Роберто Паломба: BE a master NOT a star!

Лудовика и Роберто Паломба, архитекти и дизайнери, основават Palomba Serafini Associati през 1994 г. От 2003 г. Роберто Паломба е професор в Миланската политехника, катедра „Индустриален дизайн“. През последните години той участва в много дизайнерски работилници като гостуващ професор или старши преподавател.

Елка Влаховска 06 April 2020

Лудовика и Роберто Паломба

Снимка: Enrico Constantini

Palomba Serafini Associati се занимава с архитектура, интериори, индустриален дизайн, изложбен дизайн, графичен дизайн, комуникационни и медийни стратегии, маркетингови консултации. Студиото разработва проекти за интериорен дизайн и архитектура в цял свят. Роберто Паломба, носител на множество международни награди, бе председател на журито на престижния национален конкурс „Баня на годината 2019“.

Г-н Паломба, каква е виждането ви за съвременния начин на живот, променят ли се всекидневните навици и как дизайнът може да отговори на това? Какво е основното предизвикателство към дизайнера днес?

Мисля, че дизайнът има фундаментално значение, защото все повече представя смисъла на нещата. Вярвам също, че дизайнерите носят голяма отговорност да дадат пример за правилно отношение към проблемите на съвременното общество, помислете например за темата, свързана с екологията.

Но дизайнерите трябва да спрат да бъдат звезди и да се върнат към хората, да гледат на обществото като цел на своята работа.

Минимализъм или максимализъм - има ли доминираща тенденция в световен мащаб в дизайна?

Не е нужно да говорим повече за тенденциите, не съм стилист, аз съм дизайнер. Тенденциите се следват от тези, които нямат идеи и които копират иновациите на другите. Днес не е нужно да имаме звезди, но трябва да имаме нови учители.

Къде намирате вдъхновение за работата си?

Вдъхновявам се от четенето на книги. И със сигурност, тъй като живея в Милано, е лесно да черпя вдъхновение от различни източници: изкуство, моден дизайн. Много обичам да наблюдавам как тези реалности живеят заедно.

Как успявате да включите доброто дизайнерско наследство в съвременния живот?

Това, което ме движи, е желанието да върна на новите поколения ценностите, белязали успеха на модерността в европейската следвоенна цивилизация. Естетични, функционални и дизайнерски стойности, които трябва да могат да възвърнат значението си дори в новата ера.

Тези продукти обаче трябва да бъдат преоткрити, за да могат да бъдат актуализирани. Не става въпрос за редизайн, а за преоткриване.

От кога е сътрудничеството ви с Ideal Standard?

Ideal Standard преживява естествена еволюция по пътя, който винаги са предначертавали – да участват в значими проекти, свързани с иновациите и дизайнерската култура. Обадиха ни се да открием как да дешифрираме духа на времето и след това да го „преведем“ в продукти. Каква по-добра мисия за дизайнер от това да възстанови миналото и да проектира този дизайн към бъдещето.

Как изразявате чрез дизайна връзката между еволюцията на банята и промените, които виждаме в обществото?

Ключовата дума е опитът - новата баня е място, където всеки от нас търси преживявания, а не само функционалност. Днес банята се използва и за други моменти, например нека помислим колко време и мъжът или жената могат да останат в това помещение, посветени на рутината си за красота и всичко, което е свързано с грижата за себе си.

Как бихте описали проектираната от вас Ideal Standard Collection? Има ли тя емоционална стойност за вас?

Да се съизмервам с емблематичния дизайн на големи дизайнери, на които се възхищавам от началото на кариерата си, е едновременно вълнуващо и страшно. Изключително се гордея с резултата и вярвам, че успяхме да създадем продукт, който да отговаря на днешните нужди, като запазва уникалния си, изтънчен характер.

Има ли нова концепция за съвременната баня?

Концепцията се промени, защото и обществото се промени. Преди беше чудо дори просто да имате баня в дома си, днес да имате една или две бани е съвсем нормално.

Банята вече не е място, през което преминаваш набързо. Тя е място и за релакс. Доказателство за това е, че ако преди умивалниците са имали колона, а до огледалото е имало имало малък шкаф за козметика и хигиенни продукти, днес вместо това под мивката се предлагат напълно различни форми.

Как оценявате работата на българските архитекти и дизайнери, които участват в конкурса „Баня на годината“?

Много съм изненадан! Интересни проекти, с добро внимание към детайлите!

Най-добрият съвет, който мога да им дам е: BE a master NOT a star!

Престижният конкурс „Баня на годината“ отличи най-добрите и талантливи архитекти и дизайнери за 16-а поредна година. В категорията „Луксозна баня в жилищна сграда - 3D проект“, първото място спечели Божана Йорданова със своя проект „Отражение“. В „Санитарен възел в търговски център – 3D проект“, отличието бе връчено на арх. Вилия Евстатиева и арх. Харалан Йовчев за „The black box. Първото място в категорията „Реализирана баня в жилищна сграда“ получи Десислава Илиева с проект „Дея“, а за „Реализирана баня в хотел“, победители станаха: Мими Фъркова, Николета Видинова, арх. Борислава Манолова, арх. Христо Тритаков и арх. Евгения Боранова с техния проект Спа Комплекс “Белчински извор”.

 

 

 

 

 

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР