Най-важните 5 права на пътуващия

Европейската комисия започна мащабна международна кампания „Имаш право“ (You’re Right), свързана с правата на потребителите, които Европейският съюз гарантира при най-често срещаните нелоялни практики

Елка Влаховска 27 July 2019

В разгара на ваканционния сезон фокусът е върху защитата на правата ни при пътуване. Кой ли от нас не се е сблъсквал с разнообразни проблеми при изпълнението на пакетна туристическа услуга – от отменени полети до хотели с по-ниска категория от тази, за която сме сключили договор? За какво трябва да следим при подписването на договор с туроператор или онлайн и към кого да се обърнем при възникнали неприятности?

На първо място е добре много внимателно да четем договора си, преди да подпишем, и задължително да изискаме екземпляр за нас.

1. Продавачът на туристическата услуга е задължен да ни предостави цялата стандартна информацияза пакета, например:

  • туристическа дестинация (маршрут, дати и продължителност на престоя, подробности за всички трансфери, посещения или екскурзии) и списък на включените услуги

  • име и данни за контакт с организатора на пакетното туристическо пътуване, а когато продавачът е търговец на дребно — неговото име

  • обща цена, включително всички данъци и, когато е приложимо, всички допълнителни такси, както и условия на плащане

  • информация за това как да прекратим договора преди началото на пакетното туристическо пътуване, като заплатим подходяща такса за прекратяването

  • информация за паспортните и визовите изисквания

  • информация за процедурите за разглеждане на жалби, механизмите за алтернативно решаване на спорове

 

2. Условията за прекратяване на договора трябва да бъдат описани и внимателно прочетени. Ако сме сключили договор месеци преди пътуването и цената на горивата например се повиши, съответно туроператорът може също да вдигне цената. Имаме право, ако тя надвишава 8% от общата цена на пакета, да прекратим договора 20 дни преди пътуването без неустойка. Ако променим плановете си пък, е възможно да прехвърлим туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок.

3. При неизпълнение на посочените в договора условия, добре е незабавно да информираме туроператора. Ако например не е осигурен рент-а-кар или хотелът не съответства на договорения поради проблеми с ХЕИ или при наличие на аварии, организаторът на туристическата услуга трябва да реши проблема без допълнителни разходи за нас, и ако се наложи, да предложи заместваща услуга като друг транспорт или друг хотел от същата или по-висока категория. Ако сами намерим решение на проблема, взимаме фактура и търсим правата си при организатора на пътуването.

4. Ако по време на пакетна почивка възникнат здравословни проблеми или изгубим паспорта си, организаторът трябва да окаже помощ, като предостави информация за здравните услуги или за консулската помощ, а също така трябва да помогне да намерим алтернативни начини за пътуване, ако се налага.

5. Много препоръчително е преди подписване на договор с туроператор, да отворим интернет страницата на Националния туристически регистър. Там са представени всички легално действащи туристически фирми и е посочено дали имат валидна застраховка. Ако търговецът, при когото сме резервирали почивката си, обяви фалит, можем да се възползваме от защита при несъстоятелност. По този начин ще ни бъдат възстановени плащанията, а при необходимост ще бъде осигурено връщане у дома, ако в туристическия пакет е включен транспорт.

 

 

 

 

 

 

 

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР