Червилото и икономическата криза

08 May 2020

Снимка: Lancome L'Absolu Rouge Ruby Cream

Красотата ще спаси света“ е твърдение, което винаги сме приемали като даденост. Но именно кризисните моменти в световната история показват, че един от стълбовете на женската психология е грижата за красотата. По-просто е, отколкото изглежда. Самочувствието на хората (не само на жените) в повечето случаи зависи до голяма степен от външния вид. В условия на криза обаче, ние се лишаваме от по-скъпите козметични продукти. Последното от което се лишаваме обаче, е червилото. Точно покупките на червилото са индикатор за настъпването или съществуването на рецесия.

Леонард Лаудер (бивш председател на борда на директорите на козметичната компания Estee Lauder) въвежда термина „Индексът на червилото“ – той забелязал, че в условия на криза жените се ограничават с покупка само на най-практичните козметични продукти като червило. Именно това го превръща в „индекс“ за степента на потребителското доверие. Нараства ли продажбата на този продукт, значи потребителите стават по-внимателни към разходите си. Това е алармата за настъпваща икономическа рецесия.

Интересен факт е, че в началото на 2019 г. главният изпълнителен директор на козметичния гигант L’Oreal Жан-Пол Агон е забелязал „ефекта на червилото“ в Китай – нарасналото търсене през януари. Но изследователската компания за козметичния пазар Mintel излиза с концепция, че продажбите на продуктите за устни по-скоро падат по време на рецесия. Анализаторът Алисон Гейтър казва: „Всъщност по време на последната рецесия през 2008 г. се наблюдаваше ръст в категорията за грижа за ноктите, тъй като жените затегнаха разходите и вместо да посещават салони за красота, започнаха да поддържат маникюра си сами у дома“. Продажбите на продукти за заздравяване на ноктите са скочили с 65% от началото на 2008-а насам според маркетингово проучване на NPD Group.

Разбира се, че не можем да приемаме продажбите на червило като единствен и особено значим индекс за развитието на икономиката. Нека да приемем, че е вид израз на отношението към грижата за красотата. Всъщност малките луксове са нещата, които ни помагат да преминем по-лесно през трудните времена. Затова стават по-важни по време на тези периоди. Тенденциите в грима вероятно нямат общо с развитието на икономиката, но със сигурност разнообразяват тежките дни. В крайна сметка инстинктът за оцеляване на жената включва задължително поне минимална грижа на красотата й.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР