Първият рицар на дизайна
Малко познат на съвременната аудитория, Норман Хартнел е човекът, създал някои от най-царствените модели в гардероба на британското кралско семейство.
Невена Дякова 07 November 2020
Когато се появиха първите кадри от тайната камерна сватба на принцеса Беатрис, дъщеря на херцога на Йорк, светът си припомни едно от ключовите имена в британския дизайн.
Норман Хартнел, довереният моделиер на кралското семейство в продължение на десетилетия, е авторът на красивата винтидж рокля на принцесата, избрана директно от гардероба на баба й – Елизабет II. Страхотен жест към кралицата, която даде назаем на внучката си и тиарата, носена от нея самата в деня на женитбата й с херцога на Единбург.
Със съвсем леки корекции, като премахване на подплатата и добавяне на елегантни буфан ръкави от тюл, Беатрис спечели модните критици с избора си, отдаващ почит на най-дълго управлявалия страната монарх, но отбелязващ и творчеството на един от най-преданите, талантливи и ярки дизайнери на Острова.
Може би си мислите, че хората, които създават гардероба на кралските особи, не са случайни. Или че вероятно са преминали през школата на най-добрите шивачи и моделиери. Че задължително имат академично образование, а по всяка вероятност са аристократи. Грешите! Нито Анджела Кели, актуалната лична дизайнерка на кралицата, нито Норман Хартнел са хора със синя кръв. Между двамата има немалко прилики. Родени в работнически семейства – родителите на мис Кели са кранист и медицинска сестра от Ливърпул, тези на Хартнел – съдържатели на кръчма и търговци на алкохол в Лондон. И двамата, макар и останали без образование, изглеждат родени под щастлива звезда. Елизабет среща Анджела, докато последната е иконом на британския посланик в Германия, а няколко години по-късно я кани за свой личен гардеробиер. Норман създава шаферските рокли за сватба, на която присъства цялото кралско семейство. Останалото, както казват, е история…
В годините, в които мистър Хартнел започва кариерата си, е абсолютно неприемливо да си гей мъж от ниско потекло, който да извършва услуги за висшите ешелони на британското общество. Талантът и дискретността обаче се оказват двете скрити оръжия в арсенала на бъдещия любим дизайнер на кралското семейство. Самият той се увлича от костюмите още като дете, посещавайки различни мюзи-къли в Уест Енд. Не може да откъсне очи от тях, а когато се прибира у дома, запечатва впечатленията и спомените си в поредица от цветни рисунки. Театралното облекло е негова любима територия. И това бележи подхода в дизайна му почти през целия му творчески път. Неслучайно Норман Хартнел е автор на думите: „Мразя семплите неща, мисля, че те са отрицание на всичко красиво“. Много критици определят стила му като кулминация на разкоша от средата на XX в. Моделите на Хартнел обаче, макар и далечни на така модерния минимализъм, са акценти за епохата, в която твори, и в синхрон с историческия контекст. Като част от частните колекции на кралицата-майка – първата доверена клиентка на дизайнера, и по-късно и на самата Елизабет II, неговите модели и скици са достояние за широката публика в редица музеи като „Виктория и Албърт“ например.
Светът познава много истории на успеха, започнали с напускане на колеж от хора, променили средата със сътвореното от себе си. Е, Норман Хартнел не е Бил Гейтс или Стив Джобс, но също оставя следа в историята на модата. Той може и да не завършва Кеймбридж, където следва модерни езици, но пък именно елитната алма матер го среща с хора от висшите среди на британското общество, които се превръщат и в негови първи клиенти. Как от залите на респектиращото учебно заведение състудентите на Хартнел разбират за таланта му? И тук главен герой е театърът. Така любим на Хартнел, който се включва в любителската трупа и създава костюми за поставяните в университета пиеси. След един от спектаклите, на който, за щастие, присъства представител на вестник Evening Standard, журналистката Мини Хог пише съдбовното за моделиера ревю: „В Кеймбридж ли пребивава бъдещият гений на роклите? Костюмите в The Bedder’s Opera на местната драматична трупа ме наведоха на мисълта дали мистър Норман Б. Хартнел не обмисля да завладее нежната половина на Лондон със своите оригинални модели?“.
Да, и още как! Отзивът на мисис Хог наистина се оказва пророчески за биографията на Хартнел, който в следващите години се превръща в любим дизайнер на младите представителки на британската аристокрация, и особено на дамите от Bright Young Things – псевдоним, използван от таблоидите, обобщаващ група от бохемски настроени дами със синя кръв през 20-те години в Лондон. Момичета, които организират лъскави партита, претенциозни търсения на съкровища през нощен Лондон и консумират огромни количества алкохол и наркотици. Дали сред тях е била и лейди Алис Монтагю Дъглас Скот (съпруга на третия син на крал Джордж V), която го ангажира с изработването на сватбената си рокля и тази на шаферките си през 1935 г., не е известно. Това, че работата му впечатлява знатните гости на сватбата й, обаче остава в историята. Сред шаферките, за които стана дума, са малките все още принцеси Елизабет и Маргарет и въпреки че бракосъчетанието преминава много по-скромно от предвиденото (в параклис в Бъкингамския дворец, не в Уестминстърското абатство, както е планирано), поради траур в семейството, мълвата за създадената от Хартнел бледорозова рокля на принцесата се разнася бързо. Самата лейди Алис се отказва от бялото, защото смята, че се омъжва твърде възрастна за стандартите на епохата – на цели 34 години!