Ани Лейбовиц

в най-мащабната пътуваща изложба на една от най-известните жени от последните 30 години

Ивайло Харалампиев 23 януари 2007

Ани Лейбовиц
„Ани Лейбовиц: животът на една фотографка, 1990-2005”, организирана от Brooklyn museum, събира 200 снимки. Това е най-мащабната пътуваща изложба на една от най-известните жени от последните 30 години. Професионалните снимки в нея са размесени със семейния фотоалбум.

Ани Лeйбовиц наскоро засне ексклузивно Сури Круз в компанията на родителите й Том Круз и Кейти Холмс за корицата на „Венити феър”. Тя снима и голия Джон Ленън в поза зародиш, гушнал се в Йоко Оно, само няколко часа преди убийството на звездата. Тази корица за „Ролинг Стоун” оглави топ 40 за най-добрите корици на всички времена. Бременната и гола Деми Мур, Нелсън Мандела в Совето, Синди Крофърд, „облечена” само с една змия, Джони Деп полегнал върху голата Кейт Мос. 

И още Джордж Буш с членове на кабинета си в Белия дом, Джак Никълсън по халат и пантофи със стик за голф в ръка, Арнолд Шварценегер на ски, Леонардо ди Каприо прегърнал лебед, Упи Голдбърг във вана, пълна с мляко, Кристо „опакован” като някоя от прословутите си творби... Фотографката на звезди отдавна сама се е превърнала в звезда. Но тя прави и репортажи от обсадата на Сараево, от терористичните атаки на 11 септември, пейзажи от Американския запад и пустините на Йордания.

Ето че сега Лейбовиц не се страхува да покаже личния си живот в голяма експозиция и в публикуваната книга-албум. Интимност, преливаща от емоции. „Аз нямам два живота. Това е моят живот, и личните снимки, и поръчковите са част от него”, споделя 55-годишната професионалистка, която фотодокументира раждането на трите си дъщери и живота на голямото си семейство, включително и смъртта на баща си и на дългогодишната си партньорка. 

Голямата любов на живота й е известната писателка и критичка Сюзън Зонтаг, която умира от левкемия през 2004 г. И двете жени не признават открито любовната си връзка, докато преди няколко месеца Лейбовиц настоя в едно свое интервю: „Наричайте ни любовници. Харесва ми думата любовници. Любовници звучи романтично. Искам да бъда напълно ясна, аз обичам Сюзън!” 

През 2001 г. след оплождане ин витро Лейбовиц ражда първата си дъщеря Сара, след четири години идват близначките Сюзън и Самюел, родени от майка под наем.

Ани от малка проявява интерес към музиката, танца, рисуването. Дори възнамерява да стане учителка по рисуване. По време на една ваканция посещава семейството си, което тогава е във Филипините заради работата на баща й, лейтенант от военновъздушните сили. Тогава се запалва по фотографията. С майка си пътува до Япония, където купува фотокамера и започва да снима активно. Скоро се записва на вечерен курс по фотография. Новото хоби я завладява дотолкова, че започва да “спи в стаята за проявяване”.

Снимките й се появяват в сп. „Ролинг стоун” през 70-те, когато прави репортажи за американската попкултура. През 1973 г. става главен фотограф на изданието. Снима по поръчка на бандата „Ролинг Стоунс” едно от турнетата им, но животът й върви на прекалено бързи обороти и тя започва да флиртува с дрогата. Необходими са й пет години, за да се реабилитира. След това кариерата й продължава нагоре. След десет години в “Ролинг стоун” работи за „Венити феър”, после и за „Воуг”. 

Ярките цветове, интензивната светлина и неочакваните пози стават запазена марка на фотографиите й. В едно от интервютата си Ани признава, че винаги е била потисната от външността си и единственият начин да се приближи до звездите е бил обективът.

За да достигне възможно най-плътно до героите си, тя прави предварително проучване. Чете книгите или поемите им, гледа филмите им и се информира за живота им. Прави и големи рекламни кампании, чието качеството – както самата тя признава - често се дължи на гигантските бюджети, позволяващи й да експериментира като фотограф без никакви ограничения.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР