Ариан Филипс

Бутай стени и продължавай напред!

Мария Тодорова 14 May 2005

лени кравиц, дженифър лопес, гуен стефани, шакира, дейвид боуи, джъстин тимбърлейк са сред нейните клиенти. Но най-голямото й професионално предизвикателство е мадона. Любимата й книга е световният атлас, любимата музика - на бийтълс...

Наричат я "най-голямата тайна на Мадона" - от 7 години тя е отговорна за имиджа й. Често пред името й слагат й етикета "звезден стилист". Защото Ариан Филипс създава стила на кръг от клиенти и приятели като Лени Кравиц, Дейвид Боуи, Джъстин Тимбърлейк, Иги Поп, Гуен Стефани, Дженифър Лопес, плюс куп актьори, с които я среща работата й в киното като дизайнер на костюми. Зад гърба си Ариан вече има 18 филма, сред които "Народът срещу Лари Флинт", "Гарванът" с Брандън Лий, "Луди години" с Уинона Райдър и Анджелина Джоли, "Самоличност" с Рей Лиота ...

Ариан става най-търсеният стилист в актьорските и музикални кръгове ден след церемонията по връчването на Американските Музикални награди през 1990г. За престижното събитие двамата с Лени Кравиц избират впит светъл костюм в стил Зиги Стардаст. Оттам нататък всяка нейна стъпка е едва ли не емблематична: Къртни Лав с бялата рокля Версаче на номинацията й за Оскар за "Народът срещу Лари Флинт"; черния панталон Клементс Рибейро и завързания като блуза шал Ермес, с които Мадона обра модните овации във филма "Отнесени от бурята" до костюмите в последното турне на Мадона и албума й American Life.

За звездните моменти в кариерата й, работата с Мадона и формулата на успеха Ариан Филипс разказва специално за читателите на ЕВА.

Откога се занимаваш със стайлинг и защо предпочиташ да те наричат дизайнер на костюми?
Започнах да работя като стилист в Ню Йорк през 1988 г. След това се преместих в Лос Анджелис, за да се занимавам с дизайн на костюми в киното. Това беше професионален риск, но еднообразието и монотонността са още по-страшни. В киното влязох през 1992 г. и то се оказа втората повратна точка в кариерата ми. Първата беше запознанството ми с Лени (Кравиц, б.ред.). Той ми помогна да разбера с какво точно искам да се занимавам в модата. Общи познати ни запознаха през лятото на 1986 г. и почти веднага станахме приятели. Той напусна Ню Йорк и година по-късно се завърна - да запише своя първи албум и да се ожени за Лиза Боне. Никой не го познаваше по това време. Беше интересно, защото и двамата бяхме в началото на кариерите си и не се страхувахме да експериментираме. Всъщност, не предпочитам нито титлата "стилист", нито "дизайнер на костюми", тъй като правя и двете. И двете са свързани с облеклото, но са и точно толкова различни. Така че смятам за удачно използването и на двете определения.

Има ли формула на успеха и каква е твоята? Да срещнеш точните хора в точното време и място или талантът и упоритата работа са достатъчни, за да успееш?
Вярвам, че успехът ми, а може би и този на повечето хора, се дължи на пълната отдаденост на работата, в която си влюбен. Трябва да имаш една определена връзка и пристрастие към работата си, да се забавляваш и да й се наслаждаваш всеки ден. Да имаш близки и далечни цели и да си фокусиран върху тях. Да създадеш "идентичност" с работата си, така че хората да разберат намерението и страстта ти да успееш в тази област. Бъди отговорен и мисли "извън стандарта". Провалите са просто най-добрите градивни елементи на успеха, така че бутай стени и продължавай напред.

Работейки върху някакъв образ или с човек, независимо дали е актьор, певец и т.н., какво целиш?
Моята крайна цел и стремеж е да остана вярна на същността на това, което правя и да помогна "да бъде разказана конкретната история". Без значение дали става дума за филм, видеоклип или снимка. Да бъда "автентична" и да предам чрез дрехите чувството, разказа и естетическата визия и концепция.

Какво предпочиташ - работата като дизайнер на костюми в киното или като персонален стилист на артисти и поп звезди?
Честно казано, нямам предпочитания. Обичам алтернативата - да преминавам от едното в другото поддържа работата ми свежа и интересна за мен самата. На фона на филмите работата ми за концертите е като скициране на модели. В киното основната задача е да се покаже развитието на героя и костюмът играе ключова роля. Във възприятието на публиката героят се слива с него. В крайна сметка двете страни се информират и обогатяват взаимно, а това подобрява работата ми навсякъде. И не се налага да се боря с еднообразието.

Твоите "звездни моменти" лично и професионално?
Горда и щастлива съм най-вече с дългогодишните професионални взаимоотношения, които съм изградила в работата и живота си. 17-те години приятелство и професионални отношения с Лени Кравиц, 7-те с Мадона, с режисьорите Марк Романек, с когото работя през последните 12 години, и Джим Манголд, с когото работя от 6 години и съм направила костюмите за 3 негови филма. С времето креативността в съвместната работа се освобождава и задълбочава. Невероятно е да можеш да израснеш заедно с режисьор или артист. В личен план съм най-горда с топлите и близки отношения със семейството ми и приятеля ми, който е страхотен. И със способността си да разделям личното от професионалното и (да се опитвам) да поддържам баланса между тях.

Звездни моменти?

Последното турне на Мадона - Re-Invention tour и 30-те страници в списание W, снимките за което направихме заедно с фотографа Стивън Клайн и които впоследствие се превърнаха в пътуваща експозиция и книга на турнето, са едни от най-забележителните моменти в работата ми. Гордея се с работата си за филма "Народът срещу Лари Флинт", малката независима кино-продукция Hedwig And The Angry Inch и филма, който току-що приключих - Walk the Line - с участието на Хоакин Финикс и Рийс Уидърспуун.

Как се запозна с Мадона?
Къртни Лав ме запозна с нея. По това време работих с Къртни, а Мадона (заедно с Къртни и Тина Търнър) трябваше да се появят на корицата на списание Rolling Stone за специалното им издание от 1997 г. "Women In Rock". Това беше първият ми ангажимент към нея и вече 7 години и половина работим заедно.

Доколко Мадона позволява намеса в стила й?
Тя винаги е различна и провокативна и създава впечатлението, че всичките й превъплъщения и промени произлизат от нея самата. Мадона е изцяло за естествения процес. Стилът й се развива напълно естествено от проект на проект, събирайки вдъхновение по пътя. Първо и преди всичко Мадона е сътрудник и съмишленик, тя уважава и очаква от хората, с които избира да работи, да "сложат нещо на общата маса на творчеството". Не може да се каже, че всичко е мое дело и че тя се оставя изцяло в ръцете на стилистите. В работата ни аз съм по-скоро редактор. Затова с ПР-мениджърите й имаме нещо като споразумение: да подбираме дрехите й така, че да дадем повод за обсъждания. Облеклото за видеоклиповете и концертите трябва да отговаря на духа на музиката, на настроението, да бъде част от спектакъла. Има още две изисквания: дрехите трябва да са фотогенични и подходящи както за сцена, така и за сложната хореография на шоуто й. Така беше с корсета на Кристиан Лакроа за последното й турне Re-Invention. Трябваше да изглежда добре и в същото време да не притиска бюста, защото едно изпълнение на живо крие големи рискове.

Как изглежда един дрес-лист за концерт?
За всеки концерт или турне подготвям dress-list (списъка на дрехите, които ще се обличат на турнето, последователността им и т.н. ), като костюмите трябва да следват реда на хореографията на шоуто. За турнето Re-Invention Мадона имаше 5 смени на костюми и ние поканихме Кристиан Лакроа и Стела Маккартни за работата над част от тях. За дизайна на останалите 3 костюма се погрижих аз. Моя грижа бяха и облеклата на всички танцьори, беквокали и музиканти. Танцьорите и беквокалите имаха 6 преобличания, а бендът 2. Сама можеш да прецениш какъв обем от работа е това и какво е натоварването. Аз обаче обичам да работя с Мадона, защото това е изключителна възможност да изразя идеите си и да покажем съвместния си проект на "световна сцена". Тя е артист от световна величина и икона за повече от едно поколение. Веднъж съм работила с нея от началото до края - за снимките на клипа Frozen. Тази музика приех със сърцето си и може би затова се случи така.

С кои от знаменитостите ти е най-приятно да работиш?
Обожавам работата си и затова обичам да работя с различни актьори, режисьори, музиканти... Мадона, разбира се е една от тях. Беше много забавно и интересно да работя с Хоакин Финикс за филма "Walk The Line", в който се разказва за живота на Джони Каш. Двамата режисьори, които споменах по-рано, също са в това число. Работата ми с Къртни Лав бе също удивително преживяване. Както и тази с независимия певец и текстописец Руфус Уейнрайт, който е истински талант. Съвсем скоро работих и с Дженифър Лопес върху новата кампания на парфюма й. Списъкът е дълъг...

Мечтаеш да работиш с?
Бих желала да се върна в 70-те години и да работя с някои от великите актриси като Джули Кристи, Катрин Деньов, Фани Ардан, Шарлот Рамплинг, Изабел Аджани, Гленда Джаксън... Или музиканти и певици от 60-те и 70-те като Франсоаз Харди, Мариан Фейтфул, Пати Смит, Нико, Джейн Бъркин и Серж Гинсбург...

Неосъществените ти мечти?
Не съм и мечтала за признанието, което получавам за работата си. Не че е необходимо, но е прекрасна изненада (особено за баба ми!).

Денят ти започва и завършва в...
Зависи върху какво работя. Денят ми започва в 4.00 ч. сутринта, ако съм на снимки същия ден, или в 4.00 ч. следобед, ако сме снимали през нощта. Средно работният ми ден продължава 11-13 часа - малко повече, когато снимаме и малко по-малко, когато подготвям проект или правя фитинги. Крайните срокове определят темпото. Междувременно се опитвам да отделя време на прозаични неща като сън, храна и упражнения. Досадно, но важно е да поддържаш енергията и издръжливостта си. Най-хубавото нещо в работата ми е, че всеки ден е нов и различен от предишните и липсва рутина.

Любимият ти град и място?
Любимите ми места, хммм... Обичам Русия, Бали Индонезия, Кауаи Хавай, Таос Ню Мексико и Лондон!

Любимата ти книга, песен, филм?

Любимата ми книга си остава световният атлас. Любимата ми песен? Не се сещам в момента за конкретна, но определено би била нещо класическо като Бийтълс. А от филмите - обожавам "Ах, този джаз", "Кабаре" и "Градът на изгубените деца".

Съветът ти за добър стил?
Да персонализираш гардероба си. Направи го уникален за себе си. Открий това, което истински обичаш, и изследвай този стил. Обикаляй и пазарувай от винтидж магазините и flea markets (пазарите на бълхите, б.ред.), от разпродажбите на обувки и мокасини, украсявай дрехите си. Портобелло в Лондон, районът на Монмартр в Париж и Корсо Комо в Милано са едни от най-добрите места за шопинг в света.

Най-добрата дреха?
На Рик Оуенс, Джереми Скот, Алегзандър Маккуин. За всеки ден - H&M и Gap.

Не можеш да живееш без...
Приятеля ми, моя Ipod, мобилния ми телефон, и-мейлите, безопасните игли и котката ми Спайдър.

Какво ти предстои?
В момента правя модни фотосесии за някои европейски списания и работя с Шакира върху новото й CD. Предстоят ми снимки с Мадона този месец, работя върху книга, която е мой личен проект, и съм в преговори и срещи като моден консултант на голяма фирма.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР