„Тритонетката“ на д-р Ильо Стоянов

За д-р Стоянов триколката Morgan, която той галено нарича Морги, е всичко, от което се нуждае, щом стане дума за ваканция

14 октомври 2015

„Тате, кога ще ме возиш на тритонетката?“, пита малката дъщеричка с  ангелско личице на д-р Ильо Стоянов. И тъй като знае, че той никога няма да й откаже, вече се е нагласила – тъмни очила с бели рамки и бяла забрадка, като по филмите! А „тритонетката“ всъщност е триколка Morgan* в цвят Royal Ivory, която изглежда като извадена от машината на времето, но ускорява за 4 секунди от 0 до 100 километра! Дори съвършеният й винтидж имидж не подмамил съпругата на прочутия доктор да се качи, след като разбрала, че колата няма климатик, еърбек и автоматични скорости. Тя пропуснала покрай ушите си аргументите, че тази триколка е с двигател на мотоциклет „Харли Дейвидсън“, 86 к.с., и макар че е серийно производство, има елементи специално поръчани като кормилото например, които я правят уникална, че е динамична, бърза, че идеално се съчетава с ретро очила и дълъг развяващ се копринен шал…

За д-р Стоянов обаче триколката Morgan, която той галено нарича Морги, е всичко, от което се нуждае, щом стане дума за ваканция: свобода, удоволствие, приключение, чиста радост, любов към света, нотка носталгия. „Това бяха автомобили мечта за всеки млад човек от моето поколение. Когато бях на 18, ги виждах за стотна от секундата в някой филм или в списание, минало през хиляди ръце. Сега, когато я имам, разбирам, че тя е с характер – аз я обикнах, но и тя ме обича.“

У д-р Стоянов все още живее онова безкрайно любопитно и волно момче, готово да се качи на мотора си и да се втурне по най-странния маршрут на света – например Трансфагарашан в Румъния. Това е стара магистрала, строена от военните по времето на Чаушеску, която и до ден-днешен е в безупречно състояние. Серпентините са на 360 градуса, денивелацията е доста голяма, тръгва се от 600 м и се качвате до 2800 м надморско равнище. Докторът вече е проверил маршрута и е набелязал местата за спане – селски къщи, стари замъци, местата за разглеждане – стари солници и заснежени върхове през лятото. А след това, живот и здраве, планира с приятел обиколка на Европа с вярната Морги. До Виена и обратно през Будапеща и Прага. Ех, че живот, само да не вали! Но и тогава докторът е подготвен – каска, непромокаем панталон и яке. Не е ли уморително? Да, на дълги разстояния. Затова е поръчал ремарке, с което да закача Морги за колата си.

Сега разбирам онази лукава mamma в сайта bg-mamma, която пише във форума за пластична хирургия: „В ръцете на д-р Стоянов мога да се оставя за нещо повече от пластична операция.“ Да, такъв е д-р Стоянов – и в пустинята да закъсате с него, ще смени гума, свиркайки си, ще разкаже виц, ще извади като фокусник от ръкава си студено вино, забавна история, позитивна енергия, нещо различно, любопитно, нещо като нищо друго на света…

* Тези автомобили са създадени от Морган, дядото на сегашния собственик на компанията. Той започнал производството им веднага след войната – през 1921 г. , в години на криза и бедност. Първият автомобил е направен като триколка, но е регистриран като мотоциклет, за да струва по-евтино и да се плаща за него по-нисък данък. По време на Втората световна война производството им спира и едва в началото на този век е възстановено, при това на първообраза.

Фотография Светослав Караджов
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР