Кратки истории от 90-те

Ярки, шумни, непокорни – 90-те отново ни напомнят за онова вълнуващо пътешествие в търсене на индивидуалността

Кристина Симидчийска 16 April 2013

1991: Wild at Heart, сесия на Питър Линдберг за Vogue

Ярки, шумни, непокорни – 90-те отново ни напомнят за онова вълнуващо пътешествие в търсене на индивидуалността, което през последните 20 години модната индустрия ту се опитва да игнорира, ту подчертава с огромни светещи табели в греховната стилистика на Лас Вегас. Ние нямаме нищо против. Защото нека си признаем – 90-те бяха забавни, караха ни да се смеем, да плачем и да танцуваме и всяка нова емоция си имаше свой дрескод. Е как да не ги харесваш...

СУПЕРМОДЕЛИТЕ
Кой не е чувал имената им: Синди, Линда, Клаудия, Наоми, Кристи, Хелена... Стъпват на подиума на Джани Версаче в началото на 90-те и неусетно светът вече е в краката им. По-известни и ценени от звездите на Холивуд, супермоделите раждат нова мания към перфектното тяло. А то трябва да бъде облечено подобаващо.

ХИП-ХИП И ХОП
Ню Йорк е разделен на две от „войната“ между Изтока и Запада, изразена чрез хип-хоп музиката, а последната е сред безусловните диктатори на 90-те – от сленга до дрехите и аксесоарите. Стилът им е игра на контрасти: от една страна, те са белег за нисък социален статус и следват функцио-налността, подобно на римите, родени в бедните квартали. От другата страна стои концепцията за охолство, власт и бързо забогатяване – колкото по-скъпи са аксесоарите, толкова по-горд е притежателят им. Така или иначе, размъкнатите суичъри и смъкнатите широки панталони бързо завладяват градските улици, а след това и подиума. В средата на епохата се появява и тяхната алтернатива – рейв поколението, в чиято емблема се превръщат ярките неонови цветове. Както и момчешки и момичешки групи, величаещи комерсиалната попкултура – от музика до мода.

БАРОВКИТЕ ОТ БЕВЪРЛИ ХИЛС
Алиша Силвърстоун в „Баровки“ и нахаканите гимназистки от култовия сериал „Бевърли Хилс 90210“ задават феноменален моден тренд, забавляващ дизайнерите и до днес. Как се миксира шотландско каре с рокля на Calvin Klein, колко точно да се отреже блузката над пъпа, годините от значение ли са за широкия блейзър и денимът връзва ли се с коктейлна рокля – отговорите са в тийнейджърските вълнения на 90-те или в репликите им от този сезон.

ГРЪНДЖ ИКОНИ

Тревога и неясен копнеж обгръщат появата на нещо съвсем ново в ерата на 90-те – алтернативната музикална сцена, наречена „гръндж“. Визуалният й образ съвсем непреднамерено включва прокъсани дънки и пуловери, избелели тишърти и стари кецове, карирани ризи и всичко, което по-късно ще бъде наречено „тъжна епитафия за смъртта на стила“. Нейни икони са вокалът на Nirvana Кърт Кобейн и любимата му Кортни Лав, а киното се опитва да запечата емоциите на поколението в лентата „Хапки от реалността“. Част от тях виждаме на подиума този сезон, повече – през следващия.

АБСОЛЮТНА ЧИСТОТА

Пълна противоположност на всичко изброено дотук са изисканата сдържаност, безупречният силует и геометричните архитектурни форми в колекциите на Calvin Klein, Jil Sander, Helmut Lang. Благодарим им за асиметрията, белите ризи и поло-роклите. Цветовете? Бяло, сиво, бежово. Последователите им, почти 20 години по-късно, са лесно различими и все така безкомпромисни в минималистичното си възприемане на суетата.

ЛОГОМАНИЯ

Емблемите на големите марки покриват от глава до пети верните им поддръжници и никой не намира нищо странно в манията им – дори напротив. Дизайнерският лейбъл се счита за символ на успех и благополучие и – логично – следва да е на показ. От своя страна модните марки разработват нова стратегия – използват собствения си лейбъл, за да иронизират страстта към скъпите вещи. Неизбежно белият тишърт се превръща в основа за плакатното изкуство – от образа на Мики Маус до кратки послания без място за коментар.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР