Кои са най-добрите филми на жени режисьори на всички времена

В изготвянето на класацията на BBC Culture участват 368 критици от 84 страни, всеки от които посочва своя топ 10. Кои двама българи са поканени да се включат, вижте по-долу.

Ирина Иванова 29 ноември 2019

The Piano (1993), Нова Зеландия, реж. Джейн Кемпиън

Културният отдел на BBC – BBC Culture – организира класацията 100-те най-добри филми на жени режисьори, спазвайки няколко основни и много важни принципи. Първо – съотношението между гласувалите мъже и жени е почти 50 на 50 (185 жени, 181 мъже, 1 човек, определящ се като полово неутрален и 1, който предпочита да не споделя своя пол). Второ – гласуват критици, журналисти, фестивални програматори и преподаватели от 84 страни – от Афганистан до Зимбабве – което превръща класацията в най-представителната от гледна точка на международно участие от всички подобни класации, правени до момента от BBC Culture (100-те най-велики комедии на всички времена, 100-те най-велики филми от 21 век, 100-те най-велики американски филми и т.н.). Подробности вижте тук

От България в класацията са поканени да се включат двама критици – проф. Божидар Манов, дългогодишен член на международната организация на критиците FIPRESCI и преподавател в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”, и Йоана Павлова, създател на сайта Festivalists.com. Двата филма, на които проф. Манов е отредил първите две места в личния си топ 10 са и филмите, събрали най-много гласове в крайната обща класация. Важен детайл е, че и двамата българи са отдали почит на българското кино и по-специално на режисьора Бинка Желязкова, включвайки в своите класации съответно филмите й „А бяхме млади” (1961) и „Последната дума” (1973).

И така - за най-добър филм на жена режисьор филмовите експерти определят „Пианото” на новозеландската режисьорка Джейн Кемпиън, с участието на Холи Хънтър, Ана Пакуин, Харви Кайтел и Сам Нийл, получил „Златна палма” в Кан през 1993 г. Филмът е класиран на призовата позиция от около 10% от критиците.

На второ място е класиран великолепният френски филм „Клео от 5 до 7” (1962) на голямата Анес Варда, една от ключовите фигури във френската Нова вълна, която ни напусна през март 2019 г., на 91-годишна възраст, буквално дни след като бе почтен гост на тазгодишния София филм фест. (Проф. Манов класира филма на първо място и авторът на настоящето съобщение си позволява да се съгласи с него).

Преди да ви представим първите 10 от общо 100-те класирани филми на жени режисьори, ще упоменем, че Анес Варда е режисьорът с най-много филми, присъстващи в крайната класация – общо 6. След нея се подреждат: Катрин Бигълоу, Клер Дени, Лин Рамзи и София Копола. Впечатление прави, че огромна част от филмите, за които са гласували запитаните експерти, са създадени след  1990 г. и че дори в първите 25 липсват творби на знакови жени режисьори като Маргарете фон Трота и Лилиана Кавани.

Ето и кои са 10-те най-добри филми на жени режисьори според класацията на BBC Culture:

       1. The Piano (1993), Нова Зеландия, реж. Джейн Кемпиън

       2.  Cleo from 5 to 7 (1962), Франция, реж. Анес Варда

       3.  Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975), Франция, реж. Шантал Акерман

       4.  Beau Travail (2000), Франция, реж. Клер Дени

       5.  Lost in Translation (2003), САЩ, реж. София Копола (показван у нас като "Изгубени в превода")

       6.  Daisies (1966),Чехословакия, реж. Вера Хитилова (показван у нас със заглавието "Маргаритки")

       7.  The Hurt Locker (2008), САЩ, реж. Катрин Бигълоу (показван у нас със заглавието "Войната е опиат")

       

8.  Toni Erdmann (2016), Германия-Австрия, реж. Марен Аде

       9.  Fish Tank (2009), Холандия-Великобритания, реж. Андреа Арнолд (българско заглавие "Аквариумът)

       10. Daughters of the Dust (1991), Великобритания-САЩ, реж. Джули Даш

 

    

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР