Светът с очите на дете

Hужно ли е да си наивен, за да рисуваш наивистично?
Това е една от шегите на творците, чието изкуство говори на сърцето.

Елка Влаховска 20 August 2022

Снимка: архив на даниела осиковска

Още през 19. век Анри Русо-Митничаря слага основите на тази живописна традиция, в която се включват днес не само художници, но и обикновени хора, търсещи път към радостта на детството и свободата да изразяваш емоции, без да се страхуваш, че ще изглеждаш наивен.

Това е изкуство, което освобождава от предразсъдъците, от страховете и осигурява своеобразна терапия на душата. Всеки може да вземе четките и боите и да рисува. А какво по-демократично и сплотяващо хората начинание!

До скоро у нас нямаше специализирано пространство или събития за арт наив. Вече имаме постоянна музейна експозиция на тези рисувани спонтанно творби. В градската галерия в Белоградчик са представени над 300 картини от 28 страни, които наистина си заслужава да видите. И не мислете, че наивистите са наивни. Макар да гледат на света с откритото сърце на детето и да ползват техника, неспецифична за изобразителното изкуство, тяхното творчество печели милиони почитатели по целия свят.  



В нашия географски регион е популярна Ковачичката школа, обявена от сръбското правителство за национален  приоритет. Тя е организирана  като кооператив, събира художници от близо и далеч и има музей, който посреща над 12 000 посетители годишно.

Любопитен факт е, че бивша Югославия е един от основните центрове на европейския наивизъм. Затова може би не е случайно, че неотдавна картина на хърватина Иван Генералич от т.нар. Хлебинска школа се продава на търг в Швейцария за 38 000 швейцарски франка при първоначална цена от 4000.  

В края на май за първи път в България  се проведе майсторски клас на Ян Гложик, най-видния жив представител на популярната в света Ковачичка наивистична школа.

Арт галерия „Льо Папийон“ ще изложи няколкостотин произведения от 17 страни - „Нова арт Спейс“ в Градска галерия Варна от 16 август до 5 септември.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР