"Домът на Гучи": Сапунена опера в 157 минути
Филмът, за който през последните шест месеца четем поне по веднъж на ден, е в кината от днес. Дали да го последвате е въпросът. Звездата на филма не е Лейди Гага, както се опитват да ви убедят, а е Джаред Лето. В случай, че го познаете.
Ирина Иванова 25 November 2021
Поправете ме, ако греша, но Ридли Скот не беше ли режисьорът на „Телма и Луиз“, „Гладиатор“ и на онзи могъщ като кинематографично въздействие военен епос Black Hawk Down? Въпросът е риторичен – проверих в imdb.com, той е. И сега изведнъж – Гучи, Гага и изобщо тази…кухост. Ако „Домът на Гучи“ (House of Gucci) беше нещо, върху което човек може да почука, щеше да се чуе най-кухото кънтене на света.
Историята на всяка една от тези модни империи е забележителна. Защото те са един от елементите в пъзела на нашата епоха, в духа на нашето време, в образа на нашето време. През цялото време, докато гледах „Домът на Гучи“, си мислех – какво ще разбере за тази модна къща, която все пак е главен герой във филма, някой, който никога не се е интересувал специално от мода? Смятам, че абсолютно нищо.
Защо тази марка е емблематична за Италия, а през 90-те и за България, макар и с ментета най-вече? Няма да разберете от филма. Той няма да каже нищо за тосканското изобилие, съчетано с флорентинската страст към изображението и изобразителното, за прекалеността на ръба на кича, за дозата вулгарност, която винаги носи секс в себе си, за емоцията на фриволната показност и демонстративния лукс. И понеже няма да каже нищо по въпроса, затова и няма как да разберете революцията, която Том Форд наистина направи за Gucci, заставайки начело на империята през 90-те и която все пак е упомената във филма - така, между другото. Напълно безсмислено, проиграно споменаване.
Да кажем, че целта на Ридли Скот, продуцентите от MGM и въобще екипа на филма изобщо не е да ни разказват модната история на Gucci, а са се съсредоточили върху героите, създали тази история – фамилията Гучи. Най-вероятно точно това са искали да направят. Обаче нима вие разбрахте нещо за Маурицио Гучи, а той все пак е основен персонаж в сюжета на филма?Адам Драйвър с неговата чиста и невинна широка усмивка, която той разтяга пред нас за щяло и нещяло, сякаш изобщо няма представа кого играе. Поне се надявам да е нямал, защото ако е имал, наистина е меко казано странно превъплъщението му (не че има такова в истинския смисъл на думата, но сценарият и не дава шанс за нищо повече).
Маурицио Гучи е наследник на Родолфо Гучи (Джеръми Айрънс в ролята), който заедно с брат си Алдо Гучи (Ал Пачино), са синове на основателя на модната къща Гучио Гучи. Родолфо е бивш третостепенен актьор и семейният бизнес изобщо не го интересува. Алдо е този, който полага основите на модната къща и разработва маркетинг модела й, както и всичко останало.
Неговият син Паоло (ето тук е изненадата и жалко, че дори ако не знаете кой играе, сега ще проверите, така че няма да крия – Джаред Лето е, тотално неузнаваем, като след пластична операция с цел опазване на защитен свидетел) е ексцентрично мамино или по-скоро татково синче, напълно неспособен да се справя с живота и наричан с любов от собствения си баща „кръгъл идиот“.
Единственият, който може да поеме бизнеса е именно Маурицио и какво разочарование е за всички, че той се влюбва в едно съвсем обикновено момиче – Патриция Реджани (Лейди Гага), дъщеря на шофьор на камиони. И макар че фамилията Гучи съвсем не са аристократи – в крайна сметка тосканското момче Гучо Гучи е пиколо и общ работник в началото на кариерата си – все пак натрупаното богатство ги е облагородило достатъчно, че да вярват, че не заслужават някоя като Патриция Реджани да се намести в родословното им дърво.
Филмът проследява годините от запознанството на Маурицио с Патриция до убийството му, организирано според филма като „престъпление от страст“ – изоставената бясна фурия Реджани се превръща в някаква лейди Макбет, макар и в евтин вариант, и отмъщава като истинска мутреса.
Тук изобщо няма да коментирам нелепата роля на Салма Хайек като врачката Пина (пандемия е, хората се съгласяват на каквато и да е роля, само и само да имат работа, ами така де).
Както и в предишния си широко обсъждан филм, „Роди се звезда“, и тук Гага е изключителна в посредствеността си. Тя е „добре“, ето това е. Справя се. Бива. И в същото време е просто слаба актриса, която не успява да предаде нищо от същността на своя персонаж – никакъв акцент няма в играта й, всичко е покрито с дебел слой грим, за да изглежда прилично добре. Тези крайни емоции и действия, които предприема, сякаш не излизат от нея.
Не можеш да разбереш каква е тази жена – глупава ли е, умна ли е, хитра ли е, предприемчива, златотърсачка, влюбена? Каква е? Сега прочетох интервю, в което Лейди Гага се обяснява какво е искала да каже с ролята си, а то е, че Патриция не е била с Маурицио заради парите му, а наистина го е обичала. Аха, добре че ни каза! Гага изгражда ролята просто с интуиция, но не достатъчно задълбочена, за да получи персонажът й плътност. Тя присъства, усмихва се, прави някакви неща, но само на повърхността, отдолу – празно, кухо. Тя изпълнява ролята на черупката на Патриция Реджани.
В изпълнението й липсва какъвто и да било анализ, все едно снима клип. Това, разбира се, често си е умишлен подход. Само обаче, ако до теб не са Ал Пачино и Джаред Лето. Понеже до тях Гага просто издиша, те са лакмусът на провала й. И за съжаление – на провала на филма. Но не е страшен този провал, не е с гръм и мълнии. Посредствен провал е.
Пачино и тотално неузнаваемият Джаред Лето като баща и син са бижутата на филма, най-доброто в него, единственото добро в него. Тандемът им, пък и всеки един за себе си, са доказателството, че дори когато сценарият е компромисен (а този е точно такъв), можеш да се измъкнеш с достойнство, когато си истински професионалист. Пачино и Лето просто изграждат образи и те карат да им повярваш.
Дори Джеръми Айрънс с две дръпвания на цигарата си изгражда образ. На този фон Гага и Драйвър са немощни и безлични.
Саундтракът – банално осемдесетарски и много… популистки някак, тоест Eurythmics и Ани Ленъкс, Blondie, Нанси Синатра, Дейвид Бауи и др., с най-известните си парчета при това.
Режисурата – неовладяна и безразлична, честно казано. Вероятно Ридли Скот е трябвало да се съобразява с прекалено много условия и дадености. А още по-вероятно е тази история изобщо да не го вълнува.
Какво да кажа? Брандът Prada се справи къде-къде по-умно с „Дяволът носи Прада“. Вярно, че филмът си беше просто кинореклама на марката, замаскирана като романтична комедия, но пък поне се гледаше с удоволствие. Нещо, което не мога да ви обещая за „Домът на Гучи“.
Филмът, както и книгата със същото име са страхотни, помнят се завинаги. Съвсем излишни са злобните коментарии на никому неизвестна "познавачка"