството ми, стимулира въображението ми – разказва Дженифър – и ме вдъхновява да уча нови неща. Най-важното е, че в нея откривам смисъл и се чувствам удовлетворена.
Лилия Илиева 17 February 2023
Дженифър Едуард е завършила класическата гимназия в София, психология и детско-юношеска психология. От малка си представяла, че ще работи с деца и че ще стане педиатър. В гимназията вече четяла психологическа литература и се интересувала от влиянието на детството върху формирането на личността и отражението му върху зрелостта на човек.
Мечтата ѝ да създаде детска градина, в която децата да растат щастливи и отговорни, се родила по време на работата ѝ в център за консултантска работа с деца и възрастни. Там осъзнала колко голяма част от проблемите на възрастните могат да бъдат избегнати чрез превантивна психологическа работа още във възрастта на детската градина или в училище.
През 2020 г. заедно със своята приятелка и съдружничка Ева Петрова открила частния целодневен център за деца в Драгалевци Bamboo Kids House. Поради големия интерес към него в същия квартал скоро ще отвори врати и филиал.
Повече за Bamboo Kids House на www.bambookindi.com
Какви са предимствата на Bamboo Kids House?
Работим в малки групи от деца с програма, създадена от педагози и детски психолози, а екипът ни се състои от млади и висококвалифицирани учители, отдадени на професията си. Обучението ни е двуезично – на български и на английски, тъй като ранното езиково обучение се оказва особено успешно. Интересен метод в ежеседмичната ни програма е логопедичният куклен театър. Логопедичните занимания са представени по забавен начин за децата и имат позитивен ефект върху правилното развитие на говора им. Провеждаме сесии Монтесори, по време на които децата си партнират при изпълнението на различни проекти и игри. Организираме тематични уъркшопи и научни класове, в които малките учат, докато се забавляват. Важна част от програмата ни са и творческите занимания. Имаме арт кабинет, в който се цапаме на воля с бои, правим творчески проекти с кестени и шишарки през есента, изработваме фигурки от глина, в деня на християнското семейство месихме хляб, за Коледа пекохме джинджифилови курабийки, а за Великден боядисваме яйца и замесваме козунак.
Каква е разликата в подхода ви към децата?
Основната ми цел при създаването на Bamboo Kids House беше да предоставя на децата спокойна и позитивна среда, в която да учат, играят и растат. Повлияна съм от моето детство. Когато бях на пет, работата на родителите ми наложи семейството ми да се премести да живее в Швейцария. Прехвърлиха ме в детска градина там. И много ясно помня първия ден – как страдах за приятелчетата ми от градината в България, как не разбирах езика, как въпреки увещанията на майка ми колко ще е забавно, се страхувах и не знаех какво да очаквам. И как всички се отнесоха търпеливо, усмихнато и добронамерено, дадоха ми време да свикна с новата среда. И знам, че повечето малки деца, които тръгват на детска градина, се чувстват така. Нормално е да се притесняват от новата среда и да се нуждаят от време, за да се доверят, но проявата на разбиране и уважение към чувствата им, вярата в способностите им да се справят с предизвикателството им вдъхват увереност и са позитивна подкрепа за тях още в първите дни.
Пред какви предизвикателства ви изправят децата от сегашното поколение?
Много са повлияни от технологиите. Сякаш им е вродено да работят с тях. Този ресурс трябва да се развива и да се използва в образованието още в най-ранна възраст, разбира се, умерено и предпазливо.
Адаптацията също не е лесна заради дълго продължилите пандемични мерки. Децата в яслена възраст идват почти без опит в комуникацията с връстници и на някои им е нужно повече време да се социализират, други са изключително комуникативни. Разбира се, родителите искат децата им да се адаптират с минимален стрес и максимално бързо. Затова ги каним да разгледат условията, да поговорим подробно за методите ни на работа и ги подготвим какво да очакват от процеса на адаптация. Ежедневната ни комуникация с тях е важна. Вярваме в ползите от диалога между детската градина и семейната среда. Мотивацията на детето и темпераментът му също влияят.
Предизвикателна е и работата в група – проследяваме отношенията на децата в нея, формираме усещане за принадлежност у всяко от тях, но и го разбираме като отделна и уникална личност, отразявайки интересите и потребностите му. Стремим се да наблюдаваме индивидуалното развитие на децата, ако изпитват трудности, да откриваме причините, да съобразяваме условията на средата с потребностите им. В същото време, ако се справят над очакваното за възрастта ниво, предлагаме преместване в следваща възрастова група.
