Ейдриън Джоф: „В Comme des Garcons никога не сме почитали масовостта или традициите“
Ейдриън Джоф е за втори път в София след първото си посещение преди две години. Твърди, че градът много му харесва и най-вече усмихнатите хора, излъчващи силен позитивизъм. Вероятно той просто разпознава в тях отражения на самия себе си. Във всеки случай за нас бе удоволствие да откраднем част от времето му и да зададем няколко въпроса.
Кристина Симидчийска 19 October 2010
На 17 септември София се нареди до световните модни столици с представянето на лимитираната серия Black, създадена от японската дизайнерка Рей Кавакубо по повод 40-годишнината на Comme des Garcons. Тя ще се продава ексклузивно до 16 октомври във временен бутик на улица Московска №11 (до британското посолство) и е в България благодарение на ALL U RE. Временното пространство всъщност е бивша галерия и бе създадено по специален проект на арх. Радина Гешева, допълнително оживено от видеоинсталациите на Иван Мудов. А по повод откриването на Black в София пристига Ейдриън Джоф, съпруг и творчески партньор на Рей Кавакубо повече от 20 години. Той също така е изпълнителен директор на Comme des Garcons, президент и управляващ директор на Comme des Garcons Parfums, собственик на известния със строго селектираните си дизайнери и брандове лондонски магазин Dover Street Market.
Ейдриън Джоф е за втори път в София след първото си посещение преди две години. Твърди, че градът много му харесва и най-вече усмихнатите хора, излъчващи силен позитивизъм. Вероятно той просто разпознава в тях отражения на самия себе си. Във всеки случай за нас бе удоволствие да откраднем част от времето му и да зададем няколко въпроса.
В едно свое интервю Рей Кавакубо споделя, че е създала линията Black с цел да промотира положителната енергия във време на криза. И че тя ще съществува толкова, колкото и самата рецесия. Е, колко време ще продължи проектът Black?
Ха-ха, бяхме планирали проектът да съществува 18 месеца, каквито бяха и прогнозите на аналитиците. Но... за съжаление той продължава. Така че все още не възнамеряваме да финализираме линията Black. Но смятаме да променим самия проект. Идеята ни е да го направим отделно издание на марката, като съберем всички модели в нова линия. Защото самата работа на Кавакубо много прилича на тази на някой редактор. Не като редакторска работа в списание, а като пресяване и селектиране на нещата, от които имаш или нямаш нужда. Така че линията Black ще се състои от моделите, представяни до момента, допълнена с неща от други колекции, които тя много харесва. И още различни „малки черни неща“: аксесоари, бижута, опаковки за парфюми. Очертава се „второ поколение“ на линията Black. Очаквайте я скоро.
Линията ще продължи ли да се представя под формата на „временен магазин“?
Мисля, че това, което ще видим днес в София, е абсолютно в стила на Black. И той ще продължи да се развива по същия начин. Надявам се това да направи историята му още по-запомняща се.
Марката Comme des Garcons е популярна със своите концептуални магазини. Те всички са различни – като идея, интериор, архитектура и дори „време за живот“. Какво послание предавате с тази им разностранност?
Вие знаете, че Comme des Garcons съществува вече 43 години. И всичко се крепи на базата на „създаването“. За Кавакубо е важно да създава дрехи, които не са съществували до момента, и те да са винаги абсолютно нови в идеята си. Но тук не става въпрос просто за дизайн на дрехи. За нея понятието „нещо ново“ важи за цялата компания. Това включва всеки магазин, стратегиите на рекламните ни кампании и неочакваните колаборации. Търсим нови идеи за развитието на рекламата и бизнеса като цяло, такива, каквито не са съществували до момента. Така че всеки магазин започва с нещо, което не сте виждали преди. За да осъществяваме тези идеи, за нас е много важно да намерим локален партньор в различните страни, който – желателно е – да не е свързан с модния бизнес. Целта е да внесе малко „свеж въздух“ в бизнеса, просто защото повечето магазини са много... скучни.
Как дойде идеята за създаването на този тип „временни“ магазини (т. нар. guerrilla stores)?
Бяхме в Берлин с Кавакубо. И си подхвърляхме разни идеи за нови магазини. Преди няколко години Берлин беше много, много интересно място, пълно с млади и свежи хора. Попаднахме на улица с малки и интересни магазини, изглеждаха наистина забавни. И ни дойде идеята да си сътрудничим с тях. Без да наемаме място и да влагаме каквито и да е пари, просто да им изпращаме нашата колекция от офиса в Париж, оставяйки им избора и свободата за това как ще я представят в магазина – като интериор, дизайн и реклама. Разчитахме изцяло на тяхното вдъхновение. И се получи. Досега сме отворили – и съответно затворили – над 35 магазина, всички абсолютно различни, направени от много различни хора, които до момента не са работили в модния бизнес.
Сред толкова много проекти, които създавате в Comme des Garcons, има ли някой, който да е ваш фаворит?
Не бих могъл да посоча един такъв. Всеки има своя история, своя емоция. Създават ги различните места и комуникацията с различни хора, които винаги ти носят нещо ново и интересно. По същия начин не бих могъл да кажа, че имам любим град – всяко място ми носи различни усещания. Разбира се, съществува и Dover Street Market, който е моето бебе, но дори него не бих могъл да определя като фаворит сред проектите ни.
Смятате ли, че Dover Street Market може да съществува на друго място освен в Лондон?
Интересен въпрос. Може би да, но със сигурност не навсякъде. Със сигурност не би могъл да съществува в Париж, но може би би „живял“ в Ню Йорк. Или Москва. А защо не и в София. Той е създаден за хора, които не се страхуват да „изразят“ себе си. Колкото и различен да е подходът им. Обикновено това е сравнително малка група хора, но в Comme des Garcons никога не сме били почитатели на масовостта или традициите. Важно е мястото да има свой дух. И хора, които да умеят да го уловят. Ние никога не повтаряме един магазин два пъти, тъй като за нас е важно всеки от тях да има силна връзка с локацията без значение колко абстрактно е това.
Как според вас новите технологии – блоговете, туитър, фейсбук – се отразяват на модния бизнес? По-скоро за добро или за лошо?
Труден въпрос. Например информацията в туитър преминава твърде бързо за мен, и честно казано, ме уморява. И то най-вече заради нейната повърхностност. Опасността е, че в тези нови мрежи нямаш място и време да погледнеш задълбочено върху нещата, които биха те заинтересували, действително да помислиш над тях. И опасността добри на пръв поглед неща да се банализират е твърде голяма. Същото е и с модните блогове – става все по-трудно да отсееш стойностните от тях. Макар че имам няколко фаворита. Например Тави (www.thestylerookie.com). Тя е толкова малка, но има фантастично усещане и разбиране за модата. Не се страхува да каже, когато нещо не й харесва, и адекватно да обясни защо. Миналата седмица се срещнах с нея и беше голямо удоволствие да разговаряме. Така че трудно е да се каже накъде натежават везните – към добро или лошо. Всичко зависи от това как ще използваш новите мрежи. Което всъщност важи и за всички останали неща.
Какви нови проекти да очакваме от Comme des Garcons?
В момента сме насочили вниманието си към откриването на пет нови магазина в Азия. Три от тях вече са отворени – специално в Корея представихме най-големия, който някога сме правили. Всички са създадени с помощта на наши локални партньори там и нито един не си прилича с другите. Истината е, че финансовата криза засегна изключително силно страните от Азия, но въпреки това продължаваме напред.
Рей Кавакубо казва, че процесът на създаване при нея започва от една-единствена дума. Коя е следващата?
Ха-ха, не мога да ви кажа! Или поне в близките две седмици! След това ще разберете.