Пенелопе Крус

Кой ще разтопи сърцето й?

26 April 2007

Изказване в телевизионно интервю на Моника Крус, сестра на магнетичната кинозвезда Пенелопе Крус, взриви испанската общественост. "Моята сестра - предсказа Моника, - ще бъде сама още много дълго..." Испанците бяха потресени, че на техния кумир и символ за красота се е паднала такава незавидна съдба. Но не бяха учудени, че информацията идва от предсказание. Нито от факта, че е направено от Моника. В Испания открай време се знае, че някои от танцьорите на фламенко умеят да предсказват, танцувайки. Моника Крус се е учила да танцува при велик майстор, който го можел.

Тя открила своя дар още в ранното си юношество. Тогава Пенелопе преживявала първата си любов с дългокосия музикант Начо Кано. В един момент, когато нещата между тях не вървели добре, тя помолила сестра си да предскаже бъдещето им. Моника изтанцувала раздяла. Пенелопе не повярвала, но скоро предсказаното се сбъднало. От тогава досега винаги, когато Пенелопе идва в родния Мадрид от Лос Анжелис, моли сестра си да й гадае. Те се затварят в голямото жилище на Моника. Тя първо се моли, за да призове духа на танца - дуенде. После пуска музика и започва да импровизира.

Това се случва всеки път, когато Пенелопе е в началото на нов любовен роман. Макар че винаги й предсказва само раздяла и самота, Пе вече е сигурна, че Моника не греши, нито че го казва, защото й завижда, както подозирала в началото. Фактите досега, уви, са доказвали предсказанията. До ден-днешен една от най-съблазнителните красавици на Холивуд, испанката Пенелопе Крус, живее в самота. Дали съжалява? Дали търси вината у себе си? Във всеки случай първото й разочарование от мъжете идва, когато е едва на 17.

Начо Кано, будистът музикант

През 1992 г. известният испански режисьор Бигас Луна предлага на младата Пенелопе главната роля във филма си "Шунка, шунка". В него имало няколко сцени, в които Пенелопе трябвало да се покаже гола. "Ти си актриса - убеждавал я Луна. - Това е съвсем нормално." И Пенелопе безропотно се съгласила. Пред камерата напълно се забравила, превъплъщавайки се в образа на героинята. На премиерата Пе отишла с Начо Кано. Филмът започнал... и Пе видяла тялото си отстрани. Красиво, съблазнително, излъчващо сексуална енергия. То сякаш казвало: "Вземи ме, чукай ме, мечтая за теб!" Пенелопе гледала потресена и не вярвала на очите си: това просто не може да бъде тя! В очите на зрителите около нея горяла похот. Преживяването било ужасно. Пе се чувствала като звяр, преследван от ловци. Тя тихо станала и напуснала киносалона. Кано даже не забелязал, че си е отишла.

Шокът и отвращението от себе си били толкова силни, че не се върнала в дома на Кано, където живеели заедно, а отишла в тясното жилище на родителите си в покрайнините на Мадрид. В това скучно предградие, в този безличен четириетажен блок, затиснат между евтини супермаркети и магазини за работнически дрехи, преминало детството й. Навремето бащиният дом й се струвал просторен, топъл и важен. Сега тя с тъга открила, че всъщност е малък, безличен и по нищо не се отличава от останалите. Кано я открил веднага след края на прожекцията и горещо я убеждавал да се прибере при него. За нищо на света, бил отговорът й. Пенелопе не можела да си представи да спят в едно легло. Мисълта за секс я карала да потръпва в погнуса. За нейно удивление Кано дал положителна оценка на "Шунка, шунка" и отбелязал, че като цяло това е един приличен филм. Пе била оскърбена. Нима и той я възприема като живо парче шунка? И то Кано, който е будист и вегетарианец.

Четири месеца Пе живяла на ръба на отчаянието. Изпитвала ненавист към тялото си и се опитвала да се убеди, че няма никакво отношение към него. Една сутрин, за радост на родителите си, излязла и отишла във фризьорски салон. Но не в салона на майка си, където познавала всички фризьорки, а в друг. Помолила да й отрежат дългите черни коси колкото се може по-късо. От фризьорския салон излязла със съвършено гола глава. Като я видяла, майка й Енкарна изпуснала подноса с мръсните чинии, а по-малкият й брат Едуардо недоволно подхвърлил, че сега всички момичета от града ще си обръснат главите. Кано я огледал преценяващо и отсякъл: "Сега наистина си неотразима." В края на краищата Пенелопе се върнала при него. Усещането за мъчителна раздвоеност се притъпило, но не изчезнало. А най-модните момичета в Мадрид наистина тръгнали с обръснати глави, подражавайки на своя кумир Пенелопе Крус. Пе непрекъснато се терзаела защо Кано не я е изоставил след "Шунка". Как можело да й вярва, след като така се е компрометирала.

След "Шунка" тя въобще не можела да мине спокойно по улиците, да не говорим пък да поседи в любимото си кафене в старата част на града. Около нея се събирали тълпи от почитатели: едни искали автограф, други - снимка, трети я закачали и я довеждали до истерия. Тя се обърнала към полицията, но служителите на реда също поискали автограф. Сестра й Моника често я иронизирала, защото не вярвала, че Пе наистина така силно страда от всеобщото възхищение на мъжете. Още повече, че това изобщо не я отказало да се снима. Моника била права в едно: Пенелопе наистина била честолюбива. Но не й се искала евтината слава, която я заляла след "Шунка", а истински успех. Тя вече отказвала да се снима в каквито и да било еротични сцени, отвращавали я дори целувките пред камера. Но испанските режисьори един през друг я канели за филмите си.

Отношенията й с Начо Кано продължили цели 6 години. Това е най-дългият любовен роман в досегашния й живот. Пе се запознала с Кано на 16 години, след като участвала в мадридски конкурс за таланти и я показали по телевизията. Кано я видял и й предложил да се снима в музикален видеоклип за неговата група. Той бил знаменитост. Лидерът на супер популярната в страната група "Mecano" също не можел да мине по улицата, без да го заобиколи тълпа от почитателки. А какво правели те на концертите му! Някои дори се събличали... Той се отнасял с презрение към славата. Бил единственият й познат известен мъж, който не се опивал от собствената си известност. Кано бил будист и бързо отучил Пенелопе да яде месо и риба. През 1993 г. те за първи път отишли заедно в Индия. В един от манастирите, близо до Дхарамсали, посещавали лекции и семинари по будизъм за чужденци.

Пе с огромно облекчение възприела идеята, че човекът е чисто съзнание, а плътта е само дреха, към която не трябва да се отнасяме сериозно. Двамата пътували и до Калкута в мисия на майка Тереза. Там Кано основал фонд "Сабера" и с неговите пари създали приют и клиника за бездомни деца и жени. Запретнал ръкави и вързал косата си на опашка, той помагал в приюта. Пенелопе не можела. Изпитвала непреодолима погнуса от мръсотии. Веднъж Кано се разболял и Пе мъжествено предложила да поеме дежурството му в приюта. Отишла в Калкута, но... Щом видяла мърлявите болни деца, загубила съзнание. Върнала се в Мадрид с ясното усещане, че отношенията й с Кано са приключили, защото сега той ще започне да я презира. Пе му написала дълго писмо и отново се върнала при родителите си. Кано я молел да се прибере, но в Пе нещо вече се било пречупило и повече не можела да бъде с него.

Педро Алмодовар, режисьорът хомосексуалист

Единственият, с когото Моника предрекла на сестра си щастливи отношения, бил... Педро Алмодовар. Пе й се присмивала толкова дълго, че сестра й се разсърдила. "Помисли защо го правя", примирително казала Пе. Моника мълчала около минута, после също се разсмяла. В Испания за никого не било тайна, че Алмодовар е гей. "Но танцът казва, че ще бъдете щастливи! Може би заради теб той ще се върне в правия път?", вълнувала се Моника. В интерес на истината, в едно от последните си интервюта Педро Алмодовар каза, че Пенелопе е единствената жена на планетата, заради която е готов отново да стане бисексуален, както в младежките си години.

Алмодовар поканил Пенелопе да се снима във филма му "Жива плът". След това във втори негов филм, в трети... Истината е, че благодарение на него станала толкова известна, че я поканили в Холивуд. Но в личен план той се отнасял към нея изключително бащински. За цялото време на съвместната им работа не отишли дори веднъж заедно на обяд. Може би това е допадало на Пенелопе: чисто делови отношения и нищо повече...

