Меган Елисън - момичето с милиарди, което (май) сготви Харви Уайнстийн

Богата наследница и независима кинопродуцентка, тя е олицетворение на новия Холивуд. Вечната битка между старото и новото ли е сблъсъкът й с Харви Уайнстийн, или е просто бизнес война?

Ирина Иванова 28 February 2021

Снимка: getty images/guliver

Всичко започва, когато бащата на Меган й връчва чек за (според слуховете) 2 милиарда долара навръх 25-ия й рожден ден. (Най-вероятно 2 милиарда долара не се връчват с чек, но откъде, по дяволите, ние бихме могли да знаем как се връчват!) Лари Елисън е основател на технологичния гигант Oracle, петият по богатство в света и третият в Америка. Говорителят на семейството отрича сумата да е 2 милиарда, но е известно, че във всеки подобен слух има по някой милиард истина.

Меган не е завършила колеж, а е изкарала два-три семестъра във филмовото училище в Южна Калифорния, което напуснала, за да пътува из света. Малко преди баща й да й отпусне въпросната прещедра сума, тя се завръща от Хималаите, където се катери из планинския масив Анапурна. Вдъхновена и от преживяването, и от сумата, разбира се, тя влага част от парите си в собствена филмова компания, която нарича „Annapurna Pictures“. И понеже е луд почитател на независимото американско кино (Джон Касаветис, Робърт Олтман и др.), тя е твърдо решена компанията й да продуцира само независими филми. Отваряме скоба – което не е чак толкова трудно решение, тъй като брат й Дейвид Елисън, който също е във филмовия бизнес, продуцира пък само суперкомерсиални филми. Така че и в двата случая фамилията Елисън печели.

В началото Меган се изживява като старите независими продуценти в Холивуд (това са бизнесмени, които инвестират собствени пари от друг свой бизнес в киното и не са обвързани с нито една от големите студии) – Хауърд Хюз, Ричард Брансън или покойния Доди ал Файед. И макар да е още почти дете, тя с удоволствие започва да играе тяхната игра и бързо си създава имиджа на „ексцентрична магнатка“  – пънкарка с тежки войнишки кубинки и тишърти, влюбена в моторите (Harley Davidson) и ретро колите (кара колекционерски Aston Martin´89), за която да закусва в Манхатън и да вечеря в пустинята, докато търси локации за снимки, след което да се събуди в Хонконг за бизнес среща си е нещо съвсем в реда на нещата. „Офисът“ на компанията й всъщност са три разкошни имения в Бевърли Хилс, като деловите срещи и съвещания най-често се провеждат край инфинити басейните с невероятна гледка към града. Още в началото на пътя й в големия филмов бизнес обаче до нея застава Харви Уайнстийн от „Weinstein Company“.

Не, не се случва това, което си мислите. Първо, Меган е по-богата от Уайнстийн и не й се налага да ходи в хотелските му стаи на кастинги. Второ – баща й. Трето – тя е гей. Така че двамата имат чисто бизнес отношения – сътрудничат си като копродуценти, а компанията на Уайнстийн разпространява филмите.

В началото всичко върви повече от добре и двамата имат няколко големи успеха като например филма Lawless (2012) по сценарий на Ник Кейв и с участието на Том Харди, Шая Лебьоф и Джесика Частейн, номиниран за „Златна палма“ в Кан.

Харви Уайнстийн може и да е истински Нерон или Калигула, когато става въпрос за ненаситните му сексуални апетити към жените, но по отношение на филмите, рекламата и разпространението им неговият силен бизнес инстинкт е също толкова неоспорим. В началото Меган е омагьосана именно от интуицията му за успешен филм, от огромния му опит и от решителността му. Когато гледа режисьорската версия на Lawless, той най-безцеремонно настоява пред режисьора Джон Хилкот филмът моментално да бъде премонтиран, и то под негов контрол. Успехът на филма доказва, че е имал право. Още тогава обаче, наблюдавайки начина, по който Уайнстийн се налага над всички, Меган Елисън се усъмнява в светлото бъдеще на техния тандем. В бизнес делата си Уайнстийн е също толкова арогантен, колкото и в личните си отношения, но най-нетърпимото в него е безцеремонният начин, по който смесва едното с другото. И мегабогатото и не по-малко самоуверено момиче Меган Елисън, освен всичко друго дете на съвсем други времена и нрави, изобщо не може да приеме налагания от него стил на работа. Колкото и да е печеливш.

По време на снимките на филма Меган е привлечена като магнит от Джесика Частейн, с която стават най-близки приятелки и Частейн наистина й дължи много по отношение на кариерата си. Дали е имало нещо повече между двете, не се знае, тук-там могат да се срещнат намеци за това. Меган Елисън не дава интервюта. Отказва дори на Vanity Fair, което не им пречи да направят собствено проучване и да публикуват огромен материал за нея.
Именно източници на Vanity Fair разкриват, че по време на краткото им, но взривоопасно сътрудничество Уайнстийн докарал три или четири пъти Меган до сълзи. Двамата се скарали жестоко около снимките и промотирането на следващия им общ филм – Killing Them Softly на Андрю Доминик с Брад Пит в главната роля, но големият разкол настъпил около „Учителят“ (The Master) на Пол Томас Андерсън с Хоакин Финикс.

Това е история, за която все още се говори в Холивуд – как новачката Меган Елисън спасила един филм напук на партньора си Харви Уайнстийн. Когато Пол Томас Андерсън представил на продуцентите си от Universal Pictures бюджета за „Учителят“, възлизащ на 35 млн. долара, те се хванали за главата, нарекли го тотално неадекватен и рязко се оттеглили от продукцията. Режисьорът започнал да обикаля студиата, за да си търси нови продуценти. Тъкмо започнал преговори с Fox Searchlight за намален наполовина бюджет – 18 млн. долара, когато Меган Елисън разбрала за случая. Тя обожавала филма на Андерсън „Магнолия“, затова просто се запознала с него и казала: Давам ти двойно. Ще имаш не просто първоначалния си бюджет, но и 1 млн. отгоре.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР