Разликата между смартфоните и професионалните камери става все по-малка

Томас Лазар е част от журито на глобалния фотографски конкурс „Next Image Awards”, организиран от Huawei.

06 September 2018

Томас Лазар

Томас Лазар е независим фотограф, лауреат на фотографски конкурси в различни държави (като World Press Photo, POY, CHIPP, Sony World Photography Award, International Photography Award, BZWBK Press Photo, Grand Press Photo, Lumix Festival for Young Journalism). Снимките му са на страниците на New York Times, Newsweek International, Sunday Times Magazine, New Yorker и Los Angeles Times. Именитият фотограф даде интервю за EVA, в което говори за емоциите при заснемането, възхода на мобилната фотография и технологичния прогрес на фотографското изкуство.

Правил ли си фотосесия със смартфон преди?

Да, правил съм няколко снимки със смартфон, които съм използвал като основа за различни проекти. За мен като артист те са една нова форма на изразяване. Вярвам, че през следващите години смартфоните ще станат важен елемент от оборудването на всеки професионален фотограф. Разбира се и при снимките със смартфони си има определени правила, които трябва да се следват, както и набор от техники, чието усъвършенстване изисква време.

В каква посока ще се развие мобилната фотография според теб?

Мисля, че мобилната фотография ще става все по-популярна, тъй като хората обичат да улавят специалните за тях моменти и да ги споделят с другите. Вижте например колко популярен е Instagram. Сякаш изведнъж се оказа, че всеки от нас има какво да покаже. Хората виждат красотата на света около себе си и искат да я задържат във възможно най-голяма степен. В тази връзка смартфоните стават все по-важен инструмент не само за любителите, но и за професионалните фотографи. Мобилната фотография има потенциала да играе много важна роля в нашето изкуство.

Какво прави фотографията толкова специална? Можеш ли да дадеш отговор като човек, награждаван от World Press Photo?

Всяка снимка показва душевността на фотографа. Точно това я прави специална. Със сигурност не можеш да направиш една и съща снимка два пъти – светлината ще се променя, моделът ще се движи... Бих посъветвал хората, които искат да се занимават с фотография, да не мислят твърде много за техниката, тъй като това може да блокира творческия импулс. Най-добрият подход е да опитате да усетите атмосферата и да запечатате емоциите, които изпитвате в този момент. Най-въздействащите изображения са трудни за описване. Те използват силата на символите и оказват влияние на подсъзнателно ниво.

Каква е най-важната предпоставка за това да станеш фотограф от световна класа?

Един от най-известните полски композитори, Игнаци Ян Падеревски, казва, че за успех са нужни 1% талант, 9% късмет и 90% упорита работа. Стремящите се към величие фотографи трябва да бъдат скромни, любопитни и да не се страхуват да поемат рискове.

Как може смартфонът да помогне на хората, занимаващи се със социална фотография?

Социалният фотограф трябва да се стреми да запечатва истината в момента. Този тип фотография изисква бързи рефлекси и много ловкост. В такива ситуации употребата на смартфони е неизбежна. Те са малки и дискретни, но са много развити от технологична гледна точка.

Какво мислиш за сътрудничеството между Leica и Huawei? Кога за пръв път чу за съвместните им проекти?

Започнах да използвам Huawei Mate 10 Pro веднага след глобалната премиера през октомври 2017 и мисля, че тогава за пръв път чух за тази колаборация. Huawei е невероятна компания, създаваща чудесни смартфони, а Leica има десетилетна традиция в производството на фотографска техника от най-високо ниво. Бях сигурен, че от това партньорство ще се получи нещо страхотно.

Какво се изисква, за да бъдеш добър фотограф със смартфон?

Работя като професионален фотограф от 12 години и сега, след като започнах да използвам моя Huawei P20 Pro като част от фотографската ми екипировка, установих, че ако имаш добър смартфон с качествена камера разликите не са толкова осезаеми.

Възможно ли е в бъдеще камерите на смартфоните да заместят професионалните?

Ще го кажа по този начин: фотографът е като готвач в кухня. Той знае точно кога и какви съставки да използва, за да постигне желания резултат. Според мен смартфоните ще бъдат от голяма помощ на професионалните фотографи и ще им помагат да постигат по-високо качество в работата, но няма да заменят професионалните камери.

Каква според теб ще бъде най-сериозната иновация във фотографията през следващите 5-10 години?

Мисля, че иновациите вече започнаха и P20 Pro е символ на тази революция. Изкуственият интелект, който Huawei създадоха за смартфоните си, помага наистина много при създаването на снимки с професионално качество. Би могло да се каже, че той е като опитен ментор, който ще ви покаже как най-добре да уловите светлината, как да увеличите яркостта и т.н. Брилянтно е, наистина. Това е нещо, от което един умел фотограф наистина би могъл да се възползва.

Какво трябва да присъства в една снимка, за да се хареса тя на публиката? Какво би посъветвал участниците в конкурса на Huawei “Next Image”?

Според мен снимката трябва да има солидни основи и под това разбирам светлина, композиция и подходящ момент, в който да бъде направена. Всичко това е необходимо при създаването на качествена фотография. След това трябва да бъде добавен още един пласт, който е много по-труден за забелязване – атмосфера и емоция. Последната част е интерпретацията. Нужно е да се запитаме как фотографията отразява реалността. Не бива да забравяте и за връзката между снимката и човека, който я съзерцава. В повечето случаи интерпретацията на този човек е много по-различна от тази на фотографа.

По какъв начин мобилната фотография променя статуквото в публицистичната фотография?

Понякога P20 Pro ми дава възможността да направя снимка, която не бих могъл да направя с DSLR камера. Това се дължа на факта, че смартфонът е постоянно в джоба ми и имам възможността да реагирам бързо при нужда. С P20 Pro е лесно да уловя всеки момент буквално за секунди. Това, което ме удивлява най-много, е, че мога да снимам в професионален режим и след това да публикувам тези снимки в печатни медии.

В кои отношения се различават най-много мобилната и класическата фотография?

Най-голямата разлика е в самия начин на снимане. Не гледаш през обектив, а директно виждаш екрана. Също така можеш много бързо да променяш настройките на камерата и да преминаваш в различни режими. Останалото е горе-долу същото. Да направиш снимка е като да нарисуваш картина. За един момент е нужно да действаш като артист и да се опиташ във възможно най-голяма степен да покажеш красотата на хората, природата, сградите и т.н. Трябва да покажеш емоцията, която те е завладяла и те е накарала да направиш тази снимка.

По какъв начин смяташ, че ще се развият аудиовизуалните технологии в близко бъдеще?

Мисля, че VR технологиите ще се развиват все повече. Ако хората харесват определена снимка, ще имат възможността буквално да влязат в нея и да я огледат „отвътре“. Вследствие на това ще се появят множество сензорни устройства, които да подсилят това преживяване. Лично аз наистина нямам търпение тези устройства да се появят на пазара и да започна да ги използвам в работата си.

Как възходът на мобилната фотография променя начина на работа на фотографите?

При мобилната фотография можеш да работиш много по-бързо. С P20 Pro можеш да правиш страхотни снимки и веднага след това да ги обработиш и да ги изпратиш директно в редакцията. Добрата мобилна камера може да направи фотографа по-уверен, защото всеки един момент ще бъде подходящ да се направят добри снимки. Смартфоните са чудесен инструмент за всекидневна „тренировка“ на фотографа.

Глобалното използване на смартфони нараства всеки ден. Мислиш ли, че иновативна камера като тази на P20 Pro може да бъде сравнявана с професионална камера?

Има много фотографи, включително и аз, които използват смартфони в своите проекти и фотосесии. Ако погледнете профила ми в Instagram, ще видите, че там е пълно със снимки, заснети с Huawei. Едва ли можете да направите разликата. Това е наистина професионално качество.

Кои са 5-те съвета, които би дал на участниците в конкурса “Next Image”?

Най-напред решете какво послание искате да предадете или каква история искате да разкажете със снимката, която се готвите да направите. След това помислете върху композицията и светлината. Следващата стъпка е да добавите „емоционалния“ пласт върху творбата си – той ще определи енергията, която снимката ще излъчва, така че е много важен. Накрая, но не на последно място, трябва да се поставите на мястото на публиката и да се опитате да си представите как ще разтълкува снимката ви един човек, който я вижда за пръв път.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР