Досиета X Factor
Дадохме думата на един от членовете на журито, Мага, и разбира се, на Рафи, победителя.
23 January 2012
224 128 SMS-a са получени за финала на X Factor - много повече, отколкото в което и да е друго музикално риалити, правено някога у нас. 50,6% от вота получи Рафи Бохосян и така спечели първото българско издание на шоуто. Какво се случи зад кулисите по време и след края на спектакъла? Дадохме думата на един от членовете на журито, Мага, и разбира се, на Рафи, победителя.
Над 17 500 души са гледали концертите на живо; 6 танца на седмица са подготвяни за концертите във вторник; 140 човека е екипът на предаването; 80 000 км е изминал екипът; 16 500 литра вода са изпити. В предаването са използвани: над 2750 тоалета, 300 костюма са специално ушити; над 250 обувки; над 60 флакона лак за коса; повече от 4 кг фиби и 3,5 кг фуркети; над 20 перуки; над 200 бр. изкуствени мигли; в 58 държави се е провел X Factor до декември 2011 г.; на16 години е най-младият победител в X Factor досега
РАФИ,ПОБЕДИТЕЛЯТ
Учи икономика и мениджмънт с английски език в търговската гимназия. Никога не се е занимавал с музика. За него тя е хоби, просто обича да пее.
За четирите месеца в X Factor е прекарал на сцената около 300 часа.
Понякога ходи да пее в бургаската арменска църква и е много близък с арменския поп. За нас, българските арменци, църквата е не само място, където ходим по празници, но и място, където се събираме да общуваме. Никога не съм ходил в Армения, но много ми се иска. Любимият ми виц за Радио Ереван е: питат радиото: Защо арменците имат големи носове? То отговаря: Защото въздухът е безплатен.
„Искам първият ми сингъл да излезе като подарък за рождения ми ден, който е на 29 януари. Мечтата ми за по-нататък – Стефан Димитров да напише песен за мен. Защото е автор на повечето от песните на Васил Найденов, които харесвам.“
Преди седем години, когато е на 11, Рафи участва във формата за деца на „Стани богат“. Той е първото дете, което сяда на стола на богатството. Печели 3000 лв., но не се е и докосвал до сумата, тъй като тя е предназначена за висшето му образование.
„Занимавам се с винг чун. Първото бойно изкуство, което е тренирал Брус Лий. То е много добро при самоотбрана. Особено за по-нисък човек като мен – висок съм 162 см, тежа 61 кг. Това лято се прибирах към 2 часа през нощта от работа и в махалата трима души се опитаха да ме нападнат и да ме ограбят. Не се уплаших, на тренировките ни учат да не показваме страх и да започнем спокоен разговор, за да може да избегнем боя. Не се получи. Наложи се да сваля единия на земята. Другите двама избягаха.“
„Преди две години бях с огромна къдрава коса като шапка на главата. Тогава покрай дългокосата принцеса Рапунцел ми викаха Рафунцел. Никнеймът ми в някои скайпове все още е с този прякор. Покрай тази коса ми викаха и Зелчица или Пуделче. Наричат ме също Арменчето.“
„Не мислех, че ще спечеля, защото нямах никакъв опит. Тръгнах доста неуверено. По време на тренировъчните лагери след всеки кръг се учудвах, че продължавам напред. Просто отидох да се забавлявам. Оказа се, че когато си правиш кефа на сцената, хората също се забавляват и гласуват за теб.“
Мага: на кого му пука, ако Мик Джагър пее фалшиво
Магомед Алиев е дагестанец, роден в столицата на Чечня Грозни. Прозвището Мага е руско, така наричат приятелски хората с неговото име. Идва в България преди 21 години заради „бъдещата си бивша жена“ - благоевградчанка, с която се запознава в Грозни. Двамата се развеждат, но имат прекрасен син – Мартин, на 20. Сега Мага е щастлив с приятелката си Ирина, на 24 г., за която казва, че е голямо сладурче. Мага е работил като композитор и аранжор с най-големите имена на българската поп сцена. Визитна картичка като композитор му е песента „Ти“, изпълнена от Нина Николина. Написва я буквално за половин час. От задкулисието на музиката го извади участието му в журито на X Factor.
Вярвате ли, че няма неоткрит талант? X Factor показа точно качествата, които помагат на таланта да бъде открит. Има талантливи хора, които заради лошо възпитание или човешки недостатъци не могат да пробият. Ако не си достатъчно упорит, отдаден, няма да се получи. Виждаш как някой носи божествена искра, но не е в състояние да я покаже.
Какво ще кажете за Стела? Може би й е още рано, не успя да се впише във формата. Аз много вярвах в нея. Още от първото й изпълнение. Но бях разочарован от поведението й на сцената. Имаше не само нейни грешки. Стела не знае какъв талант има. Тя е 20-годишно момиче, което идва от провинцията. Бетовен е казал: „Провинцията е смърт за изкуството.“ Става дума за провинциалното мислене, тесногръдие, провинциализъм по отношение на себе си. Ограничената група хора ти формират отношението към света. Липсва ти реална самопреценка, ти си като в сериал. А ти трябва такава среда, в която да можеш да получаваш адекватна информация, да се развиваш. Пътувай, бе, като не ти харесва някъде, се махай. На мен не ми харесваше в Русия и се махнах. Трябва непрекъснато да усъвършенстваш душата си. Много е важно и кой ти е учителят. Казва се, че когато ученикът е готов, се появява учителят. Без да си достигнал някакво ниво, не можеш да се докоснеш до определено общество. Колкото знаеш, толкова виждаш. Лично съм го изпитвал през последните 4 години. Драстично промених нещата в приятелския си кръг, много нови хора дойдоха, много круши паднаха.
Какво катализира процеса? Раздялата с предишната ми приятелка – Гергана Турийска. Това беше точката, от която започнах да разбирам по-добре себе си и да обичам повече себе си.
Какво разбрахте повече за себе си? Погледнах се в огледалото и си казах: погледни на какво приличаш. Какво правиш, какво мислиш, дали си щастлив? Аз не бях щастлив последните години по никакъв параметър. И си казах: така повече не може. И приключих с миналото. Успешно, неуспешно, но повече успешно.
Конкретно с кое свое качество се разделихте? Когато ми се иска да кажа “не”, казвам “не”. Нещо, като не те прави щастлив, казваш “не”, обръщаш се и си тръгваш. Колкото по-честен си във всеки един аспект, толкова по-лесно се живее. Когато не бях честен, страданията идваха моментално и ме наказваха.
Васко Василев ми разказа – той се познава с Мик Джагър и с Рони Ууд са близки приятели, - че те не близват алкохол, камо ли наркотици. Много известни рок групи, световни имена, бесни рокаджии молят, когато се събереш с тях и ги виждаш как пият портокалови сокчета и минерална вода, на никого да не казваш, че не близват алкохол. “Продиджи”, които свириха тука, знаем ги какви са откачалки на сцената, каква брутална музика свирят. В един момент след концерта виждаш тези момчета да седят и пият портокалов сок. Вярно е, че някои минават през период на саморазрушение. Защото, като четем биографиите на тези хора, какво излиза. Някакви селски момчета, провинциални, тръгват по този път. Почти всички попадат в месомелачката на големите продуценти, които ги изсмукват. Тези изпълнители бачкат като ненормални, за да си направят име и да започнат да печелят някакви пари и за себе си. Не спят, защото са подписали договори колко парчета да напишат за годината, колко концерта да имат. И идва моментът на откачане. Някои не издържат, имат нужда от стимуланти, каквито и да са, алкохол, наркотици, жени. Но който не спре, умира. На 27. Ето Ейми Уайнхаус – уникален творец. Самият ореол на рокаджията е създаден погрешно – той се налива с бира и изведнъж ражда хитове. Няма такова нещо. Налееш ли се с бира и алкохол, ти си парцал, черният ти дроб отива на кино, ти отиваш на кино. Какво ще пишеш? Ти трепериш целият. Трябва да знаеш, че не можеш да се мотаеш по заведения цели нощи. Да не спиш. Защото ако си певец и не спиш, гласът е довиждане.
Тогава защо възпроизвеждат мита? Защото тези митове продават. Историята е много цинична. Това е безжалостен бизнес. Уил Смит е казал, че по-мръсен от шоубизнеса е само боксът. Истината е, че големите звезди са много отговорни. Когато Васко Найденов дойде в X Factor, на онези малките им паднаха ченетата. Защото видяха за какво ниво говорим, видяха как човек пее сума ти години и не е мръднал. Празна зала, репетиция, но той се покланя. На празната зала. Човешките качества правят големите наистина големи. Дисциплинираност. Точност. За мен тя е белег на интелигентност. И чувството за мярка. Отделно трябва да имат разпознаваеми гласове – това е най-важният фактор, но то е от Бога. На кого му пука дали Мик Джагър е фалшив. Той е фалшив, непрекъснато, един тон няма верен. Род Стюарт, Стиви Уондър, Рей Чарлз, Арета Франклин, Фил Колинс, Питър Гейбриъл. Пускаш радиото и това е той. Не можеш да го сбъркаш.
Вие работихте с възрастовата група 26+, хора, които като че ли са закъснели за големия старт. Човек може ли да закъснее за успеха? Тия пичове, които са написали „Макарена“, са на 50 години. Какво значение има на колко години си, ако имаш идеи? Ал Жеро, мисля, е пробил на 30-32 години.
Вие имате ли проблеми с възрастта? Аз по принцип съм суетен, но с възрастта нямам никакви проблеми. Аз съм на 27, не съм мръднал оттам. Но и музиката помага. Музикантите изглеждат по-млади. Трябва да успееш да не убиеш детето в себе си. Остарява човек, който престава да мисли и да обича. Радвам се по детски на природата, на разни придобивчици.
Какви? Аксесоари. Часовници. Имам един много скъп. Сега искам да си купя “Буран”, руски часовник, авиаторски, много красив. Часовникът, знаете, отваря врати.
Буквално ли? Буквално. В Ел Ей мой приятел се оказва пред един магазин, току-що затворил, бил по къси гащи заради адската жега, но когато отвътре виждат часовника му, сериозен часовник, който отговаря на нивото на този човек, отварят.
Интересно е, защото вие сте едновременно вътрешен и външен човек. Аз не съм се разтопил. Всичко е останало, то е неизкоренимо. И възпитанието, и кодексът на честта. Например Сани, Александра, аз трябваше да я защитя, когато по форумите я нараняваха, заплашваха я. И затова казах в ефир за селяндурите. Няколко от селяндурите после се явиха на моята страница и получиха такива неща от мен... Казах им, улеснявате ме жестоко, защото се появявате сами. Може в София да е роден, но е селяндур. Хората не са свикнали да си получават оценките всеки ден: на, вземи тази двойка, бе. За нищо не ставаш. Не са свикнали да им казват в очите – абе ти си голям боклук!
В X Factor какво ви зарадва и какво ви вбеси? Много съм щастлив, че бях в този формат. Хареса ми, че създавахме това, което се случваше на сцената. Ние възпитавахме участниците, те се промениха всичките. Разбраха какъв е този бизнес, видяха как 10 човека се грижат за тоалета им, гримьори, хореографи, снимачен екип, режисьори, екипи, които не спят, видяха какъв труд е. Повечето хора нямат никаква представа какво представлява музиката като професия. Това трябва да приключи, хората трябва да се образоват. Талантът има огромна отговорност.
Когато човек чете биографии, интервюта, на Ролинг Стоунс например, остава с друго впечатление. Че те правят всичко възможно да се разрушат и същевременно създават велика музика. И хората си казват: ето това е животът на музиканта.
И какво идва след края на X Factor? Какво ще се случи с участниците? Това е отговорността на продуцентите. Предишните формати се провалиха в това отношение. Участниците си съсипват гласовете, защото работят в нощните барове. Предлагат им се глупави парчета, тъпи, от тъпи бази данни. Които не им подхождат. И ги правят посредствени. Ще ми е изключително болно, ако се случи и с някого от тези, които сме издундуркали до края. Ако искаме да имаме нещо на световно ниво, не трябва с лека ръка да похабяваме талантите. Много е показателно това, което се случи със Стела. Тя беше много специален човек, специален глас и имаше нужда от специално отношение, което не получи. Не е толкова виновна тя.
Кой е виновен? Трябва ли да го казвам? Това риторичен въпрос ли е?
Казахте ли му на човека? Казах го, няколко пъти, това е друго интервю, което никога няма да дам.
Над 17 500 души са гледали концертите на живо; 6 танца на седмица са подготвяни за концертите във вторник; 140 човека е екипът на предаването; 80 000 км е изминал екипът; 16 500 литра вода са изпити. В предаването са използвани: над 2750 тоалета, 300 костюма са специално ушити; над 250 обувки; над 60 флакона лак за коса; повече от 4 кг фиби и 3,5 кг фуркети; над 20 перуки; над 200 бр. изкуствени мигли; в 58 държави се е провел X Factor до декември 2011 г.; на16 години е най-младият победител в X Factor досега
РАФИ,ПОБЕДИТЕЛЯТ
Учи икономика и мениджмънт с английски език в търговската гимназия. Никога не се е занимавал с музика. За него тя е хоби, просто обича да пее.
За четирите месеца в X Factor е прекарал на сцената около 300 часа.
Понякога ходи да пее в бургаската арменска църква и е много близък с арменския поп. За нас, българските арменци, църквата е не само място, където ходим по празници, но и място, където се събираме да общуваме. Никога не съм ходил в Армения, но много ми се иска. Любимият ми виц за Радио Ереван е: питат радиото: Защо арменците имат големи носове? То отговаря: Защото въздухът е безплатен.
„Искам първият ми сингъл да излезе като подарък за рождения ми ден, който е на 29 януари. Мечтата ми за по-нататък – Стефан Димитров да напише песен за мен. Защото е автор на повечето от песните на Васил Найденов, които харесвам.“
Преди седем години, когато е на 11, Рафи участва във формата за деца на „Стани богат“. Той е първото дете, което сяда на стола на богатството. Печели 3000 лв., но не се е и докосвал до сумата, тъй като тя е предназначена за висшето му образование.
„Занимавам се с винг чун. Първото бойно изкуство, което е тренирал Брус Лий. То е много добро при самоотбрана. Особено за по-нисък човек като мен – висок съм 162 см, тежа 61 кг. Това лято се прибирах към 2 часа през нощта от работа и в махалата трима души се опитаха да ме нападнат и да ме ограбят. Не се уплаших, на тренировките ни учат да не показваме страх и да започнем спокоен разговор, за да може да избегнем боя. Не се получи. Наложи се да сваля единия на земята. Другите двама избягаха.“
„Преди две години бях с огромна къдрава коса като шапка на главата. Тогава покрай дългокосата принцеса Рапунцел ми викаха Рафунцел. Никнеймът ми в някои скайпове все още е с този прякор. Покрай тази коса ми викаха и Зелчица или Пуделче. Наричат ме също Арменчето.“
„Не мислех, че ще спечеля, защото нямах никакъв опит. Тръгнах доста неуверено. По време на тренировъчните лагери след всеки кръг се учудвах, че продължавам напред. Просто отидох да се забавлявам. Оказа се, че когато си правиш кефа на сцената, хората също се забавляват и гласуват за теб.“
Мага: на кого му пука, ако Мик Джагър пее фалшиво
Магомед Алиев е дагестанец, роден в столицата на Чечня Грозни. Прозвището Мага е руско, така наричат приятелски хората с неговото име. Идва в България преди 21 години заради „бъдещата си бивша жена“ - благоевградчанка, с която се запознава в Грозни. Двамата се развеждат, но имат прекрасен син – Мартин, на 20. Сега Мага е щастлив с приятелката си Ирина, на 24 г., за която казва, че е голямо сладурче. Мага е работил като композитор и аранжор с най-големите имена на българската поп сцена. Визитна картичка като композитор му е песента „Ти“, изпълнена от Нина Николина. Написва я буквално за половин час. От задкулисието на музиката го извади участието му в журито на X Factor.
Вярвате ли, че няма неоткрит талант? X Factor показа точно качествата, които помагат на таланта да бъде открит. Има талантливи хора, които заради лошо възпитание или човешки недостатъци не могат да пробият. Ако не си достатъчно упорит, отдаден, няма да се получи. Виждаш как някой носи божествена искра, но не е в състояние да я покаже.
Какво ще кажете за Стела? Може би й е още рано, не успя да се впише във формата. Аз много вярвах в нея. Още от първото й изпълнение. Но бях разочарован от поведението й на сцената. Имаше не само нейни грешки. Стела не знае какъв талант има. Тя е 20-годишно момиче, което идва от провинцията. Бетовен е казал: „Провинцията е смърт за изкуството.“ Става дума за провинциалното мислене, тесногръдие, провинциализъм по отношение на себе си. Ограничената група хора ти формират отношението към света. Липсва ти реална самопреценка, ти си като в сериал. А ти трябва такава среда, в която да можеш да получаваш адекватна информация, да се развиваш. Пътувай, бе, като не ти харесва някъде, се махай. На мен не ми харесваше в Русия и се махнах. Трябва непрекъснато да усъвършенстваш душата си. Много е важно и кой ти е учителят. Казва се, че когато ученикът е готов, се появява учителят. Без да си достигнал някакво ниво, не можеш да се докоснеш до определено общество. Колкото знаеш, толкова виждаш. Лично съм го изпитвал през последните 4 години. Драстично промених нещата в приятелския си кръг, много нови хора дойдоха, много круши паднаха.
Какво катализира процеса? Раздялата с предишната ми приятелка – Гергана Турийска. Това беше точката, от която започнах да разбирам по-добре себе си и да обичам повече себе си.
Какво разбрахте повече за себе си? Погледнах се в огледалото и си казах: погледни на какво приличаш. Какво правиш, какво мислиш, дали си щастлив? Аз не бях щастлив последните години по никакъв параметър. И си казах: така повече не може. И приключих с миналото. Успешно, неуспешно, но повече успешно.
Конкретно с кое свое качество се разделихте? Когато ми се иска да кажа “не”, казвам “не”. Нещо, като не те прави щастлив, казваш “не”, обръщаш се и си тръгваш. Колкото по-честен си във всеки един аспект, толкова по-лесно се живее. Когато не бях честен, страданията идваха моментално и ме наказваха.
Васко Василев ми разказа – той се познава с Мик Джагър и с Рони Ууд са близки приятели, - че те не близват алкохол, камо ли наркотици. Много известни рок групи, световни имена, бесни рокаджии молят, когато се събереш с тях и ги виждаш как пият портокалови сокчета и минерална вода, на никого да не казваш, че не близват алкохол. “Продиджи”, които свириха тука, знаем ги какви са откачалки на сцената, каква брутална музика свирят. В един момент след концерта виждаш тези момчета да седят и пият портокалов сок. Вярно е, че някои минават през период на саморазрушение. Защото, като четем биографиите на тези хора, какво излиза. Някакви селски момчета, провинциални, тръгват по този път. Почти всички попадат в месомелачката на големите продуценти, които ги изсмукват. Тези изпълнители бачкат като ненормални, за да си направят име и да започнат да печелят някакви пари и за себе си. Не спят, защото са подписали договори колко парчета да напишат за годината, колко концерта да имат. И идва моментът на откачане. Някои не издържат, имат нужда от стимуланти, каквито и да са, алкохол, наркотици, жени. Но който не спре, умира. На 27. Ето Ейми Уайнхаус – уникален творец. Самият ореол на рокаджията е създаден погрешно – той се налива с бира и изведнъж ражда хитове. Няма такова нещо. Налееш ли се с бира и алкохол, ти си парцал, черният ти дроб отива на кино, ти отиваш на кино. Какво ще пишеш? Ти трепериш целият. Трябва да знаеш, че не можеш да се мотаеш по заведения цели нощи. Да не спиш. Защото ако си певец и не спиш, гласът е довиждане.
