Вулканът Фрида
В лондонския музей „Victoria&Albert“ се откри изложбата „Frida Kahlo: Making her self up“, включваща дрехи, аксесоари и други лични вещи на художничката. Ето какво може да се види там.
eva.bg 15 July 2018
"За какво са ми крака, ако имам криле" - казва култовата мексиканска художничка Фрида Кало, успяла да слее в картините си собствената си трагична съдба с магическата красота на родната си земя.
Фрида винаги е мечтала за криле, с които да се издигне високо над царството на болката, в което е обречена да живее. Животът й е белязан от драматични премеждия, вулканични страсти, необикновен талант и непрестанно физическо страдание. Като дете се разболява от полиомиелит и единият й крак изсъхва, а на 18 години претърпява изключително тежка катастрофа, при която буквално са премазани гръбнакът, тазът и ребрата й. Докато лежи в болничното легло през мъчителните години на възстановяване, с метална шина, поддържаща гръбначния й стълб, тя започва да рисува и картините й, повечето от които автопортрети, се превръщат в нейното бягство и нейното лекарство.
Още когато е на 15, Фрида се запознава със скулптора Диего Ривера, по-възрастен от нея с 22 години, чудовищно талантлив, избухлив, властен, с една дума – проклетник. Любовта им е драматична, но неустоима и през 1929 г. двамата се женят. За сватбата Фрида си избира красива бяла дантелена рокля, както повелява европейската традиция. Само че точно тогава вижда една от слугините си, облечена в обикновена, но типично мексиканска рокля от прост яркозелен памучен плат, съчетана с червен шал. Фрида моментално моли момичето да се разменят и се омъжва в дрехите на прислужницата си. Така се ражда иконичният образ на Фрида Кало – с ярките дрехи, в които са вплетени мексикански етномотиви, с короната от плитки и цветя, която я прави да прилича на индианска принцеса, с купищата бижута, превърнали се в нейна запазена марка, със собственоръчно изрисуваните и декорирани от нея корсети и протези. „Смелостта на Фрида е направо... плашеща“ – казват за нея, тъй като се изисква наистина нечовешки кураж, за да трансформираш непрекъснато болката и страданието в красота и изкуство. Вероятно и заради това най-вече, макар да си отива едва на 47 години, мексиканската дива още приживе се превръща в легенда.През юни в лондонския музей „Victoria&Albert“ се откри изложбата „Frida Kahlo: Making her self up“, в която са изложени дрехи, аксесоари и други лични вещи на художничката. Ето какво ще може да се види там.
Медицинските корсети, превърнати в произведение на изкуството – обвити в кожа, изрисувани със символи, които изразяват важни за художничката идеи, като например символа на комунизма сърп и чук. Фрида и Диего са известни както с комунистическите си убеждения, така и със смелата подкрепа, която оказват на големия враг на Йосиф Сталин Лев Троцки, изгонен от Съветския съюз и намерил убежище в Мексико. Фрида и Троцки дори стават любовници. Протезите, които носи Фрида, също приличат повече на аксесоари от висшата мода – ботуши или боти, облечени в кожа или коприна, ръчно изрисувани от Фрида с китайски мотиви, така че приличат повече на обувки на китайска конкубина или френска кабаретна танцьорка.
Така се наричат традиционните мексикански женски дрехи, тип блузи. Изложбата ще покаже фантастичните уипили, носени от Фрида – с богато бродирани нагръдници, с които художничката демонстрира принадлежността си към Мексико. Носи уипили с мотиви най-вече от района на провлака Теуантепек (означава „Хълмът на ягуарите“), откъдето е майка й, като по този начин се опитва да се противопостави на нахлуването на европейската и американската мода и да съхрани колкото може по-дълго отмиращата красота на древната култура на ацтеките. Още през 1937 г. стилът на Фрида e представен в американската модна библия Vogue.
Козметика
Фрида обичала да използва всякакви козметични продукти и в т.нар. Синя къща – домът й в Кайокан, Мексико сити – са открити флакони с прословутия парфюм Shalimar на Guerlain, лакове на Revlon, яркочервени червила, слънчеви очила с „котешки“ рамки, диадеми от цветя.
Бижута
Едва ли някой някога е носил повече бижута от Фрида Кало! Ръцете й са отрупани с пръстени, които, когато рисува, премества само на лявата ръка – един върху друг, – за да не й пречат. Задължително носи и обици, и гривни, и дълги нанизи всевъзможни мъниста, камъни и кост, отново в индиански стил и ярки цветове. Казват, че дори и гола, Фрида никога не се разделяла с бижутата си. Купувани от пазари в Мексико и в САЩ, докъдето двамата с Диего Ривера пътуват няколко пъти, повечето от бижутата са изключително евтини, но има и такива от злато, със скъпоценни камъни или пък такива с антикварна стойност – ръчно изработени и датиращи още от предколумбовата епоха.