"В кръг": Комедия за ченгетата, хората и живите мъртви
Филмът на режисьора Стефан Командарев вече е в кината.
Ирина Иванова 08 November 2019
Заснет е за 12 нощи, изцяло от ръка, с шепа актьори и е драматична комедия с елементи на абсурд за нашата полиция, дето ни пази. Без реверанси, без любезности, без никакво героизиране и без банални тюхкания за ниските заплати, тежките условия за труд и така нататък. А защо в заглавието присъстват "живите мъртви" ще разберете като гледате филма.
В предишния си филм – „Посоки” (селектиран в програмата „Особен поглед” в Кан’2017) – режисьорът Стефан Командарев разказа за хората и улиците на София (пък и в някакъв смисъл на цяла България) чрез няколко истории за таксиметрови шофьори и техни клиенти. Героите на тези истории са отчаяни хора, притиснати от съдбата, на ръба на безизходицата, тласкани към грехове, престъпления, просто към лошотия или директно към самоубийство, поради което и филмът оставя силно горчив послевкус у зрителя. Прекалено, неестествено горчив. Понеже тази върволица от страдащи и неудовлетворени хора – учител, владеещ пет езика например, който не може да живее от заплатата си, лекар, пътуващ към летището, за да напусне България, таксиметров шофьор, изгубил единствения си син, жена, която среща мъжа, виновен за несъстоялия й се живот и т.н. – те принуждава да се запиташ дали пък наистина само такива хора живеят в България?
Много харесвам простотата на филма и не бих го използвала като инструмент за генерални обобщения по повод 30-годишнината от падането на Берлинската стена и на комунистическия режим в България. Ясно е, че режисьорът неслучайно е избрал този фон за събитията през тази една нощ, но все пак не ни насилва да правим изводи, заключения и за пореден път да измрънкаме колко е трагична действителността, в която живеем. Който иска, нека си прави тези заключения. Аз лично предпочитам да приема този „юбилей” като парче от действителността. Такова, каквото са и всички останали случки във филма. Въобще харесва ми и тази своеобразна скромност на „В кръг” – без фокус върху екшъна, върху опасностите, върху битовизмите, а само върху разкриването на характерите и типажите. Харесва ми и избраната още от „Посоки” форма с дългите кадри, снимани от ръка, в движение и с непосредствено проследяване на случващото се, доближаваща се до онази в полицейските риалити формати от типа на американското „Cops”, а доколкото разбирам и по нашите национални телевизии в скоро време ще тръгнат подобни (всъщност преди години по БНТ вървеше едно такова предаване). Операторът Веселин Христов е снимал както „Посоки” на Командарев, така и „Жажда” на Светла Цоцоркова, който дължи много на силно въздействащата поетичност на постигнатото от него изображение.
Най-силното решение на Стефан Командарев е избраният от него монотонен, делничен ритъм – ритъмът на рутината, на обикновеното, всекидневното и всекинощното. Тъкмо този ритъм е генераторът на изненадите във филма, на абсурдните понякога обрати, защото именно така незабележимо, неусетно почти нормалните, обикновените, симпатични, смешни дори хора, разменящи си лафове и спорещи за глупости, изведнъж се превръщат пред очите ни в престъпници или в герои. И после отново стават обикновени хора. Няма как да не повярваш в това.
Гледайте „В кръг”!