За Джани, с любов
Рехабилитацията на стила Versace започна лавинообразно
Кристина Симидчийска 29 May 2012
1991
Рехабилитацията на стила Versace започна лавинообразно. Първият повик бе отварянето на „съкровищницата“ на модната къща от Донатела Версаче преди по-малко от година, когато тя представи колекция за H&M, вдъхновена от „личния подпис“ на прочутия й брат. А този сезон неговите ярки барокови щампи буквално избухнаха в колекциите пролет-лято 2012 не само на италиански марки като D&G и Emilio Pucci, но и при далеч по-сдържаните им колеги като Loewe, Rochas, Carven, Mary Katrantzou.
За тези, които не помнят революцията, която Джани Версаче създаде в модния свят в началото на 90-те, и трагичната му смърт на стъпалата на собствената му вила в Маями Бийч през 1997-а, вероятно тези ярки букети от стилизирани цветя, златни меандри, спираловидни орнаменти и ренесансови символи върху свободни ризи или прилепващи като втора кожа рокли не са нищо повече от секси летен тренд с мъглява история. Но в тях има много повече: Versace е стил на живот, безкомпромисен в стремежа си към блясъка на красотата в нейната класическа форма – без полутонове и интелектуални условности. За да го разберете, трябва да знаете, че все пак на първо място Джани е южняк, а Югът не е място за дълбоки размишления – там говори първо сърцето, а след това разумът. Амбицията му да бъде най-добрият сред добрите го издига до върха на модната система. Той самият никога не се е задоволявал с по-малко: „Аз съм роб на качеството. Зависим съм от съвършенството. И ако никога не бях рискувал, нямаше да мога да покажа дрехите, в които всеки е влюбен днес. Повярвайте ми, да избягваш риска е равнозначно на бавна смърт. А аз твърде много обичам живота.“
Може би именно тази заразителна енергия и откритост към живота провокира носталгията по неговия стил, която със затаен дъх наблюдавахме как шеметно се изкачва на подиума. И това съвсем не бе толкова странно, колкото изглежда на пръв поглед. Припомнихме си края на 90-те с техния култов минимализъм. Благополучно навлязохме в новия век, поддържайки идеята за постмодерна ирония. Сега отново се прехласваме по класиката, но допълнена с безкрайно ретро и малко романтика, ако може. Така че защо, обръщайки погледа си назад, да не го спрем поне за малко върху Версаче – с неговия почти античен култ към тялото и абсолютната красота...
"Новият век ще отбележи триумф на женствеността, напълно освободена от предубеждения. Жените ще искат да смайват и забавляват. Точно заради това предлагам тези "художествени" дрехи - днес единствено изкуството е в състояние да смайва и забавлява", твърди Джани
С днешна дата същите тези открояващи се със силата на характера си жени биха могли да бъдат разпознати както в полирания минимализъм на Celine, така и в ретро иронията на Prada. Те могат да се надсмиват над благородните дами, обличайки Louis Vuitton, или да съблазняват с готическите експерименти на Givenchy by Riccardo Tischi. Разбират какво точно иска да им каже Марк Джейкъбс и знаят кои филми са гледали Доменико Долче и Стефано Габана, създавайки новата си колекция. И не се страхуват да застанат пред обективите на фотографите, прехласнати по категорично изразения им личен стил. Безразлични са, че снимките им ще обиколят целия свят благодарение на модните блогове, а вкусът им ще бъде подложен на внимателна дисекция от наследничките им, за които дизайнерите тепърва ще творят. Усещането им за света е простичко като самия него – чувстват се удобно в кожата си.
И докато Донатела Версаче се опитва да ни убеди, че заедно със стила Versace се завръща откровената сексуалност, на всички е ясно, че в крайна сметка модата се опитва да се върне към истинските ценности. Класическият идеал за красотата е една от тях.
Но нека това не буди притеснение: за добро или зло модата никога повече няма да бъде така догматична, както във времето на смайващия със собственото си въодушевление Джани Версаче.