Искала ли е Пенелопе да попадне във фабриката за мръсотии Холивуд? Сестра й я молела да се откаже. Педро също смятал, че Холивуд е гробище за актьора.

Холивуд, прекрасен и гибелен

...Моника даже не се досещала колко тежко било на Пенелопе в Холивуд в началото. Но Пе знаела: каквото и да е, тя трябва да е там. Патологично честолюбие? Възможно. Щом я видели, надутите холивудски продуценти започвали да се облизват като котка пред сметана. Когато заставала пред шеф на киностудия, Пе се чувствала още по-разголена, отколкото в първия си филм "Шунка, шунка". Тя разбирала, че за да я наемат, на тези господа им е все едно каква актриса е и дали изобщо е актриса. С риск да си тръгне безславно за Мадрид, тя изразявала презрението си, като умишлено засилвала испанския си акцент. Веднъж на кастинг за една роля дори се престорила, че въобще не разбира какво й казва режисьорът. Той се приближил плътно до нея и с отвратително лъстив глас я поканил на т. нар. обяд - което на "холивудски" означавало да разрешат проблема насаме. Пе избухнала и му залепила шамар. Решила, че това е краят на кариерата й в Америка, тя се прибрала вкъщи и започнала да си опакова багажа. На следващата сутрин й позвънили, че е утвърдена за ролята.

Пе работела непрекъснато. През деня снимала, вечер учела английски с преподавател, нощем мъчително зубрела ролите си, защото английският не й се удавал лесно. Освен това произношението й било безобразно. За дебютния си холивудски филм "Страната на хълмовете и долините" знаела на английски само своите реплики и още няколко думи от рода на "привет", "какво правиш", "до утре". Наложило се на снимачната площадка да се обяснява с жестове и мимики... Чувствала се така унизена, че й се искало да плаче. А веднъж, забравяйки реплика, така се притеснила, че неочаквано и за самата себе си гръмко и темпераментно заговорила на родния испански. Харесало й, че никой не я разбира, и дала воля на чувствата си. Крещяла обиди по адрес на режисьора и партньорите си като търговка от мадридски пазар. Американците я гледали като омагьосани. Когато свършила, избухнали аплодисменти.

Никълъс Кейдж, попарената надежда

На всеки два месеца Пе се стараела да си иде в Мадрид. В просторния дом на Моника се събирала многочислената рода. Майка й приготвяла в огромни количества от традиционните испански закуски тапас, както и паеля с морски дарове - любимото блюдо на Пенелопе и Моника. Хапвали, пийвали, пеели народни песни, танцували и вдигали безконечни тостове. Присъединявали се съседи, приятели на съседите, приятели на приятелите. Домакинята се целувала с познати и непознати, на всекиго предлагала стол, пълнела чинията му и му наливала вино. Тук Пенелопе си отдъхвала от Америка, където на гости даже при приятели можело да се отиде след предварително едноседмично предупреждение и още 10 позвънявания, за да потвърдиш визитата си. След полунощ идвал ред на задушевните разговори.

Обикновено ги започвал дядо й Мануел. Той отвеждал Пе в някой ъгъл, пълнел чашата й с вино, вземал китарата и под нейния съпровод започвал да задава неудобните си въпроси. "Четох, че си отнела Мат Деймън и Никълъс Кейдж от жените им?" Пе кипвала. Знаела, че американската преса я е превърнала в похитителка на чужди мъже и разрушителка на бракове. Но тя нямала никаква вина, че след филма "Цялото кралско войнство", където се снимала заедно с Мат Деймън, той се разделил с дългогодишната си приятелка Уинона Райдър. Колкото до Никълъс Кейдж... Пенелопе харесвала Кейдж. Те се снимали заедно във филма "Мандолината на капитан Корели". Пе не посветила дядо си в подробностите, но сутринта, когато останали сами със сестра си, споделила с нея.

Кейдж веднага я харесал, това било повече от ясно. Тя не се впечат-лила, била привикнала на мъжкото внимание. В Лос Анжелис романите й продължавали не повече от месец-два и това вече започвало да й омръзва. До този момент никой не й харесвал толкова, че да се увлече сериозно. Освен това била твърде подозрителна. А Ник й се виждал прекрасна партия. Той абсолютно не приличал на американските мъже, тези манекени. За да развесели Пе, уморена до смърт от необходимостта да говори на чужд език, Ник донесъл от къщи ръчно направена змия и я увил около шията й. Или разигравал за нея сцени от комикси, които знаел наизуст. Веднъж я поканил за уикенда и снимали очарователно имение в колониален стил. Пе била щастлива за първи път, откакто била в Щатите. И в този миг Ник развалил всичко. Докато се возели на лодка, той поискал разрешение да снима всяка част от божественото й тяло, за да се "моли пред него"... Пенелопе разбрала, че единственото, което го интересувало, е нейното тяло. "А ти смяташ, че душата ти е по-красива от пъпа ти ли?", заяла се Моника. Пенелопе се ядосала: сестра й винаги била цинична.

В края на краищата тя се срещала още няколко пъти с Кейдж, но вече без предишното въодушевление. Между тях имало близост, която, между другото, не й доставила особено удоволствие. И въобще не заради нея Ник решил да се раздели с жена си Патриша Аркет, както не пропуснали да разтръбят вестниците. Заставила го да подаде документи за развод тази луда Лиза Мари Пресли, с която започнал роман веднага след като Пе му дала пътя.

Томаш Обермайер, режисьорът чех

Пе била съвсем малка, когато вече умеела да надява на лицето си изражението "не ме докосвай". Моника молела да й даде да поиграе с куклата й, а Пе я стискала в мъртва хватка. Пенелопе се занимавала от 5-годишна с класически балет. Стоически издържала по два часа на балетната станка и по три часа на репетиции. Веднъж Моника забелязала, че щръкналите под завивката малки стъпала на спящата Пенелопе са покрити с кървави мазоли. Повикала майка им и й ги показала. На следващия ден Енкарна забранила на Пе да отиде на балет. Пенелопе била готова да убие сестра си. Замеряла я с всичко, което й попадне - кукли, чанти, даже с ножицата... А на балет все пак отишла. Репетирали "Лешникотрошачката" и Пе се канела да блесне. Често чувала как роднините упреквали родителите й, че са я обрекли на истински ад и са я лишили от детство. Тя наистина нямало кога да играе.

Ако Моника се връщала от училище около три следобед, Пе се прибирала в осем. Но винаги мечтаела да бъде прима балерина в мадридския театър, да танцува и да чува как всички я аплодират. Когато обаче станала на 15 г., един от знаменитите хореографи преценил, че мечтата й никога няма да се сбъдне. Казал го на майка й, тя тайно съобщила на баща й. Едуардо отсякъл: няма защо момичето да се мъчи. Макар че навремето го откъснали от кариерата на певец и цял живот превивал гръб в автосервиз, той бил благороден човек, който винаги казвал истината. Пенелопе се разревала, но приела преценката му. Съвзела се бързо. Само след седмица открила конкурс за талантливи деца, организиран от местната телевизия, участвала в него и победила 350 конкуренти. Започнали да я канят да се снима в телевизионни реклами, постепенно дошли и роли в киното. Пенелопе винаги била изключително целеустремена. Моника била съвсем друга - ленива, разпилявала се в увлеченията си и ги зарязвала заради поредния мъж.

Пе например знаела, че Моника е влюбена в един от бившите й приятели, режисьора чех Томаш Обермайер, с когото били заедно малко преди да замине за Америка. Било й интересно какво е говорил за нея пред сестра й. Защото Пенелопе била уверена, че всички мъже, с които се е разделила, говорят зад гърба й гадости. Моника й признала, че Том се жалвал как Пе била хладна, безчувствена и се интересувала само от кариерата си. "Такова разкошно тяло - казвал той. - Но не ти отговаря. Това е някаква бутафорна красота." Моника се кълняла, че се е застъпила за сестра си: просто на 17 години, след първия си филм, тя преживяла психическа травма. "Лицемерие и кокетство", жестоко отсякъл Обермайер. На Пе й станало болно от думите му. От друга страна, той действително бил изключително злобен към нея - разделили се не заради друго, а заради предложението да се снима в Холивуд. Томаш я умолявал да остане, но Крус разбирала, че втори шанс може да няма.

Том Круз, голямото разочарование

"Ти като че ли си изпълнена с целомъдрие и не допускаш никого до себе си", казвала на сестра си Моника, която по принцип не обичала "гадателските" танци. Но през пролетта на 2001 г. Пенелопе я помолила особено настойчиво да й гадае. В живота й се било случило изключително събитие - била влюбена. Моника облякла специална червена рокля с корсет и обула туфлите. Пуснала музика, която й помагала да изпадне лесно в транс, и се втренчила в сестра си. Пе знаела, че в този момент трябва да си представя човека, за когото иска да й се гадае. Било лесно - киноафиш с лицето му висял срещу дома на сестра й. Пе се приближила до отворения прозорец - мъжът от огромния, покрил цялата стена плакат, гледал право в нея.

Бил красив. И макар че бил почти на четиридесет, още приличал на тийнейджър. Моника започнала бавно да се поклаща в такт с музиката. После по-бързо и по-бързо, краката й започнали сами да играят. Бавно се обвивала около невидим партньор, на лицето й блуждаела блажена усмивка. Като че ли всичко ще бъде прекрасно, надявала се Пе. Но след няколко минути рисунъкът на танца се променил. Движенията на Моника станали резки - тя като че ли не се давала на някого, отблъсквала го и отстъпвала... Пенелопе почти грубо я хванала за рамото: "Достатъчно. Събуди се! Не ти вярвам!"

... Пенелопе започнала да се среща с Том Круз през 2001 г. близо месец след края на снимките им във "Ванила Скай". Вестниците, разбира се, мигновено разнесли клюката, че хищницата Пенелопе отново е разбила семейство, че Том Круз се е разделил с Никол Кидман заради нея. Само че Том бил подал молба за развод преди да започнат снимките на филма, т.е. преди да се срещне с Крус. Освен това, докато снимали, между тях нямало нищо. Пенелопе веднага забелязала, че Том е обаятелен и остроумен, но подозирала, че момчешкото му лице предполага и момчешки чувства. Връзката им започнала случайно на един холивудски прием, където я завела близката й приятелка Салма Хайек.

Както писали след това репортерите, искрата прехвърчала между тях именно тогава. Романтично ухажване от страна на Том нямало: той бил потънал в работа до уши като актьор и като продуцент. Направо предложил на Пенелопе да отиде да живее при него: защо да губят време? На Пе още не й се било случвало да живее в такъв огромен дом с осемнадесет стаи, с пет винаги пусти тенискорта, с четири открити и четири закрити басейна, с огромен щат от прислуга и цели три готвачки. В края на краищата свикнала с разкоша и била щастлива, че Том така бързо насочил връзката им към семейното русло и й поверил ролята на стопанка на дома си. За нея това означавало, че не поставя на първо място тялото, а личността й.

Том й напомнял нейния първи приятел Начо Кано. Начо бил будист, Круз - сциентолог. На Пе й харесвало, че преди хранене Круз прочитал дълга молитва, че се застоявал вкъщи, изучавайки класика сциентолог Рон Аббард. Тя никога не го разпитвала защо се е разделил с Никол Кидман, но веднъж той сам споменал, че Кидман била равнодушна към неговата религия, а за него това било важно. Пе била във възторг: най-после й се удало да срещне истински духовен човек. С гордост му казала, че не е само някаква актриса, но и будистка. Че преди време често е пътувала до Индия и се е занимавала с благотворителност. Круз я погледнал с насмешка: "Настоятелно ти препоръчвам да посещаваш лекции по сциентология."

Пе го послушала. Лекциите се провеждали вечер в едно лосанжелиско училище. Публиката била разнородна - от наконтени дами на средна възраст до бездомници. Пе внимателно слушала, записвала и се опитвала да разбере за какво става дума. У нея се създало впечатлението, че това учение е смес от известния й от детството католицизъм и будизма, изобщо от всичко по малко. Вкъщи след вечеря извадила тетрадките и започнала да задава на Том въпроси. Той раздразнено си играел с топка за тенис - глупава привичка - и вместо да й отговаря, казал, че ако не е била сциентологията, нямало да се оправи от раздялата с децата. Никол го упреквала в равнодушие, а сциентологията обяснявала, че в страданието няма смисъл. "Всички се познават по делата си", дълбокомислено добавил той. Пенелопе наострила уши: тази фраза обичал да повтаря и Начо Кано. Пе го разочаровала, като не успяла да се грижи за болните индийски деца. Не искала да се повтори същото и с Том. През нощта решението дошло само: тя нищо не разбира от сциентология и може би никога няма да я разбере, но трябва да докаже с дела, че е духовен човек.

... В Индия никой не познавал Пе и това вече било щастие. Можело да не се крие зад огромни черни очила както вкъщи. С бързи крачки се отправила към болницата. За нея се закачили група бедни деца. Тя им дала захарни бонбони. След секунда децата догонили Крус и отново настойчиво протегнали ръце. Тя им дала шоколадови бонбони. Пред входа на болницата виновно разтворила чантата си и им показала, че няма какво повече да им даде. Детските ръце без притеснение опипали хастара й. В този момент аскетичен индиец я попитал на развален английски дали е доброволка.

Да, тя е доброволка. Дошла е тук, за да гледа бездомни болни деца. Индиецът не бил удивен. Поканил Крус да го последва. Тръгнали по дълъг, тесен коридор, който приличал на тунел... В тунели Пенелопе винаги страдала от клаустрофобия и се стараела да ги избягва. Пред входа на залата ги посрещнала монахиня с обръсната глава и традиционно тъмночервено облекло. Тя приветливо се усмихнала на гостенката и я въвела в залата. Миризмата на нечистотия облъхнала Пенелопе. Няколко чифта любопитни детски очи се втренчили в нея. "Ето там е ваната. Децата трябва да се измият. Ще ви помогна", казала монахинята. След това пред очите на Пе всичко се завъртяло. Събудила се с памук, напоен с амоняк, който размахвали под носа й. Когато си тръгвала, неловко оставила на администратора на болницата чек за голяма сума. Тя се презирала. Не знаела как ще се покаже пред очите на Круз. Но се надявала, че ще я разбере. Том казвал, че религията му е помогнала да преодолее сериозни кризи в живота си, включително два тежки развода. Решила да му каже истината.

Круз слушал Пе с такова недоумение, като че ли му разказвала как е летяла до Луната. Даже отместил приборите на масата, станал и загледал в упор. После се разсмял. "Колко си наивна, Пе. Всеки помага сам на себе си. Тези крастави деца ще пораснат и ако намерят пътя, ще си помогнат, а ако не..." Приближил се до Пенелопе, многозначително целунал косите й и я поканил да отидат в спалнята. Тази нощ умрели всичките й илюзии.

При следващото си отиване в Мадрид Пе вече не молила сестра си да й гадае. Моника предложила сама, защото била прочела във вестниците, че сестра й е започнала роман с Матю Макконъхи. Моника просто примирала по този красавец, гледала всички филми с негово участие и, разбира се, "Сахара", където Пе и Матю играели заедно. След като през 2004 г. Пенелопе се разделила с Том Круз, тя почти веднага отишла в Мароко за снимките на филма "Сахара" и там срещнала Макконъхи. Да, той й харесвал, но тя повече не хранела надежди, че ще открие мъжа на мечтите си. Тъжно повтаряла на сестра си, че Матю е много плътски, макар че е забавен, оригинален и готов на всичко заради нея. Когато през 2006 г. след не толкова чести срещи, предвид натоварения снимачен график и на двамата, се разделили, Моника посъветвала сестра си да се обърне за помощ към психоаналитик.

... След предаването, в което обявила, че сестра й дълго ще бъде сама, редакцията на телевизионния канал се претоварила от телефонни обаждания. Мъже обяснявали, че искат да се оженят за Пенелопе Крус, че са готови на всичко, за да й угодят, защото е тяхната мечта. Имало няколко позвънявания от лесбийки и транссексуални. А един мъж дори предложил да се скопи, ако това би доставило удоволствие на Пе. Тя обаче няма време да мисли дали има проблем. Защото се подготвя за нов филм, който ще я върне в началото на кариерата й. Пенелопе Крус ще играе във филм на Уди Алън, който ще се снима в Барселона, а неин партньор ще бъде Хавиер Бардем, с когото преди 15 години си партнираха в "Шунка, шунка". Дали снимките, които ще започнат през лятото в родната Испания, няма да разтопят сърцето на Пе и да развалят предсказанието за самота?

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР