Food design – за гледане, за ядене или за размисъл?

В основата на всеки дизайн е балансът между естетика и функционалност. Но дали е така при новата мода – дизайна на храната в чинията?

Елка Влаховска 18 May 2016

За разлика от дизайна на предмети, който се тиражира при производството им, food design е уникално и еднократно преживяване. В топ ресторантите в света поднасянето на ястието е толкова важно колкото и приготвянето му. Но как да възприемаме творческата фантазия на food дизайнерите, за които експериментите с естетиката и провокацията далече надхвърлят представите ни за хранене?

Мария Вогелцанг
Храната отива в стомаха, но тя също активира и мозъка и може да предизвика силни емоции и спомени“, казва Мария Вогелцанг, която оглавява първия в света факултет по дизайн на храна Food non Food в Design Academy Eindhoven – Холандия.

Тя обаче е против формулировката и предпочита това ново изкуство да се нарича eating design, защото го определя не като средство за постигане на крайната цел, а като процес. „С храната не само осигуряваме „гориво“ за тялото, но и оформяме идентичността си. Храната обединява хората, тя е култура на изразяване, споделя в интервю Вогелцанг. - Храната ни свързва, чрез нея можем да изразим статус. Когато става въпрос за храна, човечеството се държи шизофренично. Това е по отношение на производството й, на разпространението й, на начина на консумирането й. Ето защо дизайнът на храна става неотложно средство за изразяване и комуникация.“

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР