Адвент календарите - приключение на 200 години
Историята на адвент календарите – от религиозен символ до маркетингов инструмент
Люба Вангелова 24 December 2021
Адвент (от лат. adventus – идва) е името на периода на Рождественския пост, възприето от католическото християнство. Близо четирите седмици в очакване на Коледа са време не само на въздържание и размисъл, но и възможност да зарадваме хората около нас. Отброяването на дните между 1 и 24 декември става по-приятно с помощта на календари, в които първоначално се поставяли подаръци за децата. А днес компаниите ги използват, за да популяризират продуктите си, доставяйки ни всеки ден до Коледа по една радост.
Как започва забавата
Коледните календари, напомнящи съвременните, се появяват през 40-те години на 19. век: лутераните в Германия ги правят за децата, за да им е по-лесно да отброяват оставащото до празника време. Някои семейства окачвали 24 картини на стената или на прозореца, а децата ги сваляли една по една. В Австрия поставяли коледна стълба календар, в Скандинавия – свещник с 24 сегмента, като всеки ден била запалвана по една свещ. В САЩ адвент календарите станали особено популярни през Втората световна война, когато американските войници, сражаващи се в Европа, ги изпращали на семействата си.
От семейно развлечение в бизнес
Някъде в началото на 19. век протестантският пастор от германския град Маулброн се дразнел много от въпроса, който синът му постоянно му задавал през декември: „Кога ще дойде Коледа?“. За да спрат питанията, вярната съпруга на пастора нарисувала 24 прозореца на един картон и залепила на всеки по една бисквитка. Така за малкия Герхард Ланг очакването на Коледа се превърнало в забавно приключение. А след години – в средство за печелене на пари.
Бизнесът започнал, когато по инициатива на възрастния вече Герхард към изданието на щутгартски вестник бил прикачен адвент календар, наречен „В страната на младенеца Исус“. Той се състоял от две хартиени страници с напечатани върху тях 24 картинки със стихотворения, които можело да бъдат изрязвани. Така детето всеки ден изрязвало прозорче и прочитало стихотворението. С течение на годините Ланг пуснал различни варианти на календари, включително за незрящи. От 1920 г. започнали да се предлагат и календари във формата на кутия с шоколадови бонбони, което отприщило креативността на производителите на най-различни стоки.
Инструмент за продажби
Адвент календарите са възможност марките да представят 24 образеца от своите иконични продукти. Минисувенирите са най-различни: сладкарски изделия, чай, малки бутилки алкохол, парфюми и козметика, бижута, свещи и т.н. Дори компании от луксозния сегмент на пазара обръщат внимание на адвент календарите. Например Porsche издаде през 2010 г. такъв „календар“ в тираж от само 5 броя под формата на метална кутия с височина над 1,50 м, в чиито „прозорчета“ се криеха хронометър от розово злато, късметче с дизайнерска кухня или дори с моторна яхта. Цената на „календара“ беше 1 милион долара. У нас все още с най-голяма популярност са адвент календарите с шоколадови изделия и козметика.