Семеен портрет в интериор

Как се справя българското семейство в условия на карантина и онлайн обучение, разказва психологът Яна Алексиева

eva.bg 27 March 2020

През целия си трудов път тя работи с деца, родители и професионалисти от сферата на образованието. Изпълнителен директор на Асоциация Родители, която развива дейност от 2001 г., Яна Алексиева е посветена на каузата на хармоничните връзки между семейството и училището, позволяващи установяване на среда, ориентирана към нуждите на детето и неговото личностно развитие.

В момент на експериментално дистанционно обучение от дома, когато деца и родители се намират далеч от обичайното си ежедневие, Яна и екипът й дават ценни съвети как да лавираме с успех между всички задължения, без да забравяме за малките удоволствия на деня и общуването.

Втора седмица от извънредното положение… как се отразява то на семействата в България по ваши наблюдения? Как протича един ден във вашето семейство?

В момента семействата по целия свят изживяват нови процеси на емоционално, социално и икономическо ниво. Всичко се променя всеки ден и ако нарисуваме картина на семейството от днес, след седмица или две тя ще е различна.

Сега е моментът на търсене на баланс между различните ни роли и задължения на работещи хора, на майки и бащи, на половинки, на синове и дъщери. Важно за всяко семейство е да планира ежеднението си и да организира задълженията, но също да отдели време за разговори, за забавления и смях. Не бива да забравяме, че денят на децата трябва да се планира спрямо възрастта им. Ако са малки, да посветим време на занимания с тях и задачите им, като, разбира се, не отнемаме от самостоятелноста им.

В нашето семейство търсим баланса ден за ден, макар и да се опитваме да планираме за няколко дни напред. От тази седмица ни помага фактът, че детската градина на малкия ни син подкрепя с интересни задачи и онлайн занимания и това структурира добре деня му. Със сигурност се учим да работим от вкъщи… разместихме мебелите по стаите, за да има кът за работа, място за спортуване, за учене и рисуване. Учим се да се виждаме с приятелите си през онлайн платформи, включваме се в различни каузи, с които можем да помогнем.

От самото начало Асоциация Родители се обяви за подкрепа на учителите в ситуацията на наложително дистанционно обучение. Каква трябва да е ролята на родителя, чието дете усвоява материала по този не особено изпитан от образователната ни система подход?

Случващото се в училище е изключително и ние, като граждани и родители, трябва да си дадем възможност да го видим. В момента българското училище има нужда от нашата подкрепа, защото направи голяма крачка към бъдещето, независимо от трудностите.

Призоваваме родителите да попитат учителите на децата си имат ли нужда от някаква подкрепа, за каквото и да е. Нека проявим повече разбиране в този момент и забравим умението да критикуваме. Ситуацията е извънредна и е ясно, че родителите ще трябва да се включат в процеса - да учат, да решават задачи, да пишат упражнения. Но ако погледнем от друг ъгъл, това е възможност да прекараме време с дететои отблизо да наблюдаваме как и какво учи, да му разкажем нещо интересно, да споделим история от нашето детство...

Относно учителите ще ви дам два примера от българско село и френско село, за да видим, че няма разлика и да сме спокойни:

В едно българско село, директорката сподели, че при тях не тече онлайн обучение през платформа, защото има деца без достъп до техника. Но учителите всеки ден изпращат онлайн материали на учениците, които имат достъп, а на останалите - минават и ги оставят по домовете.

Във френско село, на границата с Швейцария, семействата получават сутрин имейл със задачи и родителите, заедно с децата, започват да учат, като вечерта изпращат домашните на преподавателя.

В различните училища в страната, ситуацията е различна. В някои процесът стартира много силно и модерно, в други - по-бавно, като всеки учител се справя спрямо собствените си възможности. Но е важно да не забравяме как учителите успяха да организират учебния процес за няколко дни, без да са имали време за обучения, за проби и тестове. Аз им казвам голямо Благодаря!

Какво друго споделят учителите, с които комуникирате, за първите седмици от „дигиталната реформа“ в класната стая?

Мисля, че в момента нямат време да осъзнаят какво им се случва, просто работят и се подготвят за всеки следващ ден. Важното за мен е като приключи извънредната ситуация и децата се върнат в училище, да се направи сериозен анализ, да се проследи какво е работило и какво не, да се получи обратна връзка от учителите, децата и родителите, за да не се върнем крачка назад.

Учителите в момента са пълни с емоции, всякакви емоции. Удовлетворени са, когато усещат подкрепата на родителите. Сега е време да подсилим общността в училище. Много учители ни споделят колко им липсват децата и как искат да са заедно с тях в училище!

Facebook страницата ви често публикува полезни насоки как да организираме ежедневието си у дома, когато всички членове на семейството са под един покрив. Кои все пак са най-важните стъпки, които деца и родители трябва да приложат, за да запазят хармонията в отношенията си в този период?

В Асоциация Родители от години вярваме, че всеки родител е най-добрият за детето си и работим в посока той да се чувства подкрепен и информиран. В момента сме в ситуация на криза, в която всеки има нужда от подкрепа и подсещане, за да не попадне в клопката на тревожноста, притеснението, изнервеността и дори депресията.

Основните ни съвети са свързани с това да не спираме да сме ангажирани ежедневно с някакви задачи, да ги планираме съзнателно. Да имаме ясни цели, които са за деня или най-много за няколко дни напред. Плановете за далечното бъдеще крият тревога (ще имам ли работа, ще завърши ли детето ми учебната година, ще има ли изпити, бал, ще имаме ли отпуск тази година, ще има ли втора вълна на вируса и т.н.).

Важно е да не забравяме, че като родители трябва да сме до децата си както в ученето, така и в емоциите им - да ги слушаме открито, да отговаряме на въпросите им, да внимаване какво гледаме по медиите, защото всичко чуто тревожи децата и те напълно съзнават, че са в нетипична ситуация.

Тук може да намерите и нашия Наръчник за оцеляване с ученици в карантина

Децата или тийнейджърите проявяват по-ниска търпимост към извънредните мерки? За коя от двете възрастови групи стоенето у дома е по-голямо предизвикателство?

И за двете възрастови групи е предизвикателство!

Малките деца имат съществена нужда от движение, то е здравословно за тях, помага им за ученето, играта, емоциите. Изключително трудно е едно здраво дете да стои затворено вкъщи 24/7. И тук на помощ идва родителската креативност - да излезем на двора пред блока и да посадим цветя или да изчистим, да се поразходим по улиците и да прочетем имената им, да потърсим интересни дървета/храсти, докато се разхождаме около дома ни, да напазаруваме на възрастен съсед, да се включим в кауза, която ще помогне.

За тийнейджърите основното е необходимостта от социални контакти с връстниците им. Със сигурност им липсват, но тук на помощ идва училището, което ги ангажира с учене и поддържане на определен ритъм. Друг помощник са социалните мрежи и канали, но, разбира се, когато се използват внимателно. (www.safenet.bg е полезен сайт с информация за онлайн безопасността).

Кои са най-ценните уроци, които заедно (като семейство) може да извлечем от кризисната ситуация?

Всяка криза е многостранна и е добре да си дадем шанс да осъзнаем това. Тя е не само притеснение и тревога, тя е също ново начало, тя е предизвикателство и шанс да премислим с какво и как искаме да продължим след нея. Надявам се, че семействата ще могат да погледнат така на кризата. Много се изговори през тези две седмици, но кризата ни даде възможност да сме повече време с децата си, което иначе само си обещаваме, както и да се научим да сме още по-гъвкави в различните си роли.

Важно е да запазим здравето и спокойствието си!

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР