Кидман след Грейс
Домът ти е чужд и студен, ръката на този, който те е прегърнал, е чудовищно непозната и дори собственият ти образ в огледалото е истински кошмар. Трилърът „Преди да заспя” (Before I Go To Sleep) е в кината от днес.
Ирина Иванова 02 October 2014
Днес трябваше да пиша за филма „Не казвай сбогом” (Gone Girl) на Дейвид Финчър, за който днешният петък е премиерен ден в България. Понеже Финчър ми е един от любимите съвременни режисьори. Обожавам „Социалната мрежа” и „Странният случай на Бенджамин Бътън”. Много харесвам и „Боен клуб”, „Паник стая” и „Мъжете, които мразеха жените”. Финчър е фантастичен режисьор и истински майстор! Обаче как да пишеш с кеф за филм, в който участва Бен Афлек! Аз поне не мога. Затова избирам „Преди да заспя” на Роуън Джофри. За дуета Никол Кидман – Колин Фърт съм готова на всичко! Освен това след злополучното си превъплъщение в ролята на Грейс Кели във филма „Принцесата на Монако”, единодушно обявен за катастрофа, Кидман заяви, че иска колкото се може по-бързо да забрави това преживяване. И ето че сега се завръща именно във филм, разказващ за паметта и забравата. (На нас пък „Принцесата на Монако” ни хареса. Дори само заради начина, по който Никол плуваше из филма, облечена в Chanel, Dior и Balenciaga. В крайна сметка киното никога не е само кино.)
„Преди да заспя” е от онзи тип трилъри, в които главният герой не разбира онова, което се случва с него. Класическият пример за такъв филм е „Север-северозапад” (1959) на Алфред Хичкок с Кари Грант в главната роля – това е филмът, от който е онази прословута сцена, цитирана от кой ли не, в която Кари Грант бяга из едно поле, а един самолет го гони и се опитва да го премаже. В случая главната ни героиня е Кристин (Кидман), която има амнезия. Всеки ден тя се събужда със съвършено чист харддиск – смята, че е на 18, не познава съпруга си, нито домът си, нито нищо. Забравила е абсолютно всичко, случило й се през последните трийсетина години. Мъжът й (Фърт) й обяснява, че е преживяла катастрофа и има амнезия, разказва й живота й и живота им, а на следващия ден тя отново се събужда на 18 и всичко започва отначало. Къщата е студена и чужда, ръката на този, който те е прегърнал, е чудовищно непозната и дори собственият ти образ в огледалото е истински кошмар. Този всекидневен рестарт е толкова стресиращ и изтощителен за Кристин, че в един момент тя започва да си записва видеодневник, за да съхрани преживяванията и постепенно да подреди пъзела на собствения си живот. И тогава започва да се съмнява във всичко и всички, а най-вече във версията на мъжа си.
Идеята за непрекъснато разпадащата се на отделни късчета памет, както стана вече въпрос, не е никак нова. Може би най-близкият пример е филмът „Мементо”, в който Гай Пиърс си записваше всичко, което му се случва върху тялото си, за да е винаги с него, но има и други. Какъв е приносът на „Преди да заспя”? Никакъв. Просто да гледаш Кидман и Фърт рамо до рамо - с нейните зачервени от безсилие и ужас очи и неговата харизматична овладяност (какъв брилянтен актьор е този Колин Фърт!) - ти е напълно достатъчно. Както и идеята за това, че колкото и да ни нараняват спомените ни, без тях сме винаги на ръба на пропастта, винаги с единия крак в нищото, винаги в опасност.
Филмът е направен по едноименния дебютен роман на Стивън Уотсън (издаден и у нас от ИК „Обсидиан”), предизвикал световен фурор. А ако искате да гледате Никол Кидман в един наистина страхотен, дори бих казала велик трилър, намерете си филма „Другите” (“The Others”) на Алехандро Аменабар. Настръхвам дори само като се сетя за него.
,,Преди да заспя '' не знам дали би ми бил интересен,но ,,Другите'' наистина е страхотен филм.