„Дъмбо”: Тим Бъртън за дребосъци
Един великан разказва приказка на най-, най-малките и дори за секунда не им изправя косите (както само той може). Дали пък Disney предварително не са издърпали здраво ушите на непослушния Тим Бъртън, за да не забравя къде се намира? „Дъмбо” (Dumbo) е в кината от днес.
Ирина Иванова 29 March 2019
Историята за малкото слонче, което лети с извънмерно големите си уши, Disney ни разказват още през 1941 г. в класическата си пълнометражна анимация „Дъмбо”. През изминалите оттогава повече от 75 години не едно и две бебета са били отгледани с него, дори и моето, родено все пак в новото хилядолетие. Сега великият Тим Бъртън ни разказва отново тази приказка, само че в игрален филм с участието на един създаден изцяло по дигитален път Дъмбо, с неустоимо красиви, тъжни и много живи очи. Длъжна съм да отбележа, че според някои критици обаче тъкмо очите са много несполучливо направени, но най-зле от всичко бил тромавият полет на слончето. Ами това е слонче все пак, извинявайте, тромаво е.
Новият „Дъмбо” е 30% филм на Бъртън и 70% - на Disney. Не говоря за продуцентско участие, а като художествен резултат. Защото който обича киното на този голям режисьор знае, че той не прави сладки филми за сладки малки слончета. Обаче ето – „Дъмбо” е сладък филм за сладко малко слонче. От самото начало до самия си край и в нито един момент нищо не ни напомня, че зад него стои режисьорът на култови готик-пънк приказки, смешно-страховити и пристрастяващи като „Едуард Ножицата”, „Бийтълджус”, „Суини Тод”, „Батман” и... всички останали. Виждаме само филм, направен от един добър занаятчия, изцяло в каноните на Walt Disney Pictures. Дали това е провал за Бъртън? В никакъв случай, според мен. Той просто е спазвал правилата на играта и е направил филм, който наистина може да бъде гледан, както от 5-годишни (а дори и от по-малки) деца, така и от родителите им, пък и от бабите и дядовците им и въобще – от всички, които ще ги заведат на кино. Филм, на който водиш детето си, а не отиваш да гледаш сам – това е „Дъмбо”. Вероятно и това е смисълът на определението „семеен филм”. Може би единствено по-големите тийнейджъри (нали вече горе-долу до 25-годишна възраст все още си се водят тийнейджъри – не на теория, но на практика) биха изпитали обяснима досада.
Холт Фариър (Колин Фарел) е бивш цирков артист и ветеран от войната, който отглежда сам двете си деца – Мили (Нико Паркър) и Джо (Финли Хобинс), изкарвайки прехраната на семейството си като сценичен работник в западащия цирк на Макс Медичи (Дани Де Вито). Интересът към този цирк обаче нараства неимоверно, когато в него се ражда вълшебното слонче Дъмбо с огромни уши, благодарение на които може да лети. Всички му се присмиват, освен могъщият цирков предприемач и бизнесмен В.А. Вандевър (Майкъл Кийтън) и неговата звезда, въздушната акробатка Колет (Ева Грийн), които виждат в лицето, или по-точно в ушите, на чудатото слонче невероятна възможност за печалба. Онова, което ние виждаме пък е, че Ева Грийн не винаги е лоша и секси. Може да бъде и само секси.
„Дъмбо” е в кината – вълнуващ, сладък и нежен като захарен памук, с прекрасни костюми, с впечатляващи ефекти, които обаче няма да стреснат или изплашат дори и най-малките деца. Не знам защо получи толкова негативни оценки от някои критици – все едно Тим Бъртън не може да направи просто детски филм. Срамно ли е или какво? Пък и най-коравосърдечното сърце на възрастен ще се трогне, когато види бедното слонче с тебеширенобяло клоунско лице да излиза на манежа пред жадната за зрелища публика. Или когато го разделят от майка му. Пардон - от Родител 1. Отдавна исках да пробвам как звучи новият... термин.
Е, добре де, наистина в определени моменти, когато Дъмбо за пореден път полита над главите на смаяните зрители в цирка, човек леко се прозява – понеже в крайна сметка това е „чудото” на филма, върха на изненадите, и когато ти го повторят сто пъти... Но не като да не сме се прозавяли на филми с далеч по-големи претенции за развлекателност.
Заведете децата си на кино и изгледайте „Дъмбо” през техните очи. По-долу можете да видите не само трейлъра на Бъртъновия "Дъмбо", но и този на класическата анимация.