Вили ван Рой

През 70-те дори топмоделите се гримираха сами, твърди любимката на Нютън и Сен Лоран

Краси Генова 03 February 2014

Със сина си Алехандро

Снимка: Личен архив

Момиче бяга в сянката на едномоторен самолет, пресъздавайки сцена от филма на Алфред Хичкок „Север-северозапад“. Фотографията на Хелмут Нютън е сред визуалните икони на XX век, а момичето е неговата любимка – холандският топмодел от края на 60-те, 70-те и 80-те Вили ван Рой. В кариерата на Вили (72) са десетки корици за водещи модни издания, включително Vogue, и рейтингови участия в ревюта на могулите в бранша Yves Saint Laurent, Karl Lagerfeld, Thierry Mugler, J.P. Gaultier.

След като слиза от подиума, тя се посвещава на линията аксесоари Tunique Unique, радваща се на изключителен успех сред знаменитостите в цял свят. През 90-те с нейни обувки се появяват Мадона и Шер. Става личен дизайнер на Пола Абдул. Сега продължава да създава аксесоари, предимно бижута и чанти, в сътрудничество с интернет магазина etsy.com. От дома си в Орегон, САЩ, Вили ван Рой разкрива в разговор по мейла приликите и разликите в модната индустрия от 60-те и 70-те и в настоящия момент.

Личният й филм

Личната история на Вили е също толкова интересна, колкото и кариерата й. Съдбата я среща с бъдещата й половинка, испанския художник Салвадор Марон, по време на модна фотосесия, която Хелмут Нютън заснема в Мароко. Докато подрежда кадъра си с Вили, маестрото забелязва двама снажни красавци и тяхното куче, афганска хрътка, и ги убеждава да се включат в снимките. След като фотосесията приключва, единият от тях – Салвадор, остава за няколко минути със звездата на снимките и й показва картините си. „Още в мига, в който го видях, се влюбих до полуда, но след като ми показа картините си, вече знаех, че това е моят бъдещ съпруг. Не се върнах в апартамента си в Лондон, останах с него!“

В средата на 70-те години двамата живеят между Ибиса, Париж и Ню Йорк и се носят на гребена на вълната на успехите на Вили, която позира за кориците на престижни списания, а в свободното си време прави същото и в студиото на своя съпруг. Между многобройните й пътувания, свързани с фотосесии и рекламни кампании, се раждат двете им деца Алехандро и Алегрия, с които красавицата се появява и на снимки в модните издания. Наследили красотата и таланта на двамата си родители, те вече имат успешни кариери в модния бизнес – Алехандро се изявява като дизайнер в Мадрид, а Алегрия помага на майка си в изработването на бижутата от новите й колекции и е неин агент, когато се появи предложение за участие в модни фотосесии.

Кариерата на модел

Другата голяма любовна история на Вили – тази с модата – всъщност започва още преди срещата с ментора й Хелмут Нютън, докато подготвя дипломната си работа по специалността мода в академията по приложни изкуства в Ротердам. „Един фотограф ме покани да му позирам. Сприятелихме се и той беше първият човек, който ми показа кухнята на модната фотография, интересните детайли, оставащи скрити за хората, които само разглеждат списанията. Истината е, че концепцията за красота не се е променила толкова драстично, идеята за идеално лице и тяло – да, но концепцията за красота, за истинска красота, е вечна. Това, което се промени много, е самата модна индустрия. В днешно време е престижно да бъдеш модел. Докато по мое време това беше просто още една възможност да имаш допълнителни доходи, нещо като втора професия, която те подкрепя финансово“ – категорична е любимката на Хелмут Нютън.

Преди няколко години Вили получава предложение от редакцията на Vogue–Италия да участва във фотосесия, която заснема легендарният Стивън Майзел – и на снимачната площадка се озовава лице в лице с Линда Еванджелиста, Карен Елсън и Гуинивиър ван Сийнъс. За работата си с Линда Вили си спомня: „За мен беше изключително удоволствие и предизвикателство да работя със Стивън Майзел и Линда Еванджелиста. Бях възхитена от организацията по време на снимки. Когато работех като модел, на снимачната площадка бяхме само аз, фотограф, асистент на фотографа и стилист. По-късно се присъединиха фризьорите и гримьорите. В началото моделите сами се гримираха, което, да си призная, беше прекрасно, защото всяка от нас познаваше характера и излъчването си и наблягаше на това. Прекарвахме часове в студиото, за да се гримираме и между една или две цигари да побъбрим с другите от екипа.“

Бижутата

Докато очаква издатели на бъдещите си мемоари, в които ще разкрие спомените си от света на модата и срещите си с гиганти като Ив Сен Лоран и Хелмут Нютън, бившият топмодел разработва няколко колекции бижута, които продава онлайн на сайта etsy.com. „Първо скицирам бижутата си. Изключителен почитател съм на винтидж попаденията и определено мога да кажа, че моите аксесоари са в тази посока. Добавям кристали Swarovski и злато върху основната структура на бижуто. Много държа на детайлите и се радвам, че с годините успях да стана добра в този занаят!“ – коментира Вили.

Въпреки златното твърдение на Мерилин Монро, че „диамантите са най-добрият приятел на момичетата“, тя не вярва, че едно бижу, спиращи дъха обувки или пък прочутата малка черна рокля на Коко Шанел могат да направят жената неустоима и красива. „Да, звучи добре за рекламните кампании на марките, но истината е, че ако жената няма пламък, вътрешна сила и излъчване, което идва от опита, темперамента, емоциите й, нищо не може да компенсира липсата им. Напълно съм съгласна с Ив Сен Лоран, който казваше: „През годините разбрах, че най-важното в дрехата на една жена е всъщност жената, която я носи!“

За личния стил

Истината е, че не си купувам много дрехи, защото предпочитам да си ги шия сама. Научих се да шия, когато бях само на девет години, и оттогава преправям или създавам дрехи за мен, съпруга ми, децата ми, а отскоро и за внуците ми. Разбира се, че следя някои от любимите си дизайнери, като Жан-Пол Готие. Обожавах Ив Сен Лоран, неговата чувствителност беше гениална. Бих казала, че никой не е обичал жените повече от Ив.
Моят стил е комбинация от удобство и предизвикателство, което обяснява защо навремето, когато бях по-продуктивна с линията си обувки, сред клиентите ми бяха Деби Хари, Мадона и Шер.

Филмът за Лейди Ди

Прекрасен е изборът на Наоми Уотс за ролята на покойната принцеса Даяна. Тя определено имаше неподражаем стил и една от най-близките ми приятелки, Едина Рони, имаше честта да я облича, докато беше жива. Онова, с което Даяна ще бъде запомнена обаче, е не интересният й гардероб, а голямото й сърце и благородство.

Ив Сен Лоран

Ив Сен Лоран беше свободен дух. Човек можеше само да го обича, да го уважава и да му се възхищава безкрайно. И е самата истина онова, което той каза, напускайки модата – тя вече не е онова изкуство, към което се е стремял, а чисто и просто бизнес.

Хелмут Нютън

Хелмут беше уникален. Той винаги снимаше нещата така, както вече ги е видял в главата си. Обичаше да експериментира със светлината и филтрите и не се страхуваше от грешки. Липсва ми неговата изобретателност, дързост и неповторимо чувство за хумор. Няма да забравя как ми казваше: „Винаги повтаряй добрите си идеи, за да се утвърдят като твой стил. Иначе някой друг ще ги копира и ще обере аплодисментите и ползите!“ Добър съвет.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР