„Никой”: Как се прави филм ва банк
Любовен триъгълник на фона на Великата красота. Дебютният филм на режисьора Андрей Андонов „Никой” е в кината от днес, а Силвия Петкова, която изпълнява една от главните роли във филма, е на корицата на априлския брой на EVA.
Ирина Иванова 07 April 2017
Андрей Андонов и екипът му работят върху „Никой” в продължение на приблизително три години. Филмът е направен изцяло с частни средства, без никаква държавна субсидия. Заснет е за три седмици през лятото на 2014 г., а постпродукцията му отнема около две години.
Режисьорът строго е очертал периметъра, в който се развива действието на филма – очарователна малка високопланинска вила (с басейн обаче) и няколко живописни места около нея. В това сравнително ограничено и идилично в тишината и усамотението си пространство той постепенно „инжектира” все повече и повече човешка енергия. В самото начало там е само Вера (Гергана Плетньова) – млада психоложка, наскоро загубила баща си, която е изпаднала в някакъв вътрешен ступор от трагедията и не си позволява да продължи напред. След това към нея се присъединяват гаджето й Тони (Кристиян Милатинов) и най-добрата й приятелка Таня (Силвия Петкова), които имат тайна връзка, а накрая пристигат и обитателите на съседната вила – Николай (Стоян Радев) и Лили (Йорданка Ангелова), екстравагантна артистична двойка, превърнала се в катализатор за развръзката в любовния триъгълник. Всички те се заплитат в сложен възел от страсти, копнежи и страхове, който променя живота им и помага на Вера да напусне замръзналото кралство, което обитава след смъртта на баща си.
Много харесах и болезнената чувствителност на Вера, героинята на Плетньова. Страхът, който тя изпитва от света около себе си – от водата, от слънцето, от докосването дори. Фобия от живота или нещо такова. И много харесах нейната противоположност – Таня, която ври и кипи от желания и грешки. Неслучайно Гергана Плетньова и Силвия Петкова получиха обща награда за главна женска роля на фестивала „Любовта е лудост” във Варна през есента на миналата година. Тяхното партньорство е най-силният момент във филма. И за да е честно веднага ще кажа и кой намирам за най-слабия – продължителните и тромави философски разговори на Николай и Лили. Полуголи и философстващи – доста е ретро, но не по готиния начин, според мен.
В „Никой” има и един друг главен герой – невидим, но по-могъщ от всички останали – и това е Нейно величество Природата. Великата красота на планината – прозрачният въздух, в който всички човешки страсти оттекват и който ги пречиства, кристалната вода, която разтваря в себе си страданието ни, крясъкът на дивото в нас, който не трябва да забравяме и който ни прави част от всичко това. Това мистично, почти трансцедентално отношение към природата е другият силно въздействащ пласт във филма и по-интересното е, че този пласт се проявява не само посредством визията, но и посредством звука и специфичните звукови ефекти – ехо, оттекване, бълбукане, свистене, воят на вятъра и т.н.
Никога не съм обичала лозунгите от типа „Гледайте българско кино!”, „Слушайте българска музика!” и т.н. и затова няма да издигам подобни лозунги и сега. „Никой” няма нужда от лозунги, молби и заклинания, а Андрей Андонов заслужава поздравления за дебюта си и пожелания да не се налага да прави и следващия си филм само „на мускули”.
Нищо ново под слънцето - във всеки един филм напоследък има по една гей двойка или гей акт. И ние не останахме по-назад.