Холивуд отблизо

„Бъдете изобретателни. В ерата на интернет и Инстаграм всеки може да бъде папарак или инфлуенсър, но истински добрите фотографи се броят на пръсти“, казва хърватският фотограф Ядран Лазич

Краси Генова 10 November 2021

Фей Дънауей

Снимка: Ядран Лазич

Хърватският фотограф Ядран Лазич отбелязва 50-годишния си юбилей с монография в два тома и изложба, която отразява неговите незабравими пет декади на камера разстояние от красивите, известни, скандални филмови, спортни и политически легенди. Съветът му към колегите днес е: „Бъдете изобретателни. В ерата на интернет и Инстаграм всеки може да бъде папарак или инфлуенсър, но истински добрите фотографи се броят на пръсти“. След видените над 300 фотографии, заснети в периода 1967-2020 г., сме уверени, че той е един от тях.

Магьосник е думата, която се появява на няколко пъти в телефонния ни разговор с Ядран Лазич, който от години живее между къщата си в Лос Анджелис и имението си в Хвар в родната му Хърватия, където отглежда маслини, смокини и лавандула. След повече от 50 години, прекарани като гражданин на света, и хиляди километри командировки между филмови фестивали, политически събития и модни ревюта Лазич събира най-доброто в двутомно издание „50 години фотография“.

Голяма част от 300-тe фотографии, включени в луксозния албум, са гръбнакът на едноименната изложба, с която Ядран Лазич отпразнува своеобразното си артистично завръщане в родината. След Загреб експозицията отпътува към Белград, където може да бъде видяна от 21 септември. Последната й спирка ще бъде Любляна, където датите за близка среща с Холивуд са от 9 декември до 2 януари 2022 г.

Магьосник – такъв си спомня Ядран баща си, инженер на голям кораб. Всеки път щом се завръщал у дома, баща му свалял с багажа си ролки филмова лента, запечатали красотата на видяното по време на плаването. В съзнанието на малкия Ядран се оформила идеята, че не само светът е необятен и прекрасен, но и че има начин вълшебствата му да бъдат съхранени на лента. С първата камера, подарък от баща си, започва да посещава фотографски курсове. Талантът му е забелязан и той получава покана да оглави училищния вестник.

Фоторепортажите му най-често са със спортна тематика, но скоро му става скучно и се насочва към артистичния живот в родния си град Сплит. Филмовият и театрален фестивал го срещат с много местни звезди, а умението му да предразполага хората, които снима (по-късно в Холивуд това ще му помогне много), му осигурява запомнящо се съдържание. Започва работа в най-големия местен вестник. С парите, известността и широко отворените врати обаче идват и изпитанията от личен характер. Ядран се увлича по нощния живот, опасната комбинация от алкохол и жени срутва брака му и поставя под въпрос здравето му. По съвет на приятел в търсене на спасение се отправя към Париж. Във френската столица подписва договор с агенция „Сипа“ и само за броени месеци постига сензационен успех – със снимките на все още прохождащата звезда Шарлот Рамплинг.

Разказва през смях за срещата си с нея в шикозен парижки хотел, след като излъгал агента й, че е официален пратеник на френското списание Ici Paris, което имало уговорка да я снима. Измамата му осигурява истински звездно съдържание, което купуват няколко международни списания. Следва репортаж с дизайнера Пиер Карден, който остава очарован от обноските на Ядран и изпраща благодарствено писмо до агенцията. Отново червена точка за Лазич.

Много скоро обаче в Париж му става тясно и обективът му се насочва към САЩ. Там е неговият Клондайк – веселият му нрав, лекотата в общуването и бързината, с която работи, го превръщат в любимец на звездите. В края на 80-те и началото на 90-те снима най-известните телевизионни звезди от сериала „Династията“, Жан-Клод ван Дам, Патрик Демпси и своя сънародник – Горан Вишнич, нашумял от сериала „Спешно отделение“. Ядове обаче му създават снимките с Мики Рурк и тогавашната му годеница Каре Отис. Ядран ги кани в Таити (със свой бизнеспартньор той е купил няколко бунгала там, за да развива туризъм).

Ексклузивното съдържание е продадено на водещи агенции, но плановете му за голям удар се сриват, след като италиански папарак дочува разговора му с Мики за детайлите около фотоваканцията и наема местен фотограф да снима същото тайно. „Никога няма да забравя името на този италиански „колега“, който срина проекта ми на дъното. Осъдих го, разбира се, а след този провал създадох своя собствена фотографска агенция, в която работех с адвокат, за да ми пази гърба.“ Първият му сериозен ангажимент е заснемането на сватбата на Чък Норис, с когото са добри приятели, и това му носи чиста печалба от 100 хиляди долара от авторски права. Ядран използва контактите си, за да отрази филма на Емир Кустурица „Аризонска мечта“, където се запознава със звездите Джони Деп и Фей Дънауей. „С Джони контактът беше лесен. Той каза – щом си приятел на Емир, си и мой приятел, и позира няколко часа само за мен. Контактите ми със звездите се базират на доверие, разбиране и… много смях. Трябва да ги предразположиш, за да ти дадат най-доброто!“

От всички звезди пази добри спомени, но и досега най-мила на сърцето му е срещата с 16-годишната Джоди Фостър на филмовия фестивал в Кан. Тя пристига в компанията на Робърт де Ниро и режисьора Мартин Скорсезе, за да представят филма „Шофьор на такси“. Навсякъде с нея пътува и майка й, която действа и като неин агент. Въпреки постоянното й присъствие между младия фотограф и Джоди припламват любовни искри. „Бяхме много малки, разбира се, но чувствата ни бяха силни. Джоди, която беше отраснала на снимачната площадка, имаше отчайваща нужда от приятели и аз се появих в точния момент. След Кан тя дойде с мен в родния ми град Сплит, а после и в Хвар. Хърватия плени сърцето й, за кратко бяхме много, много близки. Дори и сега се шегувам с приятелите си, че съм единственият мъж в обятията на Джоди. Много я харесвам и като човек, и като актриса, и се радвам, че намери и щастието си в личен план. Имам много хубави мои портретни снимки, направени от нея, които са извънредно ценни за мен.“

Мила Йовович
„Майката на Мила беше нейният агент, трябва да призная – много суров и изис-кващ човек. За своите 14 години Мила беше много разкрепостена. Призна ми, че пуши, пие и прави секс от 10-годишна. Сега, разбира се, е на друг акъл, но тогава беше истинска Лолита и реализираше всичките си желания. Силата на сексапила и упоритостта й се усещат от снимката. Когато приключихме снимките, се обърна и попита: „Искаш ли да излезем някоя вечер?“. Определено не исках неприятности с майка й Галина и отказах.“



Фей Дънауей
„И досега снимките на Фей в пустинята са любимите ми кадри. С нея не се работи лесно. Първите десет минути ти дава насоки как и къде да поставиш камерата, какъв ъгъл да използваш, а после се увлича и излиза извън ролята на командир. Тогава става интересно, защото тя, като всички големи актриси, които съм снимал, може да направи от кадъра история. И до ден днешен вярвам, че никой не е правил по-хубави снимки на Фей!“



Джоди Фостър
„Бяхме деца, които се влюбиха като на кино. И като на кино това не продължи дълго. Въпреки това на лента и в сърцето си пазя страхотни спомени от времето с Джоди – в Париж, в Кан, в Сплит и Хвар, където тя дойде, за да види откъде е тръгнал нейният любим Ядран. Любим за кратко, защото стана звезда и откри любовта другаде!“

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР