Сватбен подарък, достоен за Медичи

История на изкуството

Кристина Тужарова 22 June 2021

La Primavera (Пролет), Сандро Ботичели, 1481-1482 г., темпера върху дърво, 2,03 x 3,14 м, Уфици, Флоренция

Ако сте виждали La Primavera на живо в Уфици, най-вероятно сте били поразени от красотата на тази картина с размери 2,03 х 3,14 м. Но това, което я прави забележителна, не е мащабът, а обектите в нея. Картината сякаш символизира нещо повече от идването на пролетта.

Експертите по история на изкуството са единодушни за самоличността на фигурите: митологични герои, взети от творбите на гръцкия поет Овидий и римския поет Лукреций. С картините на Ботичели гръко-римските божества се завръщат в изкуството след почти 1000 години забвение.

Дясната част на картината показва Зефир, бога на западния вятър, който е насилил нимфата Хлорида, но след това се е оженил за нея и я е преобразил във Флора, богинята на цветята. Присъстват и трите грации: Целомъдрие, Kрасота и Любов. В най-лявата част обърнатият с гръб Меркурий разпръсква сивите облаци, за да покаже, че се занимава с най-висшата форма на любов – божествено съзерцание. Меркурий е пратеник на боговете, символ на връзката на човека с Бога, а за хуманистите от Ренесанса той е преди всичко бог на интелекта, на откривателите на тайно знание.  В средата и с поглед към цялата сцена стои Венера.

Неоплатоническите философи от кръга на Медичите във Флоренция виждат Венера като класически еквивалент на Дева Мария. Тя е покровител на земната любов (групата вдясно) и на божествената любов (групата вляво). Наистина нейното скромно облекло и воалът над косата, както и арката от листа, която се оформя около главата ѝ, напомнят за начина, по който обикновено е изобразявана Дева Мария. Чрез сливане на Венера с Дева Мария Ботичели свързва любовта към друго човешко същество с любовта към Бога. Картината може да се тълкува като символ на издигането на душата чрез земната любов.

La Primavera е поръчана и изработена за сватбата на един от Медичите, вероятно, за да напомня на младоженците за по-високата цел на земната им любов. Картината се появява в особен период в историята на Ренесанса в Италия, когато художниците са достатъчно сигурни в себе си и покровителите си. Именно тази увереност им дава кураж да създават произведения, основани на езически теми. Кръгът учени около Медичите, разочаровани от църквата, търсят път в предхристиянските основи на вярата, а това е опасно занимание в общество, в което църквата е имала последната дума по обществените, политическите и частните дела.

Кристина Тужарова води лекции „История на изкуството за любители“ и курсове по рисуване, съчетани с история на изкуството, за деца и възрастни – присъствено и онлайн. Вижте повече на www.artforamateurs.com или на страницата на „История на изкуството за любители“ във Фейсбук.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР