Анн-Софи Йохансон от H&M

„Можеш да бъдеш различен всеки ден и пак да бъдеш себе си“

Кристина Симидчийска 29 February 2012

Анн-Софи Йохансон

Снимка: пресофис на марката

„Можеш да бъдеш различен всеки ден и пак да бъдеш себе си“ - твърди Анн-Софи Йохансон, оглавяваща дизайнерския отдел на H&M

Централният офис на H&M е разположен в сърцето на Стокхолм сред жуженето на една от главните търговски улици и точно над един от най-големите им по площ магазини. Изглежда по скандинавски изчистен и минималистичен, с много бял цвят и много светлина (доколкото е възможно в страна, в която през зимата слънцето залязва в три следобед). Приютява отделите за маркетинг, реклама и дизайн, като само в последния работят над 140 човека. „Ние не диктуваме стил. Клиентът е шефът“, твърдят в компанията и правят всичко възможно да го докажат. Те предлагат мода за всеки вкус на най-добрата цена от базовите модели, съставящи класическия гардероб, до пиковите моменти в сезонните трендове. За да предугадят желанията на клиента, деветте отдела за дизайн „живеят в бъдещето“ и постоянно следят какво се случва по света. Вдъхновение черпят не само от улицата и подиума, но и от богатия си моден архив, винтидж находки, пътувания, музикални фестивали, нощни клубове, филми и произведения на изкуството. В ателиетата си разполагат с библиотека от 10 000 цвята, а в момента работят над колекциите за сезон есен-зима 2012/2013, както и над част от пролет-лято 2013.
Именно в артистичната зона, наречена White Room, се срещнахме с Анн-Софи Йохансон, отговаряща за дизайнерския отдел на марката. Нейната история в H&M започва през 1987 г., когато е наета за продавач в един от магазините на бранда в Стокхолм. През 1990-а заема позицията на асистент-дизайнер и пътят й към върха продължава до 2008 г., когато оглавява целия дизайнерски департамент на марката. И както изглежда, се справя повече от добре.

Работите вече 24 години за H&M. Как се промени компанията за това време?
Компанията значително се разрасна - вече сме в много страни и имаме далеч по-голям дизайнерски отдел. Тя еволюира многократно и все пак продължаваме да правим същите неща: опитваме се да даваме на клиентите това, което търсят, имаме идентични ценности и предизвикателства. Модата като цяло също се промени – тя е много по-глобална, а информацията - по-бърза. В началото нямахме компютри, а ето че сега те са неделима част от работата ни, позволяват да сме бързи и гъвкави, да създаваме много повече дизайн. Когато аз започнах, имаше само един тренд за сезон и той беше Трендът. А сега трябва да следваме няколко. И това е чудесно, защото имаме избор, можем да миксираме стилове и е далеч по-лесно да изграждаш персонален стил. В резултат всичко е много по-забавно.


Как решавате кога е дошло времето за дадена тенденция?
Мисля, че това е най-трудното нещо. И огромно предизвикателство! За нас не е толкова сложно да предскажем какво ново идва в модата. Трудното е да разбереш в кой точно момент толкова много хора ще са готови за него. Нито по-рано, нито по-късно - това е сложният въпрос... Затова често първоначално пробваме идеите в няколко магазина, за да видим как ще реагират клиентите и дали са готови за тях. И ако отговорът е „да“, тогава правим нещата „големи”. Така че се налага непрестанно да опитваме нови неща, докато се убедим, че хората ще ги приемат.


На какво бихте искали да научите клиентите си?
Повече да се забавляват с модата. Да се вдъхновяват и импровизират. Да отворят мислите си. И най-вече да се обличат по начин, който ще ги кара да се чувстват комфортно. Мисля, че дрехите имат това свойство – да те карат да се чувстваш добре... или зле. Но по-добре да вземеш най-доброто от тях. Можеш да бъдеш различен всеки ден и пак да бъдеш себе си.


Как според вас новите интернет медии и социални мрежи се отразиха на модата?
Определено добре. Когато видим в някой блог снимка с наш модел, веднага можем да усетим настроението, което сме провокирали. В социалните мрежи информацията преминава страшно бързо, но всъщност в това е и тяхната сила. Смятам, че модните блогъри определено се забавляват, и то по доста непосредствен начин. Част от тях показват и немалко познания за модата, така че не бива да бъдат игнорирани. И разбира се, чудесно е, че можем да получим толкова директна обратна връзка за нашите колекции. Освен това интересно е как въпреки глобалността на модата те са способни да я превърнат в нещо... локално. И това не е за подценяване.


Какви важни тенденции да очакваме тази година?
Има една тенденция на „униформен стил”, която продължава вече няколко сезона. Тя е дългосрочен тренд, защото се харесва от все повече и повече хора. Говорим за спретнатите поли, късите сака и скромните на вид ризи и блузи. Белият цвят ще заема голямо място през пролетния сезон – това според мен ще е един от най-модерните цветове, както и усещането за светлина, лекота и прозрачност. Бялото и светлите тонове носят нещо, от което хората в момента се нуждаят - повече оптимизъм, повече щастие. Към тях бих прибавила и нещо забавно, а защо не и екзотично!


Кои са вашите фаворити в колекцията пролет-лято 2012? Тя ще е първата, представена в България.
О, аз всъщност имам много фаворити. Ще видите страхотна палитра от цветове! Те са в основата на колекцията - от ярките скини джинси до връхните дрехи. Също има и една нежна серия с дантелени топове и рокли, които изглеждат много сладко и красиво. Радвам се да отбележа и голямото завръщане на полите, които можете да носите буквално с всичко – дори и с яке бомбър. Изглежда наистина готино.


Кое е вашето голямо лично предизвикателство?
Да бъда винаги в час с модата и желанията на клиентите. Също и да продължа да бъда креативна, което си е предизвикателство, защото съм част от голяма компания. Съвсем различно е да работиш за малка марка – там можеш да правиш, каквото си поискаш, но не и тук. Но в същото време не бива да забравяме, че модата може да е щедра и забавна и винаги можеш да отидеш още малко по-напред.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР