За какво мечтаят бижутата
Да изразяват точно вас, света в несъвършенството му и в изумителната му красота. Съвременните бижута са пръстов отпечатък на душата. Тук и сега.
Адриана Попова 29 June 2020
Дария Луцкевич харесва за бижутата си контраста между твърдостта и нежните флорални жилки на блатния дъб, материал на няколко хиляди години, престоял столетия в торфищата и съпоставим с най-ценните тропически дървесини
В Букурещ от няколко години се провежда панаирът Autor, посветен на съвременната бижутерия в страните от Източна Европа. В него участват и творци от Източна Азия – Китай, Корея, Япония.
Съвременните бижута се подчиняват на прекомерния ни апетит за новости. Погледът ни трудно се задържа на едно място и това кара бижутерите да се конкурират за вниманието на зрителите, без значение дали с концепция, материал или форма. Практичността и издръжливостта играят много по-малка роля, отколкото в миналото. Съвременното бижу не притежава онази сериозност, свързана с идеята за дългосрочна инвестиция, казва една от миналогодишните участнички в панаира Миао Хе от Китай.
Никой вече не си представя, че бижуто трябва да е от злато, сребро, платина и скъпоценни камъни. Според Мичио Коиде от Япония модерността идва, когато се сриват предубежденията, когато основният материал вече не е класическият метал, а хартията, дървото или 3D принтираната пластмаса. Бижутата се създават с помощта на писалката на смартфона, а вдъхновенията идват отвсякъде.
Въображението на Миао Хе е „подразнено“ от характерния аромат на чесъна. Неговите фини люспици я вдъхновяват за многослойните й пръстени. Докато учи в Америка, тя сваля стреса с готвене. Вглежда се в текстурата на останалите след готвенето люспи. „Намирам красота навсякъде, привлича ме процесът на разпадане, на гниене, който засяга всичко: плодовете мухлясват, цветята изсъхват, в крайна сметка лицето се покрива с бръчки. Това е процес, при който нещата не са перфектни или дори завършени. Разложението е негативно понятие – означава път към смъртта. Но аз виждам в него преобразяване, поява на нов вид живот. От потенциала за ново начало идва и красотата.“
В преследване на красотата Луцие Хоудкова от Чехия се гмурка под морската повърхност, за да открие там пиршество от цветове и форми на живот. „Когато създавам ново бижу, винаги се опитвам да го направя по-красиво, но красотата може да се крие и в несъвършенството, в дефектите“, казва тя.
Дария Луцкевич от Беларус я открива в рутината на всекидневието – в говоренето, слушането, в докосването и целувките. „Красотата надхвърля материалния ни свят и е нещо близко до щастието: не е това, което виждаш, а това, което чувстваш. Мисля, че е важно да премахнем клишетата за красота и да я направим по-лична“, казва авторката, която превръща дървесината на царския дъб в бижута, които при докосване напомнят коприната.
Според Мичио Коиде хората търсят бижута, които да изразят повече личността им. А какво по-лично от пръстовия отпечатък, който румънските автори от Moogu влагат във венчални халки. Природата е създала фините линии върху пръстите ни, за да създаде триене (способността да задържим даден предмет) и като усилвател на вибрациите (способността да усетим най-фините текстури).
Но това научно обяснение на пръстовия отпечатък не взема предвид емоционалната страна, символиката в него. Колекцията от сватбени халки на Moogu Contemporary Jewellery празнува романтичната връзка по уникален начин. Пръстени с индивидуалния отпечатък, който се взима върху восък, превръщат връзката между двама в творчески акт. Желаещите просто трябва да отидат в ателието на букурещката улица „Брезояну“ 4 и... да са поне малко сигурни в любовта си.
Съвременните бижутери трябва не само да развиват техническите си умения, но и творческото си въображение, вярвам, че креативността е важен фактор, който не може да бъде заменен от робот или изкуствен интелект, казва Мичио Коиде.
Глигор Кузмановски е ювелир от Македония, който отскоро се е преместил да живее в Букурещ. При първото си участие в панаира Autor преди две години той буквално се влюбва в Румъния и в страстта по бижутата там.
Въображението му, подобно на много негови колеги, скита между земята и небесната дъга, като по пътя събира спомени, копнежи, щастие и тъга. Творбите на новите бижутери задават въпроси, без да предлагат отговори. Често излизат от зоната на визуален комфорт и са неспокойни – другата дума за модерни.
Отдалечавайки се от идеята за скъпоценност, съвременните бижута все повече се превръщат в хранилище на емоциите и едно изложение в столица близо до нас го акцентира година след година.
Няма значение, как ще се подредят красиви думи, за толкова противни " новаторски " накити.