Почти нормален Уди Алън

Новият филм на Уди Алън „Почти нормален“ вече е в кината. Захвърлете всички очаквания.

Ирина Иванова 28 November 2015

Дори когато не те побърква от кеф, винаги запомняш нещо от филм на Уди Алън. Какво запомних от „Почти нормален“? Шкембенцето на Хоакин Финикс и репликата на Ема Стоун: „Връзката ми с него не е ... ексклузивна“, с която обяснява на преподавателя си защо няма проблем двамата да си легнат, въпреки че тя си има гадже. Ха! Ексклузивна връзка! Не е ли добро това?!

Няма да спра да се възхищавам на Уди Алън за това, че откри Формулата. Всяка година прави по един филм и всички чакаме този негов филм. Понякога го харесваме, друг път – не, но тутакси започваме да чакаме следващия. При това Алън хем запази статута си на „автор“, тоест – на независим режисьор, който прави своите си филми без да се съобразява с ничии изисквания, хем снима с най-големите звезди и така привлича и по-масовата аудитория, хем умее да те разсмее, хем те кара да копнееш да живееш в света на неговите филми, прелъстява те с киното си, с думите, сюжетите, героите си, хем ти показва някои уж дребни житейски истини и ти разбулва някои уж дребни житейски илюзии...

Кажете, кой друг може всичко това, и то с такава изумителна лекота? Лично аз винаги ще аплодирам лекотата, с която Алън режисира и с която води актьорите си. Неговите филми са като музикални „парчета“, като сингли, които спокойно могат да бъдат обединени в албум. Безкрайният албум на Уди Алън, в който той прави нещо като джаз импровизации (само че филмови, не музикални) по едни и същи теми. Като алхимик е този Уди, умее да трансформира една енергия в друга. Наистина го обожавам, не знам за вас. Обожавам това, че е едновременно комик, джазмен, поет и философ. Между другото само след няколко дни, на 1 декември, мистър Алън става на 80. Да живее!

„Почти нормален” не е от онези филми на маестрото, които ще ви скъсат от смях. Съвсем не изобилства от лафове и комични ситуации и понеже старият Уди ни е разглезил в това отношение, сега ни е малко скучно. Да не забравяме обаче, че той все пак не е част от „Комиците“ да кажем и съвсем не е длъжен да ни разсмива дори когато ние очакваме само и единствено това от него.

Сюжетът ни препраща към „Престъпление и наказание“ на Достоевски и „Непознати във влака“ на Патриша Хайсмит, да не говорим че във филма професорът по философия Ейб, героят на Хоакин Финикс, жонглира с цитати и имена на философи като Кант, Киркегор, Камю и т.н. Въпросният професор по философия е със славата на „черната овца” в университетските среди - много талантлив, депресивен тип, алкохолик, женкар и прочие. В настоящия момент от живота си обаче черната овца е в криза и опитвайки се да излезе от нея е завладян от идеята за убийство - без личен мотив, тоест нещо като убийство с идеална цел. Точно както и Разколников, героят на Достоевски. Първоначално мисълта за „новото преживяване“, различно от всичко, което е опитвал до този момент в живота си, го изважда от екзистенциалната скука, в която е изпаднал, но после се оказва, че философските постулати и живият живот са нещо съвсем различно. Негов невинен и неосъзнат съучастник в престъплението е младата студентка, прелъстена от неговата тъмна аура, Джил (Ема Стоун, с която Алън работи вече във втори филм след „Магия в полунощ”.)

Хоакин Финикс е фантастично неприятен. Убедена съм, че е далеч по-трудно да изиграеш неприятен, отколкото откровено зъл герой. Финикс е уморен, циничен, шикалкавещ, малко „мазен” (простете жаргона, но понякога жаргонните думи са в пъти по-точни от правоговорните) и обречен и честно казано никак не е харизматичен. Което е важно, защото е много опасно, когато един толкова рационален убиец е представен като харизматична личност. Събитието на филма определено е Финикс.

„Почти нормален” е заснет от Дариус Конджи - велик оператор, работил с Бертолучи, Уон Каруай, Дейвид Финчър и въобще с най-добрите. Неговата визия придава на филма особен шик – с вечно тревожното море и процеждащата се през леката мрачноватост, в която е потънал целия филм, светлина.

Алън е майстор на много тънки, много деликатни моменти в „изработката“ на филма и затова киното му винаги е било и ще бъде уникално. Може да се каже, че „Почти нормален“ е „монотонен“ филм, но нали разбирате – монотонен филм за едно убийство. Трагиката на този мотив е тотално „размита“ в делничния ритъм на живота на героите – кафе, закуска, лекции, разсеяни разходки, разговори, изневери... Убийство. И после отново кафе, закуска... Обаче всичко вече е различно.

Да, гледали сме и много по-добри филми на Уди, но неминуемо когато става въпрос за него, когато казваме „по-добри филми” имаме предвид по-забавни, по-смешни, по-истерични. „Почти нормален” просто е различен и най-верните фенове на Уди Алън ще харесат тази различност. Лично аз просто съм луда по него, вече ви казах.

2 КОМЕНТАРА
2
vania
30 November 2015, 17:57

Съжалявам, че гледах тази боза. Жалко, че това кинематографично недоразумение е филм на Уди Алън!

1
Iliana
29 November 2015, 23:41

Както винаги, удоволствие е да Ви прочета, но от тук насетне примесено със страх, че междувременно ще ми разкажете и филма. Не че Уди Алън може да бъде разказан, но все пак...

ТВОЯТ КОМЕНТАР