Тогава защо възпроизвеждат мита? Защото тези митове продават. Историята е много цинична. Това е безжалостен бизнес. Уил Смит е казал, че по-мръсен от шоубизнеса е само боксът. Истината е, че големите звезди са много отговорни. Когато Васко Найденов дойде в X Factor, на онези малките им паднаха ченетата. Защото видяха за какво ниво говорим, видяха как човек пее сума ти години и не е мръднал. Празна зала, репетиция, но той се покланя. На празната зала. Човешките качества правят големите наистина големи. Дисциплинираност. Точност. За мен тя е белег на интелигентност. И чувството за мярка. Отделно трябва да имат разпознаваеми гласове – това е най-важният фактор, но то е от Бога. На кого му пука дали Мик Джагър е фалшив. Той е фалшив, непрекъснато, един тон няма верен. Род Стюарт, Стиви Уондър, Рей Чарлз, Арета Франклин, Фил Колинс, Питър Гейбриъл. Пускаш радиото и това е той. Не можеш да го сбъркаш.
Вие работихте с възрастовата група 26+, хора, които като че ли са закъснели за големия старт. Човек може ли да закъснее за успеха? Тия пичове, които са написали „Макарена“, са на 50 години. Какво значение има на колко години си, ако имаш идеи? Ал Жеро, мисля, е пробил на 30-32 години.
Вие имате ли проблеми с възрастта? Аз по принцип съм суетен, но с възрастта нямам никакви проблеми. Аз съм на 27, не съм мръднал оттам. Но и музиката помага. Музикантите изглеждат по-млади. Трябва да успееш да не убиеш детето в себе си. Остарява човек, който престава да мисли и да обича. Радвам се по детски на природата, на разни придобивчици.
Какви? Аксесоари. Часовници. Имам един много скъп. Сега искам да си купя “Буран”, руски часовник, авиаторски, много красив. Часовникът, знаете, отваря врати.
Буквално ли? Буквално. В Ел Ей мой приятел се оказва пред един магазин, току-що затворил, бил по къси гащи заради адската жега, но когато отвътре виждат часовника му, сериозен часовник, който отговаря на нивото на този човек, отварят.
Интересно е, защото вие сте едновременно вътрешен и външен човек. Аз не съм се разтопил. Всичко е останало, то е неизкоренимо. И възпитанието, и кодексът на честта. Например Сани, Александра, аз трябваше да я защитя, когато по форумите я нараняваха, заплашваха я. И затова казах в ефир за селяндурите. Няколко от селяндурите после се явиха на моята страница и получиха такива неща от мен... Казах им, улеснявате ме жестоко, защото се появявате сами. Може в София да е роден, но е селяндур. Хората не са свикнали да си получават оценките всеки ден: на, вземи тази двойка, бе. За нищо не ставаш. Не са свикнали да им казват в очите – абе ти си голям боклук!
В X Factor какво ви зарадва и какво ви вбеси? Много съм щастлив, че бях в този формат. Хареса ми, че създавахме това, което се случваше на сцената. Ние възпитавахме участниците, те се промениха всичките. Разбраха какъв е този бизнес, видяха как 10 човека се грижат за тоалета им, гримьори, хореографи, снимачен екип, режисьори, екипи, които не спят, видяха какъв труд е. Повечето хора нямат никаква представа какво представлява музиката като професия. Това трябва да приключи, хората трябва да се образоват. Талантът има огромна отговорност.
Когато човек чете биографии, интервюта, на Ролинг Стоунс например, остава с друго впечатление. Че те правят всичко възможно да се разрушат и същевременно създават велика музика. И хората си казват: ето това е животът на музиканта.
И какво идва след края на X Factor? Какво ще се случи с участниците? Това е отговорността на продуцентите. Предишните формати се провалиха в това отношение. Участниците си съсипват гласовете, защото работят в нощните барове. Предлагат им се глупави парчета, тъпи, от тъпи бази данни. Които не им подхождат. И ги правят посредствени. Ще ми е изключително болно, ако се случи и с някого от тези, които сме издундуркали до края. Ако искаме да имаме нещо на световно ниво, не трябва с лека ръка да похабяваме талантите. Много е показателно това, което се случи със Стела. Тя беше много специален човек, специален глас и имаше нужда от специално отношение, което не получи. Не е толкова виновна тя.
Кой е виновен? Трябва ли да го казвам? Това риторичен въпрос ли е?
Казахте ли му на човека? Казах го, няколко пъти, това е друго интервю, което никога няма да дам.
ТВОЯТ КОМЕНТАР