В мрежата на бюти инфлуенсърите

Снимки от толкова близо, че дори порите на лицето се виждат като зейнали ями, изхвърлени скъпи козметични продукти в кофата за боклук пред милиони последователи... Те могат да си го позволят и въпреки това да продължават да са обожавани. Защото вече са ни уловили в (бюти) мрежите си, спечелили са доверието ни и са облекли красивите дрехи на славата.

Александрина Петрова 10 June 2021

За съвременния феномен на инфлуенсърите (пряко свързан с феномена на социалните мрежи) може да се напишат томове. Смартфоните са станали такава част от начина ни на живот, че преди няколко години се появи понятието „номофобия“ (от англ. no mobile phone phobia), с което се определя страхът и тревожността от оставането без мобилен телефон – когато батерията му падне, забравим го вкъщи и т.н. Новите поколения почти изцяло са отхвърлили старите медии, защото вече разполагат с толкова много социални платформи (Facebook, Twitter, Instagram, TikTok, YouTube) за информация и развлечение, че нямат нужда от тях. Затова бумът на инфлуенсърите е напълно естествен етап от съвременната реалност.

Според британската агенция по комуникациите Ofcom по време на пандемията младите хора прекарват рекордни часове онлайн, значително повече от януари 2020 г. Сигурно се питате какво толкова може да гледа човек с часове в мрежите? Отговорите са много и един от тях за милиони хора по света е: видеа на бюти инфлуенсъри. Те са особена „порода“ инфлуенсъри, за които мислим като за артисти, демонстриращи впечатляващи способности и правещи чудеса с грима. Досущ като професионалистите, работещи в киното например. Те дават иновативни идеи и трикове как по-лесно човек да постигне ефектен или пък напълно класически грим, наред с ценни съвети за грижа за кожата. Един от най-ценните козове на този тип инфлуенсъри е, че те кореспондират активно със своята публика и отговарят на техните предложения. Тестването и даването на оценка на различни продукти е сред най-желаните теми. Всеки иска да види как един добре рекламиран продукт се представя в действителност и хора като Джефри Стар задоволяват това любопитство. Той винаги е безкрайно откровен, дори да тества най-престижния бранд. Последователите му го обичат заради това, че заснема всичко в близък план, без да използва филтри, за да се види реално как стои макиажът. Много от тези бюти гурута изградиха империи с видеата си и днес имат свои собствени брандове козметика или пък работят с най-големите имена в индустрията. Неслучайно някои дерматолози и дори пластични хирурзи днес се опитват да влязат в ролята на инфлуенсъри в мрежите, за да рекламират клиниките си и да привличат клиенти с подобни видеа. Разпознаваеми имена сред бюти инфлуенсърите в момента са и Nyane Lebajoa, Ем Форд и Марио Дедиванович, но ето кои са най-актуалните в социалните мрежи в момента… Сега, защото утре може да са други.

Худа Катан

Ако попитате Гугъл кой е най-известният инфлуенсър в света сега, той ще ви препрати към социалните канали на 37-годишната Худа Катан. Американката с иракски произход е една от най-богатите жени в света благодарение на споделянето на бюти уменията си в интернет. Худа заема впечатляващи места в класациите на Forbes за самореализирали се жени, заставайки до такива като Ева Лонгория и Опра Уинфри, а козметичната й компания и бранд Huda Beauty я превръща в милиардер. Катан е родена в Оклахома в семейството на емигранти от Ирак. Увлича се по грима от малка и прекараните часове в интернет са именно в бюти блогове. Тогава Худа забелязва, че трудно се намират блогъри с арабски произход и черти като нейните. Затова й е трудно да бъде последовател на някой от тях. Бързо разбира, че може да предложи на света по-различна визия, и така през 2010 г. стартира своя блог в Wordpress, 3 години по-късно заедно със сестрите си Мона и Аля създава бранда Huda Beauty. Първото предложение от него е серия изкуствени мигли, която се разпродава мигновено. Дори Ким Кардашиян чува за името Худа Катан. В Инстаграм тя успява да добие световна популярност, защото там споделя идеите, съветите и козметиката си с хората, но и комуникира с тях. Днес в каталога на бранда й има 140 продукта, които й носят около 250 милиона долара годишно. Всяка рекламна публикация, направена от Катан в профилите й с милиони последователи, струва около 33 хиляди долара. Ако сега влезете в профила на Huda Beauty, ще откриете видеа със съвети тип „как да прикрием несъвършенствата за няколко минути“, вдъхновение за оригинални грим визии и много публикации на други бюти ентусиасти, които използват козметиката на Худа.

Джеймс Чарлс

Дори ако чувайки името му, в първия момент да не се сетите кой е той, видите ли лицето му, веднага ще си кажете „Ами, да!“. Момчето с кристалносини очи и ефектен грим. Социалните мрежи могат да те превърнат в звезда за една нощ. Това се случва и със 17-годишния Джеймс през 2016 г. Тогава в училището му правят снимки за годишника. Когато Джеймс ги получава, не е доволен от резултатите и иска да бъде заснет повторно. И сам се гримира за случая: „Исках да се уверя, че снимката за годишника ми е иконична! Исках скулите ми да са перфектно подчертани“, казва той. Тъкмо това му печели слава за броени часове, когато кадърът от годишника се разпространява из мрежите. Същата година той се превръща в първото момче, станало лице на козметичния бранд CoverGirl. С това Джеймс започва да разбива поставените бариери в индустрията. А и никой не може да пренебрегне очевидния му талант. За да гримира така, той има опит с четката от ранна детска възраст. От години се занимава с изобразително изкуство и сръчните му ръце първо се учат на платното, а след това прехвърлят уменията си върху лицето: „Рисувах портрети на знаменитости и това ми носеше огромно удоволствие. Винаги съм обичал красивите лица“, споделя той в интервютата си. В опита си с грима той е напълно самоук. Гледа видеа в интернет и оттам научава много. Сега името му стои до най-добрите. И въпреки това Джеймс неведнъж е казвал, че не му е особено лесно да бъде момче в индустрията, независимо че в съвремието ни тези стереотипи започват да падат. Гримът все още се възприема като женски атрибут. „Все повече момчета се престрашават да се занимават с грим, но в интернет си мишена за критики. Някои хора се отказват заради тях, защото приемат навътре лошите коментари. Аз обаче станах дебелокож.“ Днес Джеймс е световноизвестно лице, милионер и професионалист, на когото се доверяват списания от най-висока класа като Vogue. Миналата година той бе на корицата на португалското му издание, като екипът даде воля на гримьора сам да създаде стайлинга и грима си. 

Ники де Йегер

Ето още едно обожавано лице в социалните мрежи. Ники де Йегер е от онези бюти инфлуенсъри, които впечатляват със своите трансформации. Ники застава пред последователите си без капка грим и след минути се сдобива с визия като за червен килим. Подобно на останалите самоуки гримьори холандката се вдъхновява от цялата бюти вълна в интернет и от 14-годишна започва да публикува свои видеа. Тя дава инструкции за грим от собствената си тийнейджърска стая и това постепенно се превръща в основното й занимание. Преди да навърши 21 години, Ники вече има 700 хиляди последователи в YouTube канала си Nikkie Turoials. Видеото й „Силата на грима“, което публикува през 2015 г., се превръща в сензация. В него Йегер гримира само едната част на лицето си, а другата оставя без никакъв грим. Макар и самата тя да не е доволна от резултатите, интересът към нея се увеличава стократно, а последователите й нарастват с всеки час. Днес Ники е на 26, а може да се похвали с това, че е била съветник за грим за Marc Jacobs, оглавява престижни класации на Forbes, има милиони последователи и… долари в сметката си. Месечните й доходи, идващи само от дейността й в социалните мрежи, са между 12 и 55 хиляди долара в зависимост от проектите, които е поела. Ироничното е, че Ники е много притеснителна и е споделяла многократно, че е неуверена в себе си. Особено когато животът ти се върти около социалните мрежи, е трудно да не четеш коментари. Ники все още се учи да не ги приема тежко. Миналата година тя разкри, че е транссексуална. Като дете е била много тормозена от съучениците си, но с подкрепата на майка си и учителите си успява да получи живота, който иска.   

Джефри Стар

Каквото и да напишем за Джефри Стар (Джефри Лин Щайнингер), едва ли ще успеем да обрисуваме изцяло колоритния му образ. Просто трябва да гледате видеата му. Освен че е изключителен гримьор, той умее да скандализира, има чувство за хумор и около него винаги има много шум. Джефри е един от първите бюти инфлуенсъри, постигнали световен успех чрез социалните мрежи. Ако останалите гурута в красотата имат достъп до съвременни платформи като Инстаграм и TikTok, то Джефри стартира империята си чрез страницата си в MySpace. Като 12-годишно момче той се гримира тайно с козметиката на майка си. Един ден решава, че не може винаги да пази тази своя страна в тайна, и отива гримиран на училище. Учители, родители и съученици настояват Джефри да бъде изключен, защото смятат действията му за недопустими. Майка му обаче не позволява това. Оттогава гримът става основна част от живота му. В MySpace той споделя и музикалното си творчество, което също помага за популярността му. Първото му споделено парче достига 100 милиона слушания и профилът му в платформата става истински хит. През 2009 г. той издава самостоятелен музикален албум, а в една от песните си партнира с Ники Минаж. Година след това той подписва престижен договор със звукозаписната компания на рапъра Ейкън и всички предричат, че Джефри ще има огромен успех. Съдбата обаче му готви предизвикателства: срещу Ейкън са повдигнати обвинения за криминални престъпления и музикалната му кариера приключва бързо. До 2013 г. той стига почти до банкрут. Затова решава, че трябва да опита с другата си страст в индустрията на красотата. Така се ражда брандът Jeffree Star Cosmetics, който днес му носи десетки милиони годишно. Как обаче всички искат да купят тъкмо неговите продукти? Отговорът е прост: Джефри винаги е откровен с аудиторията си, като сред най-гледаните му видеа са оценките му за други брандове. Ако стотици бюти инфлуенсъри се тревожат да кажат истинското си мнение за даден продукт, защото така ще изгубят потенциална колаборация с брандовете, Стар не държи езика си зад зъбите. Той безсрамно е изхвърлял продукти в кофата за боклук пред камерата. Всеизвестна е кавгата му с Кайли Дженър, защото Джефри си позволи да критикува остро продукти от Kylie Cosmetics. Най-често той съотнася цената на един продукт с качеството му и споделя дали парите си заслужават: „Никога няма да кажа, че нещо ми харесва, ако не е така. Не съм платен инфлуенсър. Не ме интересува дали си известна личност, или колко са популярни продуктите ти. Ако не са добри, просто не са. Няма как да ги препоръчам на последователите си!“, каза Джефри преди време, обръщайки се към Кайли Дженър.

 

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР