„Т2 Трейнспотинг”: Великолепният траш на битието
На пръстите на двете ръце, че и на едната може би, се броят режисьорите, направили успешни продължения. Дани Бойл е един от тях. 20 години след „Трейнспотинг”, "ужасният филм" на британското кино от 90-те, Бойл ни забива отново. „Т2 Трейнспотинг” е в кината от днес, а февруарският брой на EVA с българската звезда във филма Анжела Недялкова на корица, е на пазара само още десетина дни
Ирина Иванова 17 February 2017
Бяхме пристрастени. И си останахме такива.
Ще ви почерпя с една реплика от „Т2 Трейнспотинг” за начало: "Светът се променя, дори и без нас!" Много ми харесва!
Това усещане, че аутсайдерите седят в гнусния, пълен с боклуци и използвани спринцовки ъгъл на живота, щастливо или нещастно надрусани, и иронично следят с присвити очи канските ти напъни да постигнеш успех в живота и баба ти да те погали по главата с доволство и възхищение, никога не ме е напускало след като гледах първия „Трейнспотинг”. Много филми разказват добри истории, грабващи истории, впечатляващи истории, по-малко са тези, които успяват да те потопят в свое собствено пространство, но единица са тези, които ти дават нова гледна точка към света. За мен „Трейнспотинг” беше такъв филм. Затова го приемам лично, много лично.
Знаете ли каква е ролята на Дани Бойл? Ами той е Диджеят. Той дирижира ритъма, той ни дава музиката, той е Властелинът на това парти, в което всеки – от сценаристите Ървин Уелш и Джон Ходж (какъв диалог!), през сценографа Вероник Мелъри и художника Патрик Ролф, оператора Антъни Дод Мантъл, актьорите, монтажиста Джон Харис – е точно на мястото си и е най-добрият. Ето малко детайли:
„Т2 Трейнспотинг”, се разгръща под вечно натежалото от дъжд шотландско небе, в покрайнините на Единбург, в такива буренясали, западнали, хулигански свърталища, в които кракът на всеки трезвомислещ, зрял, балансиран човек с добра кариера, добро семейство, добра кола, добри кредити няма да стъпи посмъртно. И в които нашите безнадеждни четирима герои – кой от кой по-зле така да се каже – са си като у дома. Трескавият монтаж, който често прилича на халюцинация, в нито един момент не е маниерен и не е самоцелен.
Саундтрак – начело с "Lust for Life" на Иги Поп, но в ремикса на "The Prodigy" – който пулсира във вените на героите, а не е просто фон.
Великолепната четворка актьори, в която Робърт Карлайл е олимпийско чудовище, Джони Лий Милър и Юън Бремнър са неговите ярки подгласници, а Юън Макгрегър... ами той си е Юън Макгрегър. Всъщност изминалите 20 години най-безмилостно са минали именно през него и той категорично вече не е онзи Рентън отпреди две десетилетия – кльощавото 20 и няколко годишно момче с вечно зачервените от хероин очи, което после отиде в Холивуд и стана звезда. И сега е тежък, много тежък. Флуидността му е отлетяла завинаги, което според мен не важи за другите актьори.
Нали казват, че лотосът израства в калта? Така е и с магията на „Т2 Трейнспотинг” – някъде в цялата гадост и боклучавост на битието, между предателствата, измамите, тъпото общество, което непрекъснато ти обяснява какво да правиш и какво не, вече е покълнало едно цвете и то е нежно, красиво и невинно и ...
... и в този момент от нищото се появява лудият Бегби с ножа си и опръсква лотоса с кръв. И всичко започва отначало.
Това е „Т2 Трейнспотинг”. Обаче това е и животът.