Д-р Георги Илиев за персонализирания дизайн на усмивката
Теодора Николова 01 September 2025
Наскоро д-р Георги Илиев влезе в лигата на Top 100 докторите в света, получавайки едноименната награда на грандиозно събитие в Сардинияв присъствието на дентални специалисти от цял свят. „Организацията „Топ 100 Доктори в света“ номинира изявени специалисти, които имат принос към денталната медицина в съответната държава.
Да си номиниран безспорно е престижно и е признание. Аз бях предложен за наградата, по времето когато бях президент на Sofia Dental Meeting.“
Д-р Георги Илиев е Доцент във Факултета по Дентална медицина към Медицински университет в София. Има над 20-годишен преподавателски и клиничен опит. Провел е над 100 лекции и семинари на национални и международни научни форуми и е автор на множество публикации в престижни международни научни издания. Иноватор и притежател на няколко патента, обслужващи естетичната дентална медицина. Част е от екипа на Френската компанията LupinDental, разработила първия в света автономно работещ дентален робот. Ръководи успешно клиниката Dr. Georgi Iliev & Colleagues в София и Враца.
Усмихнат и спокоен човек, който прави с лекота мостове между настоящето и бъдещето на денталната наука и практика, д-р Илиев познава тънкостите на красотата на усмивката.
Като дентален специалист е наясно, че в усмивката се преплитат и естетика, и психология, както и че въпросът опира не само до пропорции, а и до това как новата усмивка ще затрепти с честотите на нашата индивидуалност. И знае как да го постигне.
Д-р Илиев, като че ли хората все още се страхуват от зъболекарите и от това как ще им изглеждат зъбите и усмивката след зъболекарската намеса, често пъти дори повече отколкото когато си правят други корекции – например на носа или на гърдите…
И моите наблюдения са същите. А всъщност не би трябвало да е така, защото съществува прецизен начин пациентът предварително да види какъв ще бъде крайният резултат. Най-честите притеснения са свързани с така нареченото „повдигане на захапката“ и с това как то ще се отрази на комфорта при хранене и говорене. В действителност обаче захапката не се „повдига“, а се възстановява в нейната анатомична цялост. Това възстановяване може да бъде направено само дотолкова, доколкото позволява индивидуалната физиологична норма на пациента.
Когато лечението се планира с помощта на мокъп дизайн и още на този етап се изчистят възможните грешки, няма причина за тревога. Именно затова пациентите трябва задължително да изискват този подход от своите зъболекари.
Съветвате да изискваме от зъболекаря мокъп дизайн. Какво представлява той?
Ако просто покажете на пациента примерни снимки на красиви зъби, той трудно може да ги оцени и да си ги представи върху себе си. Мокъп дизайнът означава да се създаде триизмерен виртуален проект на зъбите и усмивката, който след това се отпечатва на 3D принтер в композитен материал и се поставя директно в устата на пациента – още преди изпиляването на собствените му зъби.
Пациентът може да се огледа, да почувства бъдещата си усмивка и да даде обратна връзка. Възможно е да хареса модела още от първия път, но също така може да го намери твърде къс или твърде дълъг. Важното е, че вече има реална отправна точка за разговор между него и мен.
Тъй като целият процес е виртуален, всяка промяна може да бъде направена за секунди на компютъра, след което се отпечатва нов модел. Разбира се, ако това се повтори многократно – три, четири или повече пъти – и пациентът все остава неудовлетворен, има риск да се загуби доверието му. Затова е важно планирането да бъде такова, че още от първия или втория опит да се постигне хармония с неговите желания.
Наистина бих се изнервила от поставянето на нови и нови модели в устата ми, които все не ми харесват. Но как ще се постигне това, което най се доближава до очакването ми, при положение че аз самата не мога да дефинирам какво очаквам?
Тук идва персонализирането на дизайна – или, както аз го наричам„петият елемент“. Елементарен пример от Instagram: можеш да напишеш I Miss You с красив розов почерк, а можеш да го напишеш и с кръв. Посланието е едно и също, но възприятието е напълно различно, защото архетипните символи – цветът и шрифтът – променят усещането.
Същото важи и за зъбите. Познавайки основните форми и елементи, можем да ги сегментираме и комбинираме по уникален начин, така че да създаваме различно усещане за идентичност. Зъбният дизайн се изработва спрямо специфичната геометрия на лицето и внушението, което искаме да постигнем чрез архетипните символи. Например – ако една нежна млада дама с детско излъчване иска да придобие по-агресивен, секси вид, това може да се постигне чрез персонализиран дизайн на усмивката.