Алесандро Бенетон
Benetton е винаги на мода, защото прави света по-цветен. И по-добър.
Милена Попова 17 November 2008
Списание EVA и Benetton се появиха по едно и също време в България – през есента на 1998 г. Но не само това е общото: така, както EVA промени пазара на списания, така и Benetton промени модния пазар у нас. Benetton донесе не просто едно ново качество и всички «обединени цветове», а и една модна идентичност, която е синоним на свободен младежки дух, на любопитство и наслада от живота, откривателство и лекота. И която отвори очите на рекламните фотографи и специалисти за понятието корпоративен интелект и новаторска визия. Днес, 10 години по-късно, едва ли има млад човек (и не само млад, разбира се) у нас, който да не притежава поне една дреха на Benetton.
Защо Benetton е винаги на мода? Отговор на този глобален въпрос търсим от Алесандро Бенетон, вицепрезидент на Benetton.
Benetton присъства вече 10 години в България. Как според вас се е променил българският пазар и пазарът в Източна Европа изобщо?
Промените бяха интензивни: със сигурност българските и източно-европейските потребители стават все по-изтънчени, обръщат все повече внимание на модните тенденции, търсят все по-качествени продукти. Benetton отвори първия си магазин в България през 1998 година - можем да кажем, че това беше едно успешно десетилетие, през което оборотът ни във вашата страна се увеличи повече от 10 пъти.
Benetton произвежда по 160 млн. дрехи годишно. Къде се правят те, как се контролира качеството на продукта с вашата марка? Как я защитавате от нелегалното производство?
Производствената и логистична организация на Benetton се базира на добре разработена във времето схема, благодарение на която производството се адаптира навсякъде по света. Освен фабриките в Италия, преди 10 години прибавихме нови – в Испания и Франция. Днес Benetton произвежда над 160 млн. дрехи в Централна и Източна Европа, по Средиземноморието – например в Тунис, а около 20 млн. дрехи се правят в Азия. Важно е да подчертая, че суровините идват от Италия и така гарантираме високото качество на крайния продукт.
Нелегалното производство влияе на марката, но не толкова колкото на пазара на луксозни стоки. Нашата сила е в собствената мрежа от 6000 магазина по света, което ни позволява голямо влияние в страните, в които сме представени.
Моля Ви, довършете изречението: Ако нямаше Benetton...
…светът нямаше да бъде толкова цветен!
Защо Benetton е винаги на мода?
Трудно е да се определи какво те прави успешен. Аз бих казал, че ние винаги предлагаме продукти с максимално високо качество, но абсолютно достъпни. Вероятно Benetton е винаги на мода и поради факта, че компанията ни е основана на някои ценности, които са винаги на мода: като любовта към качеството, дълбокото уважение към потребителите и околната среда, любопитство към всичко, което се случва не само на пазара на дрехи, а и по света. Това ни държи в тренда, прави марката ни модерна, но в същото време и по-издръжлива от сезонните модни тенденции.
С какво печели марката във все по-ожесточената борба на модния пазар?
За да реагира на бързите промени на модния пазар, компанията намалява сложността на колекциите, а в същото време увеличава предлагането – в момента имаме над 100 нови модела на година и винаги осигуряваме качество на продуктите на справедлива цена. Но най-важното е, че се вслушваме в потребителите и говорим с тях: това е, което Benetton прави чрез продуктите си и чрез комуникационната си стратегия, реализирана от Fabrica и приложена в рекламите.
Ще се промени ли визуалната концепция за рекламите на Benetton?
От кампаниите на Оливеро Тоскани до сега рекламите на Benetton са ангажирани неотклонно със социалните проблеми. Сътрудничим си активно с хуманитарните организации и се опитваме да накараме всеки човек да бъде съпричастен към тези проблеми, към благотворителността, опазването на околната среда. Смятаме, че това е първата стъпка към промяната на обществото. Пример за това е съвместната ни работа с Birima – кредитна организация, основана от сенегалския певец Юсу Н`доур, която е в абсолютна хармония с нашата философия за работа с организации, сериозно ангажирани със социални дейности. Друг пример е кампанията ни Доброволци в цвят (Volunteers in Colors), съвместно с ООН в международната година на доброволците (2001) или Храна за живот (Food for Life) със Световната програма за храните (2003)
Benetton е най-големият производител на мляко на Апенините, притежава най-голямата земеделска компания в Аржентина... Как мислите, заплашен ли е светът от екологична катастрофа?
Част от нашата политика и социален ангажимент е опазването на околната среда. Миналата година например организирахме конференция в Милано за опазване на околната среда с главен лектор Ал Гор, бившия вицепрезидент на САЩ. Ние вярваме, че една компания е добра, когато има ценности. И аз мисля, че това е точният момент да култивираме екологичната съвест на хората. Иска ми се да вярвам, че е възможно да намерим начин да превърнем екологичното съзнание в начин на живот – Ал Гор постави много проблеми, но и лесни, конкретни и приложими решения!
Каква е тайната на типично италианския феномен малка семейна фирма, която се превръща в огромна компания, контролираща милиарди, каквато е и Benetton?
Според мен тайната ни е страстта към работата, добрите ни сътрудничества и погледа към бъдещето. И разбира се – малко късмет!