Gucci на 100
Gucci е емоция, не силует. Изживяване, а не ера. Една модна къща с история, която не се страхува да прегърне съвременния zeitgeist*
Александрина Петрова 29 July 2021
Модна къща Gucci навършва 100 години. Цял един век история дава тежест на името легенда в модния свят, а за съдбите на хората от славната фамилия Гучи продължава да се пише и да се правят филми.
Компанията е основана през 1921 г. от Гучо Гучи, който стартира бизнеса си буквално от нулата – преди да започне да гради основите на бъдещия моден гигант, той заминава за Лондон, където е пиколо в хотел „Савой“. Обратно в Италия, започва да прави луксозни куфари и пътни чанти – така се ражда фамилната компания.
Единият от тримата синове на Гучо, Алдо, успява да превърне Gucci в синоним на лукса през 60-те и 70-те. Оттогава модната къща преминава през много промени, семейни скандали, смяна на директори, но успява да оцелее в динамичния свят на модата и, най-важното, да запази високия си статус. Как се случва това? Традициите се износват, точно като стара дреха, и единственият начин да оцелеят в новите времена е да им се направи нов прочит. Това доказа творческият директор на Gucci от 2015 г.
Алесандро Микеле. Когато Марко Бизари, изпълнителен директор на бранда, му поверява поста, той споделя пред американския „Вог“: „Модата трябва да може да предизвиква емоции“. Точно като в изкуството. Но модата е особено изкуство, което не може да бъде статично. Още с първата си колекция за есен/зима 2015/2016, която, между другото, създава само за пет дни, Микеле прави същинска революция. Не само в рамките на Gucci, а в модния свят изобщо.
Всичко, от кастинга на моделите до ценностите на марката, претърпява промени. „Дрехите на Gucci в шоуто изглеждаха много по-артистични и следователно – свободни. В тях нямаше стереотипи, а само емоция. Трудно се различаваше и полът на дефилиращите модели“, пишат тогава модните експерти. Още с първия си опит Алесандро удря право в целта, откривайки успешната рецепта – той не следва тенденции и гледа по-философски на своята работа. Правилата за него, ако изобщо можем да ги наречем така, се диктуват от живота, от това, от което имаме нужда да видим в настоящия момент. Никога не знаем какво точно да очакваме от него. Е, разбира се, в най-новата си колекция за есен/зима 2021 Микеле отдаде почит на 100-годишнината на Gucci: моделите носеха каски с надпис „Клуб Савой“ в чест на някогашния пиколо в славния хотел – Гучо Гучи.
За Алесандро казват, че е бъдещето на модата. Много хора признават заслугата му за връщането на блясъка на Gucci. С всяка своя колекция той пише ода за индивидуалността. Днес Gucci е сред най-свободните (ако не и най-свободният) модни брандове, отърсил се от стереотипите – на пола (със своите джендърно-флуидни дрехи), на красотата (на подиумите на Gucci можете да видите толкова разнообразни лица), на традициите. В действителност едва ли има по-подходящ ум от неговия, който би могъл да даде нов живот на наследството на марката. „Gucci е емоция, не силует. Изживяване, а не ера“, пишат критиците. Това е и апелът на Микеле към нас. Да изразяваме смело себе си, да не се боим от екстравагантността и нарушаването на правилата. Момчето с роклята слиза от подиума в живия живот. Името на марка на 100 години бива буквално възпявано в съвременните музикални хитове.
А за семейната история, стояща зад името Гучи, тепърва ще се говори. В момента текат снимките на филма на Ридли Скот „House Of Gucci“, в който ще се разказва за Алдо Гучи, убийството на Маурицио Гучи и поръчителката на застрелването му – Черната вдовица Патриция Реджани. В ролите им ще влязат съответно Ал Пачино, Адам Драйвър и Лейди Гага. Модната къща Gucci има отношения с продукцията, осигурявайки достъп до големия архив от дизайни на марката за гардероба на филма. Според информацията на костюмните дизайнери е дадена пълна творческа свобода.