Възходи и падения

От безкрайния кръговрат на дизайнери, заемащи и напускащи творчески постове, през манията към сестрите Хадид до последното сбогом с Бил Кънингам и Соня Рикел – модните архиви на миналата година са пълни с истории

31 January 2017

Истерията See-Now, Buy-Now

Факт е, че главните промени в света на модата днес касаят не цветовете или кройките, а скоростта на потребление, сезонността, цялостната система на работа на модния бизнес. Така в началото на 2016-а се роди нова бизнес стратегия: See-Now, Buy-Now. Същността й е семпла: опростяване на предлагането и ускоряване на купуването. Първото съкращава броя на линиите и дефилетата, обединявайки ги в две сезонни колекции. Според второто моделите може да бъдат закупени онлайн още по време на самото шоу, а в магазините – ден по-късно (а не както досега – след шест месеца). Ред дизайнери вече успешно тестваха новата система (сред тях Vetements, Burberry, Tom Ford, Michael Kors, Rebecca Minkoff) и все пак концепцията й предизвиква колкото възторг, толкова и скепсис. Най-вече заради опасността да се засегне уникалността на брандовете и високото им качество, както и да бъдат принизени до комерса на масмаркета.

Последно сбогом

През юни модният свят се раздели със своя домакин в Ню Йорк – фотографа Бил Кънингам. В средата на 70-те той прави случайна снимка на холивудската икона Грета Гарбо из улиците на Ню Йорк и не просто отбелязва началото на street style фотографията, но и посвещава цялата си 40-годишна кариера на нея. Специалната му рубрика в The New York Times документира верния му принцип: „Истинското модно шоу е на улицата. Винаги е било и винаги ще бъде.“ В негова чест обичайното му място на ъгъла на 57-а улица и Пето авеню бе преименувано на Bill Cunningham Corner.

Два месеца по-късно казахме сбогом и на „Кралицата на плетивата“ Соня Рикел, която завинаги ще остане в спомените ни с най-важната си идея: в дрехите жените трябва да се чувстват свободно и да се наслаждават на живота.

Кендъл Дженър
РЕЙТИНГЪТ НА POLYVORE
Една от най-големите модни платформи в света сподели любопитна статистика за модните мании на 2016 г., обхващаща търсенето и потреблението от модни фенове от всички континенти. Съгласно нея, Кайли Дженър е призната за главния трендсетър на годината (следвана от Риана и Кендъл Дженър), най-търсеният модел спортни обувки е бил adidas Superstar, а в доминиращите тенденции са отбелязани откритите рамене, чокерите, късите топове, кадифето и бомбърите. За моден бранд на годината безапелационната победа е за италианската модна къща Gucci.

Модните къщи, които се похвалиха с нови дизайнери

Бухра Джарар
Френските легенди Dior и Lanvin с гордост лансираха две дами в позицията на творчески директори – Мария Грация Киури напусна Valentino след почти 10 години „служба“ на бранда и зае мястото на Раф Симонс в Dior, докато непознатата за широката публика дизайнерка Бухра Джарар замени Албер Елбаз в Lanvin. Горещото място в Saint Laurent също бе бързо заето – поздравленията са за Антъни Вакарело, който освободи длъжността си във Versus Versace. Любимецът на Тилда Суинтън Хайдер Акерман пък вече ще твори за италианската мъжка марка със 120-годишна история Berluti, заемайки мястото на Алесандро Сартори (който тихичко бе привлечен от Ermenegildo Zegna).

От другата страна на океана Раф Симонс оглави креативния отдел на Calvin Klein и обяви окончателното си преместване в Ню Йорк. Британският му колега Джонатан Сондърс го последва, приемайки същия пост в Diane von Furstenberg (логичен ход, след като месеци преди това закри едноименния си бранд).

И дизайнерите, които останаха без модни къщи

Еди Слиман
Фаворит в темата е Еди Слиман, който напусна поста си на творчески директор в Saint Laurent с блестяща колекция, посветена на 80-те, оставяйки зад гърба си 4 изтъкани от спорове години и шока от най-скъпото ребрандиране на марка в историята на модата.

В Италия Питър Дундас (оставил следа в Emanuel Ungaro и Emilio Pucci) слезе от престола на Roberto Cavalli и Just Cavalli след едва три сезона, a Максимилиано Джорнети изостави Salvatore Ferragamo след седем вълнуващи години. Най-изненадваща бе новината, че основателката на Marni Консуело Кастильони окончателно се сбогува със собствената си модна къща (обвиненията са към новия й собственик – конгломерата Diesel, който бързо я замени с Франческо Рисо). Все още не е известно бъдещето на никого от споменатите.

В САЩ Максуел Осбърн и Дао-И Чоу успяха за две години да възродят американската марка DKNY и да си спечелят надеждите на публика и критика, но бяха принудени да подадат оставка след продажбата на компанията Donna Karan. Ще следим развитието им чрез техния собствен бранд Public School. А Питър Копинг, избраният лично от легендата Оскар де ла Рента за негов заместник британски дизайнер, неочаквано напусна поста си по „лични причини“. Кой ще заеме мястото му в Oscar de la Renta предстои да видим.

МОДНИТЕ КОЛАБОРАЦИИ продължаваха да окупират вниманието ни с бързия си ритъм. Свежа изненада бе сътрудничеството на шведския бранд H&M с легендата KENZO, акцентиращо върху наследството на френската марка. Попиконата Риана пък издигна до нови висини работата си за Puma, представяйки в Париж колекцията си Puma Fenty, вдъхновена от Мария Антоанета. От другата страна на океана топмоделът Джиджи Хадид и дизайнерът Томи Хилфигър представиха първата си съвместна линия Gigi x Tommy, отбелязала двоен ръст за продажбите на бранда.

Уилоу Смит
СУПЕРНОВА – знакът за неочаквано избухнали модни звезди отива при Лили-Роуз Деп и Уилоу Смит. Дъщерята на Джони Деп и Ванеса Паради се сдоби със световна слава, след като Карл Лагерфелд я взе под крилото си и я направи лице на няколко от линиите на Chanel. Сходна е съдбата и на Уилоу – дъщерята на Уил Смит, която заблестя в ред кампании и корици на алтернативни модни издания.

СЕСТРИТЕ ХАДИД безспорно бяха сред най-популярните обсъждани и търсени модели на годината, задминавайки дори дуета Дженър. Особено силен бе пробивът на Бела Хадид, която не само бе удостоена с ангелските крила на Victoria’s Secret, но заблестя в кампании на Nike, Dior Makeup и Calvin Klein, облече една от най-скандалните рокли в историята на кинофестивала в Кан и спечели приза „Модел на годината“ на сп. GQ.

ЗА МОДЕН ХАШТАГ на годината (да, има и такава класация) в Instagram бе отличена абревиатурата #ootd („Outfit of the Day“). Следващите в десетката са: #vintage, #fashionblogger, #fashionista, #streetstyle, #stylish, #mensfashion, #instastyle, #lookbook

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР