Стояна Георгиева: Да си честен към фактите означава да си честен към читателите

Стояна Георгиева е журналист, създател и главен редактор на новинарско-аналитичния сайт Mediapool.bg. Тя е една от дамите в специалния ни проект "15 истории на успеха"

Ирина Иванова 28 December 2023

Снимка: Костадин Кръстев-Коко

Стояна Георгиева е журналист – по професия и призвание, макар че е завършила философия и културология. Непосредствено след промените в България през 1989 г. работи във в-к „Демокрация“, а по-късно – и в радио „Свободна Европа“. В самото начало на 2001 г. основава, заедно с група свои колеги и съмишленици, първата онлайн медия за новини и коментари – Mediapool.bg, която днес, 23 години по-късно, продължава да е източник на информация и анализи, търсещ и уважаващ фактите, свободата на словото и сериозната качествена журналистика с позиция.

Г-жо Георгиева, работили сте като журналист в „Демокрация“ и „Свободна Европа“. Защо се насочихте към журналистиката?

Допускам, че е заради дълбокия интерес, който проявявах към събитията и процесите, които движат света. Какво се случва в обществата, в държавите, каква е ролята на отделните личности, как се променят нещата и най-вече – защо.

С каква идея създадохте Mediapool.bg? На какво Mediapool.bg се опитва да научи българското общество?

Mediapool.bg е първият новинарско-аналитичен сайт в България. Появи се на 01.01. 2001 г. с идеята да е новата медия на новото хилядолетие. Към онзи момент много малко хора ползваха интернет, а самият интернет все още беше нов свят на неподозирани възможности и предизвикателства. Създадохме Mediapool.bg с шепа колеги съмишленици, за които свободната журналистика е кауза. Искахме да правим това, в което вярваме – да търсим истината, да сме честни към фактите и към читателите, като спазваме високи професионални стандарти.

Цялото начинание имаше и съвсем прагматично обяснение – много по-евтино е да издаваш сайт, защото спестяваш разходи за хартия, печат или друго оборудване, необходимо, ако си печатна медия, телевизия или радио.

Как бихте описали мястото на Mediapool.bg на съвременния медиен пазар в България? Чувствате ли се удовлетворена от това място? Какви са вашите читатели, какъв е техният профил?

Освен най-бедна, болна и корумпирана държава в ЕС, през последните години България бе изпаднала и в дъното на класациите за медийна свобода. В тази ситуация Mediapool.bg остана сред малкото репери на свободното слово – медия, която търси фактите, отсява зърното от плявата и дава възможност на хората да се ориентират в нещата. Нашите журналисти са сред най-висококвалифицираните в своите ресори, а това е все по-рядко явление в повечето редакции. По-голямата част от читателите ни са градски хора, активни, информирани, доста критични, с високи изисквания към качеството на медийния продукт. Сред потребителите има и такива, които не са съгласни с нас, но продължават да са с нас и да се съобразяват с нас. Макар да не е от калибъра на големите медии, Mediapool.bg се наложи като институция и това е голяма отговорност за нас.

Аз съм идеалист и вярвам в ценности, вярвам в каузи и се боря за тях. Иначе нищо не би имало смисъл.
Как започна партньорството ви с „Америка за България“, как точно бихте формулирали това партньорство, каква е основната подкрепа, която получавате от фондацията – в какви направления?

Това партньорство е стратегическо за нас. Медийният пазар в България не позволява самостоятелната издръжка на независими медии, особено когато не са част от по-голям медиен конгломерат. Но тези медии са безкрайно нужни на обществото. Те са неотменна част от имунната му система, за да оцелява във все по-токсичната публична среда на агресивна комерсиализация, дезинформация, пропаганда, конспирации и фалшиви новини.

Работим с „Америка за България“ на проектен принцип. Кандидатстваме с конкретни предложения и получаваме безвъзмездно финансиране, за да развиваме професионалната и качествена журналистика. А тя е сред факторите, от които зависи дали България ще бъде по-добро място за живеене, с по-справедливо общество, с честна и конкурентна среда за развитие на предприемачеството, на иновациите, за задържане на младите хора и пр.

Ето защо разглеждаме подкрепата от фондацията най-вече като гаранция за усилията на екипа да отстоява медийната свобода и независимост, които са неразривна част от ценностите на всяко демократично общество.

Какви са най-сериозните трудности, с които се сблъсквате с работата си в медията?

Трудностите са от различен характер. Една от тях е как да направим така, че да превърнем Mediapool.bg не само в успешен журналистически проект, но и в по-устойчив и гъвкав пазарен проект.

Действаме в невероятно динамична и конкурентна дигитална среда, която изисква непрестанни инвестиции – и финансови, и човешки, за да бъдеш видим за аудиторията, но и да я задържиш и разшириш. Когато си медия, която не разчита на евтини уловки, сензации, знаменитости, а на сериозна информация, мисията е още по-трудна. Няма какво да се заблуждаваме, голяма част от хората искат да бъдат забавлявани, удивлявани, да им хвърлиш нещо, което ще им вземе акъла. Фактите са скучни. Но са важни, защото информираният човек е този, който може да направи информиран избор за себе си, за семейството, за страната си.

Завършили сте философия в Софийския университет. Какво ви даде това образование? В същото време за известен период сте били и в политиката. Къде е пресечната точка между философията и политиката?

Завършила съм философия и културология. Никога не съм се занимавала професионално с едното или другото. Но пък съм запазила и до днес по-философски и аналитичен поглед върху нещата, може би повече като начин на мислене – да се търси логика, обосновка, обяснения на различни равнища, като през цялото време си даваш сметка, че всичко е относително... Аз съм идеалист и вярвам в ценности, вярвам в каузи и се боря за тях. Иначе нищо не би имало смисъл.
Обичам журналистиката и всъщност съм се откъсвала от нея само за три години, докато бях ръководител на пресслужбата на Министерския съвет в първото правителство на премиера Иван Костов. От камбанарията на днешния ден мога спокойно да кажа, че се гордея с работата, която съм свършила тогава – разбира се, не сама, а с екип. Това бяха критично важни години за България, години на истински реформи и промени, изискващи решителност, компетентност, висок дух.

Успявате ли да намирате време за себе си и какви са вашите удоволствия извън работата?

Привличат ме хора и занимания, в които усещам и някакво интелектуално предизвикателство. Обичам работата си, тя ме увлича и доставя почти същото удовлетворение, както и нещата, които правя в свободното време. Спортът ми дава много и се опитвам да практикувам редовно. Ценя особено много времето, което прекарвам с децата и с най-близките ми хора. То не е много. Най-често си почивам, като се разхождам, като чета книги, но също така ми доставя удоволствие да съм с приятели, да пътувам.

Откъде/от какво черпите оптимизъм и вдъхновение, за да продължавате да работите и да следвате пътя си?

Може би по природа съм по-скоро оптимист, човек на действието и приключението. Началото на професионалната ми кариера съвпадна с историческия прелом в България и в света през 1989 г. и животът като че ли сам ме дръпна навън, към обществено-политическите драми и събития. Благодарна съм, че покрай цялата тази залисия отгледах две прекрасни деца. По пътя съм се сблъсквала и всичко – трудности, предателства, изпитания, битки, отчаяние. Но винаги съм вярвала, че има начин и има пролука. Вярвам в каузите, които проправят път на доброто – и по отношение на обществото, и за отделния човек, и за средата, в която живеем. Смятам, че има смисъл да се бориш за истината, да служиш на общността, да си полезен. Това дава невероятна мотивация и сила. Още повече когато усилията ти бъдат оценени и срещаш подкрепа и разбиране. А оптимизмът ми за Mediapool.bg произтича от максимата, че качеството винаги е на мода.

За какво сте благодарни на 2023 г. и какво очаквате от 2024 г.?

Благодарна съм, че имам обичта, разбирането и опората от страна на най-близките ми хора и съм благодарна за моментите, когато мога да им отвърна със същото. Иначе отминаващата година беше изключително динамична за Mediapool.bg. Започнахме някои нови проекти, отвориха се нови врати, имаме възможност да експериментираме с разнообразяване на съдържанието и формите. Това са нови предизвикателства, нови отговорности и умения за екипа на Mediapool. Плановете за 2024 г. са да продължим промените, да разширим мащаба и всичко това да носи повече радост и удовлетворение и на екипа, и на нашите партньори, и на аудиторията ни.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР