Отучете мозъка си от прекалено мислене

Да се „заклещите“ в собствените си мисли, е изтощаващо

eva.bg 05 декември 2019

„Are you an overthinker?” Колко добре звучи на английски само! Сега отново: „Прекалявате ли с мисленето?“

Според някои е истинска благословия способността да обмисляш и премисляш, особено когато решаваш проблеми. Ние обаче ще ви разкажем как всъщност точно тази благословия може да ви причини проблеми. Най-лошото е, когато премисляте излишно много нещата, без това да е наложително изобщо. Благодарим на житейския си опит за това, че ни е ограмотил с няколко лесни начина да успокояваме тревожния си натоварен ум.

Независимо дали сте обсебени от миналото си и стоите „заровени“ в него, дали удобно нагласяте картината на бъдещето си или анализирате всеки разговор, който сте водили, да се „заклещите“ в собствените си мисли, е изтощаващо. В такъв момент дори един поглед от шефа може да ви изпрати в бездните на паниката. Но за разлика от продажбите и оборота, премислянето не трябва да владее и живота ви.  

1 Дайте им име!
Премислянето на нещата кара мозъка ви да се движи на бързи обороти, без да стига никъде. Забележете какво се случва в тялото ви в този момент. Сърцебиене? Или докосвате крака си? Или усещате пеперуди? Или пък драскате дланта си? Когато дадете име на емоциите си, тяхната интензивност намалява.

2 Тренирайте!
Следващата стъпка е да пренастроите съзнанието си: проучвания доказват, че благополучието е умение, на което можем да се научим. Ако усетите, че прекалявате с мислите, кажете на глас нещо като „Аз дишам!“ или „Всичко се случва в перфектния тайминг!“ Тези изречени, мислите създават нови невронни пътеки в мозъка ви, които прекъсват цикъла на премислянето.

3 Счупете стереотипа!
Според проучванията склонните да обмислят твърде много нещата, са склонни да злоупотребяват и с алкохола като механизъм за бягство. Други типични поведения са да се обадите на приятел, за да анализирате заедно, да започнете скандал с партньора си... Помните ли точка първа? Спомнете си какво правите обикновено в моментите, когато премисляте, и се старайте да правите точно обратното.

4 Хванете момента!
Милион изследвания доказват, че осъзнаването и медитацията регулират нивата на стреса и ни дават ясен фокус за нещата. Осъзнаването – да наблюдаваме мислите, сетивата и емоциите си, без да ги осъждаме или одобряваме – действа като противоотрова за премислянето. 10 или 20 минути на ден в тишина са достатъчни за това.

5 Останете в момента!
Да бъдем осъзнати не означава да не се наслаждаваме на прекрасния уикенд и да оставаме встрани от нещата. Премислянето е различно от планирането на целите, много различно. Оставете се да ви водят чувствата – ако ви карат да се чувствате зле, това е премислянето. Ако се чувствате добре – ето това е да сте в момента и да му се наслаждавате!

„Усещането за благополучие е умение, на което можем да обучим мозъка си.“

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР