Как да организираме домашния офис
За предизвикателствата на работата от вкъщи и как да направим средата си по-уютна разговаряме с Антония Саранеделчева, главен интериорен дизайнер в „Моми студио“.
Елка Влаховска 16 April 2020
Антония Саранеделчева завършва средното си образование през 1998 г. – специалност „Продуктов дизайн“ в Художествената гимназия в Казанлък. През 2004 г. завършва висшето си образование в Националната художествена академия, специалност „Пространствено оформление“.
Нейната професионална реализация като интериорен дизайнер се развива в няколко архитектурни и рекламни ателиета до създаването на Моми студио през 2010 г. Студиото е носител на редица интериорни награди у нас и в чужбина.
Г-жо Саранеделчева, как по време на извънредното положение, когато повечето от нас работят от вкъщи, можем да направим интериорното пространство около нас удобно за работа?
Като човек със свободна професия съм свикнала да се нагаждам към различни условия и места за работа. Най-важното е да изберем такива места в дома си, където ще се чувстваме възможно най-добре – например близо до прозореца, където можем да се порадваме на слънчевите лъчи. Времето все по-често ни позволява да използваме и терасите си.
Смяната на различни места в дома ни, ползвайки ги за работни кътове, помага да се почувстваме по-добре, като така внасяме и известно разнообразие, което ни е особено нужно в този момент. Това лесно може да стане, ако работим на лаптоп, като ни трябва само една лека масичка, на която да сменяме мястото.
Какви предизвикателства крие работата от вкъщи?
Главното е, че факторите, които ни разсейват, са много повече. За жената, задълженията като домакиня и майка винаги са на една ръка разстояние, когато работи от вкъщи. Налага й се да смесва разнородни дейности. Това е непознато за хората, които са свикнали да работят в офис.
Моят съвет е те да създадат ритъм, в който да редуват около час работа на компютъра с някое от домашните задължения, което да се използва като повод за раздвижване.
Кое помещение в дома е най-подходящо за „офис“?
В практиката ми на интериорен дизайнер най-често съм проектирала работния кът или в спалнята, или в дневната на едно жилище. Предвид това, че в момента цялото семейство е вкъщи и дневната е най-натоварената зона, аз лично съм избрала спалнята, като място, в което се чувствам най-концентрирана за работа.
Можем ли без сериозни допълнителни инвестиции да постигнем комфорт?
Разбира се,че няма нужда от сериозни допълнителни инвестиции. Аз лично никога не свързвам комфорта и уюта на едно място непременно с високия бюджет. Срещала съм тези две качества на интериора в домове, в които не са вложени чак толкова много средства, и обратното - да липсват там, където бюджетът на вложенията е бил висок.
Кое е най-важното условие да постигнем известна самостоятелност, необходима за съсредоточаване в работата?
Като създадем правила. Те присъстват в обичайната офисна среда на работа, така че би следвало да присъстват и в дома ни, когато той изпълнява ролята на домашен офис.
Всеки трябва да обособи своята работна зона - децата за дистанционното им обучение, ние - за работата от вкъщи. Да се стремим да фиксираме един постоянен час за обедна почивка, като се съберем цялото семейство да обядваме и да разменим своите вълнения, след което всеки отново да се отдели в работната си зона.
Можем ли чрез разместване на мебелите да създадем домашен офис и как?
Много е вероятно пространството пред прозореца до този момент да е стояло празно, но сега, когато сме ограничени в излизанията си, повече от всякога се нуждаем от слънчева светлина. Вдигайки очи от компютъра ще можем да се порадваме на събуждащата се навън природа.
Съветът ми е, ако до този момент вашият домашен работен кът не е бил до прозореца, преместете го до него. Това ще покачи не само настроението ви, но и работоспособността ви.
Има ли декоративни елементи, които биха създали усещане за хюга по време на работа?
Винаги има елементи, които подобряват тонуса ни. За някои хора това е чашата горещо кафе или чай. Друг добър стимулатор на сетивата ни са ароматите, начин, по който със сигурност можем да подобрим настроението си. Саксията с току-що разцъфналата орхидея или пролетни клонки, натопени в стъклена чаша, са дребни, но важни елементи, които ще са ни в помощ.
Вие как се справяте с работата от вкъщи по време на извънредното положение?
Както казах в началото, работата от вкъщи за мен е нещо, което съм практикувала много години. Всичко е „въпрос на навик“, както обичаме да казваме. Лично моите изградени навици не са много по-различни от тези в „извънредното положение".
Като финал, ако ми позволите, искам да отправя съвет към всички да спазват правилата и да не подценяват ситуацията. Всичко лошо отминава, но нека да направим така, че то да отмине по най-благоприятния начин за всички ни.
Повече идеи за организиране на домашния офис можете да видите в галерията ни.