Собственикът на Escada Волфганг Лай
Единствената константа в модата е постоянната промяна
Милена Попова 28 October 2004
Г-н Лай, често казвате, че Ескада е делото на живота ви. Разкажете за времето, когато в живота ви не е присъствала Ескада. Как стигнахте със съпругата си до идеята да правите мода?
От самото начало животът ми е свързан с модната индустрия. Преди да създам Ескада се занимавах с организация на производството и търговия на дребно в областта на модата. Покойната ми съпруга Маргарета беше топмодел и работеше за френската къща за висша мода Жак Фат, а по-късно и като дизайнер на немската марка Монди. Двамата почувствахме, че с опита си имаме силите и възможността да създадем своя собствена модна марка: международна колекция без специфичен етнически характер, предназначена за изтънчените дами с много високи изисквания. Философията ни беше да направим прекрасните материи от висшата мода достъпни за повече хора.
В света на луксозната мода Ескада е една от малкото компании, които имат стабилен прогрес. Тя е и единствената, която пуска 4 основни колекции годишно. На какво се дължи стремителният възход на марката?
Качеството на материалите, установените стандарти на изработка, перфектните кройки и детайли са ненадминатите критерии за всеки продукт с марка Ескада. Ескада е спортна елегантност, цветове и вкус към живота. И преди всичко - Ескада е носима. Междувременно, ние правим 6 колекции годишно, за да предложим на всички почитатели на марката все по-нови и модерни неща възможно най-бързо.
От 26 години, когато основавате Ескада, залагате на една класическа модна концепция, топматерии и изключително луксозна изработка, а не на провокативни модни решения и нашумели дизайнери. Това ли е печелившата стратегия?
Стратегията ни е друга - да направим жените красиви и привлекателни с елегантния си вид. Да се чувстват добре и щастливи с нашите облекла. Посветили сме се изцяло на клиентките си и не се стремим към други модни награди, освен лоялността на същите тези клиентки.
Какъв е принципът на работа в дизайнерския екип на Ескада и как избрахте Браян Рени за главен дизайнер?
Браян Рени работи за компанията от 16 години. Завършил е най-престижното училище за мода - Кралския колеж по изкуствата в Лондон, и в началото работеше като дизайнер на вечерни рокли. След смъртта на съпругата ми и впоследствие на нейният заместник, който почина от СПИН, направих Браян главен дизайнер. Заедно с него разработихме дългосрочна стратегия, за да превърнем марката Ескада в номер 1 в света на луксозната мода. Днес имаме 32 дизайнери от 16 различни страни, работещи за основната линия Ескада, Ескада Спорт, Ескада Бизнес Линия, Ескада Аксесоари, Ескада Кидс и бижутата Ескада.
Каква е днес жената Ескада, промени ли се тя през годините?
Единствената константа в модата е постоянната промяна: променя се лайфстайлът, моделите на харчене на средства, изменя се и ориентацията чрез медиите, модните списания, филмите, изкуствата и нарастващата значимост на новите културни влияния. Стремим се да запазим редовните си и лоялни клиенти сезон след сезон и в същото време обновяваме и разработваме колекциите, така че да привлечем нови клиенти с нови изисквания.
Развитието на мултибрендовите магазини и модните супермаркети от типа на Зара променят ли стратегията ви?
Възхищавам се на бизнес модела и успеха на Зара, като една вертикално интегрирана операция за търговия на дребно, която предлага на повече жени отлично качество срещу определена сума. Но те никога няма да имат автентичността на Шанел, Армани, Ескада. От друга страна, Зара като бизнес модел определено засили моята вътрешно фирмена революция и промени традиционната д вусезонна концепция в шестсезонна. Най-трудната част от това беше запазването на същите високи стандарти за качество.
Ескада прави вече и великолепни колекции аксесоари. Какви са плановете ви в тази област? Предвиждате ли освен аксесоари и парфюми, да пуснете и собствена линия козметика, както направиха Прада, Армани, Версаче?
Модата, която правим, трябва да е все по-неустоима с всеки изминал сезон. Чувствам, че това е нещото, върху което трябва да фокусираме вниманието си. Има и красиви предизвикателства като новата ни детска колекция облекла, очила и бижута. И след успешното лансиране на сезонните аромати и Ескада Магнетизъм (мъжкият Магнетизъм се разработва в момента), започнахме развитието и на Escada Cosmetics. Ще я представим през сезона есен - зима 2006. Това наистина е вълнуващо, защото от дълго време жените от всички континенти настояват да влезем в бизнеса на декоративната козметика.
Кой е най-добрият пазар за Ескада? Споделяте ли мнението на други компании от света на лукса, че Азия е бъдещият пазар №1 на дрехи и аксесоари? Как оценявате развитието на българския пазар?
Най-важните ни пазари са САЩ, Франция, Източна Европа и Япония. Особено източно-европейските страни с богатото си културно и историческо наследство са мечтаните от всички топ марки пазари. След колапса на комунистическата система жените са свободни да се развиват и в лично, и в професионално отношение. Това е една прекрасна платформа за която и да е модна къща. При посещенията си в тази част на Европа открих едно впечатляващо разбиране за истинското качество и красота, както и желанието на жените да изглеждат наистина женствени и изискани. Някои пазари са по-развити от други. Франчайзинговите ми партньори в България се справят прекрасно и работят упорито за изграждането на имиджа и успеха на Ескада не само в София.
Единствената константа в модата е постоянната промяна: променя се лайфстайлът, моделите на харчене на средства, изменя се и ориентацията чрез медиите, модните списания, филмите, изкуствата и нарастващата значимост на новите културни влияния. Стремим се да запазим редовните си и лоялни клиенти сезон след сезон и в същото време обновяваме и разработваме колекциите, така че да привлечем нови клиенти с нови изисквания.
Развитието на мултибрендовите магазини и модните супермаркети от типа на Зара променят ли стратегията ви?
Възхищавам се на бизнес модела и успеха на Зара, като една вертикално интегрирана операция за търговия на дребно, която предлага на повече жени отлично качество срещу определена сума. Но те никога няма да имат автентичността на Шанел, Армани, Ескада. От друга страна, Зара като бизнес модел определено засили моята вътрешно фирмена революция и промени традиционната д вусезонна концепция в шестсезонна. Най-трудната част от това беше запазването на същите високи стандарти за качество.
Ескада прави вече и великолепни колекции аксесоари. Какви са плановете ви в тази област? Предвиждате ли освен аксесоари и парфюми, да пуснете и собствена линия козметика, както направиха Прада, Армани, Версаче?
Модата, която правим, трябва да е все по-неустоима с всеки изминал сезон. Чувствам, че това е нещото, върху което трябва да фокусираме вниманието си. Има и красиви предизвикателства като новата ни детска колекция облекла, очила и бижута. И след успешното лансиране на сезонните аромати и Ескада Магнетизъм (мъжкият Магнетизъм се разработва в момента), започнахме развитието и на Escada Cosmetics. Ще я представим през сезона есен - зима 2006. Това наистина е вълнуващо, защото от дълго време жените от всички континенти настояват да влезем в бизнеса на декоративната козметика.
Кой е най-добрият пазар за Ескада? Споделяте ли мнението на други компании от света на лукса, че Азия е бъдещият пазар №1 на дрехи и аксесоари? Как оценявате развитието на българския пазар?
Най-важните ни пазари са САЩ, Франция, Източна Европа и Япония. Особено източно-европейските страни с богатото си културно и историческо наследство са мечтаните от всички топ марки пазари. След колапса на комунистическата система жените са свободни да се развиват и в лично, и в професионално отношение. Това е една прекрасна платформа за която и да е модна къща. При посещенията си в тази част на Европа открих едно впечатляващо разбиране за истинското качество и красота, както и желанието на жените да изглеждат наистина женствени и изискани. Някои пазари са по-развити от други. Франчайзинговите ми партньори в България се справят прекрасно и работят упорито за изграждането на имиджа и успеха на Ескада не само в София.