В какво се изразява уважението ви към личността на децата?
Според мен е важно да търсим диалог и партньорство с тях, да се ръководим от интереса и мотивите им да правят или не определено нещо. Когато участват във взимането на решение, разбират и приемат правилата, те са готови да ги спазват. В същото време имат право и да са тъжни, гневни, уплашени, както и възрастните. Детският протест често се заявява чрез плач и тръшкане. Родителите и учителите могат да покажат, че има и друг начин за справяне и за постигане на целите. Това е уважение към личността на детето и признание на правото му да изпитва чувства. Важно е да му помогнем, а не да му забраняваме или да го наказваме, защото е тъжно или гневно. То приема модела на нашето отношение и го повтаря към околните и към самото себе си. Безсмислено е да наказваме агресивно дете. Така валидираме агресията като ефективно средство за справяне. Вярвам, че здравословната среда се основава на взаимното уважение между детето и значимите за него възрастни, а поставянето на ясна граница между позволеното и непозволеното става с диалогичен и приемащ тон.
Наистина ли отглеждате зеленчукова градина. Как ангажирате децата в това?
Да, имаме повдигнати дървени лехи, в които през пролетта заедно с децата засаждаме зеленчуци, поливаме ги и ги плевим. На малките им е много интересно да наблюдават развитието на растенията. Садим и цветя, които красят двора на градината. Вярвам, че така децата не само учат за света чрез непосредствения практически опит, а и формират отговорно отношение към природата. Те приемат заобикалящата ги среда непреднамерено и обективно, независимо дали е добра или лоша, постепенно започват да подражават на моделите, които наблюдават, и най-важното – отнасят се към самите себе си така, както другите се отнасят към тях. Възрастните носим отговорност за това, което посаждаме в детското съзнание. В Bamboo Kids House сме създали стимулираща среда, която да отговаря на емоционалните и социалните потребности на най-малките, стараем се да растат обичани и щастливи. При нас те правят първите си крачки в социума и градят впечатленията си какъв е светът. Стараем се да им показваме, че е добронамерен, отзивчив и интересен. Гушкаме ги, четем им приказки и играем с тях.
Какво ви вдъхнови да имате детска градина?
Желанието ми да създам място, в което да работят обичащи децата нестандартни учители и хора на изкуството с необходимата професионална квалификация и позитивни възгледи за възпитанието, подхождащи диалогично и с разбиране и към децата. Мисля, че традиционният педагогически подход децата да се наставляват непрекъснато, родителите да са строги, а учителите да всяват страх, за да са ефективни, е погрешен, недиалогичен и унизителен за детето. Абсолютната либералност във възпитанието също е нездравословна за крехката детска психика, защото в същността си тя е форма на пренебрегване и незаинтересуваност. Децата имат нужда от правила и граници, но е важен начинът, по който те се определят.
А как създадохте градината?
Запознах се с моята партньорка Ева преди 10 години, когато започваше бизнес, беше родила сина си и търсеше някой да ѝ помага с отглеждането му. Аз бях студентка и се съгласих да го гледам. Ева ми се довери. Станахме приятелки. Тя се интересуваше от съвременните възгледи за отглеждане на деца, ранното езиково обучение и детската психология и се съветваше с мен. Когато завърших, натрупах опит в консултирането на деца и семейства в център за личностно развитие. Провеждах обучения на родители и учители за ранното детско развитие, и осъзнах, че е дошло времето да реализирам мечтата си да създам своя градина и да изградя екип, отдаден на каузата да отглеждаме и обучаваме щастливи деца. Но ми липсваше опит в ръководенето на собствен бизнес и всички правно-финансови теми, съпътстващи подобно начинание, ми бяха чужди. Тогава Ева ме подкрепи и създадохме BAMBOO KIDS HOUSE – аз ръководя проекта, програмата, комуникацията с родителите и ежедневието на градината, а тя допринася с опита си в планирането и ръководенето на собствен бизнес. За нас BAMBOO е не просто бизнес, но и кауза, свързана с това да осигуряваме позитивна и стимулираща среда, в която децата да растат обичани, щастливи и отговорни.