Теодора и Петя:

две българки зад кулисите на модния бизнес в Милано

Георги Тошев 14 October 2007

2007 e годината на най-големите скандални разкрития в модния бизнес. Една по една си отиваха от този свят красиви момичета, жертви на анорексия. За първи път се разрази истински спор за теглото на манекенките. Организаторите на Мадридската седмица на модата забраниха на прекалено слаби модели да участват в ревютата. Забраната бе въведена заради смъртта на 22-годишна бразилска манекенка, която получи сърдечен удар минути след като слезе от подиума по време на ревю.

Италианският моден бизнес реши да се бори с анорексията сред моделите чрез Кодекс за добрата практика в света на модата. Едно от изискванията в него е да не бъдат наемани модели под 16 години. Кодексът призовава модния бранш да популяризира т. нар. средиземноморска красота, отличаваща се с по-закръглени форми.

Публична тайна е, че освен с анорексия, зад кулисите на модния бизнес момичетата се борят с наркотици (кокаинът притъпява чувството за глад и усилва енергията, затова много от анорексичните модели прибягват до него) безразборен секс и склоняване към проституция. Британският вестник "Дейли Мирър" пръв показа снимки, на които се вижда как топмоделът Кейт Мос "смърка" кокаин. След кокаиновия скандал модната принцеса се подложи на лечение в клиника и загуби договори за милиони долари. Филм на Би Би Си пък показа как модели стават елитни проститутки.

Какво е да си модел днес в столицата на световната мода Милано? Отговорът от две горещи наши манекенки в Италия - Теодора Ангелова и Петя Милушева.

Жени в командировка

ТЕОДОРА АНГЕЛОВА е на 26 години, омъжена е, има дъщеря. Тя е един от най-успешните български модели в чужбина през последните години. Кариерата й започва в българската агенция Ивет фешън. От 4 години Теди е в престижната Фешън моделс в Милано. Снима за почти всички европейски модни и лайфстайл списания, била е лице на Дизел, участва в ревюта на известни дизайнери, сред тях и на любимия й Джорджо Армани.

„От мен се изисква да бъда в добра форма и да ходя на всички кастинги - понякога са по 13 на ден. Трябва да съм навреме, да изглеждам добре, за да взема ангажимента. От това печеля и аз, и агенцията", разкрива Теди.

Работата във Фешън моделс е свързана с пълно отдаване и строг режим. Моделът не може да си позволи да отиде на кастинг недоспал. Обикаля различните адреси с градския транспорт или пеша. "Момичета, които са били повече от два пъти в Милано, познават града по-добре от родните си места. Лятото е жега, зимата - студ. Нашата професия не е само блясък, фотоапарати и светкавици." Теодора навърта километри пеша, носейки обувките с високи токчета в чанта.

Фешън моделс е най-старата и престижна модна агенция в Милано. Най-известното й лице в близкото минало е Клаудия Шифър, а днес - Наталия Водянова. Валтер е главният букер. Той открива Теди преди години и днес направлява кариерата й. „Не всички са така решителни и успешни като нея. Повечето момичета идват, за да се забавляват. Някои стоят две седмици, после се прибират вкъщи с приятелите си. Понякога внезапно изчезват, друг път пазаруват и си отиват у дома. Уви, такива са повечето български момичета. Ние се нуждаем от модели, които са в бизнеса 100% и работят добре с фотографите и с дизайнерите." "Тази работа е като всички останали - казва Теди. - Върша я професионално, взимам си парите и си гледам семейството." Винаги, когато й се съберат повече от 4 свободни дни, лети за София при семейството си.

В Милано конкуренцията е жестока. Работният ден на топмодел официално е 8 часа и започва в 9 часа, но може да продължи до 6 часа на другата сутрин. Цените са различни според известността и ангажимента. Едно е да участваш в ревю на Прада или Долче и Габана, друго - в колекция на неизвестен дизайнер. Различно е и заплащането при участие във фотосесия за каталог или списание. Клиентът обаче заплаща на агенцията допълнително всеки час над нормираното работно време.

„В Милано се наблюдава леко падане на цените", разкрива Теди, но не коментира повече, защото няма право. Проучване на пазара на модели в Италия показва, че средно на ден добрият модел от ранга на Теодора върви около 2000 евро. Суперзвезда като Наталия Водянова може да стигне и до 15 000 евро.

Сбъдната мечта

Теодора попада в столицата на световната мода с няколко снимки, качени в сайта на българската агенция Ивет фешън. Месец по-късно в софийския офис се обаждат от Фешън моделс и настояват българката да замине веднага за Милано. „Трябваше да реша бързо. Дъщеря ми беше на 2 г. и оставаше със съпруга и майка ми. Решихме да опитам. Първите месеци беше трудно. Отделянето от дома, детето, семейството, не знаех езика."

Някои от букерите в Милано я съветват да крие от клиентите, че има дете. „Ще помня цял живот първото си ревю прет-а-порте, което беше на Библос. Имаше две възможности - или да получа инфаркт, или да се почувствам на седмото небе. Излязох и видях пред себе си около 200 фотографи, които крещяха и искаха да ме разкъсат. Щях да умра. Сърцето ми щеше да се пръсне, музиката гърмеше. Дефилирах на една сцена с момичета, които бях виждала само по Фешън канала. Нямаше репетиция, нямаше нищо. След ревюто ни заведоха на дискотека, където всички се надпреварваха да ме канят на танц." След това българката е поканена от Армани, за да участва в представянето на Емпорио Армани. „Армани е от дизайнерите, които боготворя. Отнася се с момичетата приятелски. Задължително дава по чаша шампанско преди ревю, защото иска да са в добро настроение. Специално за Емпорио Армани, младежката линия, държи момичета да изглеждат млади, свежи, ведри. Всеки път прави малки подаръци. Повтаря, че която не се усмихва, няма да участва в следващото му ревю." Теодора Ангелова участва и в ревюта на Валентино. „За разлика от Армани, той е сприхав и често избухва. Отнася се пренебрежително към моделите. Държи се с нас като със закачалки."

Колкото до тъмната страна на модните шоута - наркотиците, безразборният секс и анорексията, Теодора е категорична: „Никога не ми се е налагало да преспивам с някого, за да взема работа." И добавя: „Всеки клиент или букер ще те усети, че пиеш или вземаш наркотици. Знам и такива случаи, но става въпрос за много известни момичета, които могат да си позволяват тази волност."

Теди твърди, че професионалните модели гладуват много рядко, в нейната агенция се хранят малко, но здравословно. За доказателство Теди ни води на кастинг, където около 600 красавици се борят за правото да рекламират световна спортна марка. Всичките са слаби, но имат здрав тен.

Сред тях е и 18-годишната ПЕТЯ МИЛУШЕВА. Тя е другата българка, която Фешън моделс включва в каталога си преди година. В България Петя е направила първите си стъпки

Ако Теди или Петя спечелят кастинга, те ще приберат по 2000 евро на ден.

Всеки кастинг е изпитание за нервите и издръжливостта на моделите. „Понякога на опашка се чака по 5 часа. Конкуренция, това е положението!", отсича Теди.

Кастингите в Милано минават по различни сценарии. Обикновено моделът си дава бука със снимки, представя се с няколко думи. Комисията разглежда фотографиите, правят се няколко полароидни снимки, мерят се дрехи. „Винаги усещаш, ако клиентът те е харесал", казва Петя, която е все още ученичка в България. Момичето дебютира на модния подиум на 14 г. вагенция „Визаж", където печели титлата топмодел на годината на годишния конкурс на агенцията-Визаж Моделс. Едни от най-успешните си фотосесии прави за сп. „Ева". „Участвала съм в няколко вълнуващи ревюта в Милано, но като че ли това на Армани си остава най-голямото събитие в живота ми до момента." От агенцията й звънят в последния момент. „Армани е много мил човек. Държа се прекрасно с всички модели, усмихваше се, смееше се, пускаше шеги."

Животът в световната столица на модата променя и Петя. Научава я да взема бързи решения, да бъде търпелива, да работи много, да се усъвършенства. „Чувствам се прекрасно в света на голямата мода. Много е вълнуващо, случват се неща, които повдигат самочувствието ми, правят ме щастлива, карат ме да се усещам на върха." 

Петя признава, че единственото изкушение, на което й е трудно да устои, е шопингът. „Да пазаруваш с мен е трудна задача. Имам особен вкус и е ад за хората, с които съм. Пробвам цялата колекция, но в повечето случаи не купувам абсолютно нищо. Обичам скъпите магазини, но не обичам показност, предпочитам удобни дрехи." За разлика от Петя, Теодора пазарува бързо и спонтанно. „Винаги знам какво ми е необходимо, често дори не меря, а направо купувам." Ангелова е категорична обаче, че в чантата на всеки модел задължително трябва да има огледалце, балсам за устни, четка за коса, портмоне и тефтер. 

Двете момичета бързат за един от вечните ритуали в Милано - аперитиво. Времето между 6 и 7 следобед, когато всички заведения сервират по питие и дават безплатно хапки и чипс. „След тежък ден имам желание да изпия чаша бяло вино, да се прибера вкъщи, да взема леден душ и да си пусна хубав филм за лека нощ", споделя Теодора.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР