Поля Александрова: Отговорността започва от малките избори - всеки ден, без компромиси
22 December 2025
Има хора, чието присъствие се усеща още преди да произнесат първата си дума. Те говорят спокойно, но думите им имат тежест; усмивката им е едва загатната, но зад нея се крие увереността на човек, който знае защо е тук. Поля Александрова е именно такава личност, която вярва, че знанието е най-силната форма на сила, че малките ежедневни избори ни определят повече от големите жестове и че „без компромиси“ не е строг принцип, а освобождаваща философия.
Неслучайно днес тя е ръководител на отдел „Корпоративни комуникации“ във Филип Морис България - позиция, в която личната ѝ философия среща корпоративната мисия. Там, където думите имат значение, а правилната информация може да бъде разликата между заблуда и осъзнат избор, Поля и екипът ѝ изграждат комуникационна култура, основана на факти, смелост и отговорност.
Поля, ако трябва да се опишете с три думи, кои биха били те?
Бих се описала като последователна, принципна и любознателна - три качества, които определят и моя подход към комуникацията. Знанието е суперсила: то ни предпазва от манипулации и ни дава свободата да вземаме устойчиви и осъзнати решения.
Кампанията „БЕЗ КОМПРОМИСИ” поставя акцент върху ограничаване на достъпа на непълнолетни до тютюневи и никотинови продукти. Как тази тема се вписва в бизнес стратегията на Филип Морис България?
Темата за предотвратяване на достъпа на непълнолетни до тези продукти не е нова за нас - работим дълги години с търговците, а това е дългосрочен ангажимент в глобален план, част от визията ни за устойчиво развитие и отговорно поведение. Дадохме ярко име на кампанията - „БЕЗ КОМПРОМИСИ“, защото с него заявяваме категорично, че не допускаме никакви уговорки, може и не трябва да има никакво колебание, когато става дума за здравето на подрастващите. Целта ни е да бъдем пределно ясни и да подкрепим нашите търговски партньори да спазват законите и да изпълняват, отговорно и с мисъл за здравето на следващите поколения, своята дейност.
Има недоверие и съмнение за ролята на индустрията по тази тема. Как я преодолявате?
Често се срещаме с недоверие относно ролята на индустрията като партньор в търсенето на решение на проблема. Ние от Филип Морис отстояваме позицията си и заставаме твърдо с дейстивята си - тютюневите и никотиновите продукти са предназначени само за пълнолетни потребители, а законът забранява предлагане, продажба и употреба от непълнолетни и те нямат място в ръцете на децата и подрастващите. Защото това е правилно от научна гледна точка, разумно от бизнес гледна точка за устойчиво развитие на нашия бизнес и отговорно от човешка и обществена гледна точка. Срещаме и дезинформация за това дали може търговецът да поиска да погледне лична карта, за да се увери, че клиентът му има 18 г. - особено в по-малките населени места търговците се колебаят, защото се съмняват, че това нарушава закона за лични данни. Ние ги уверяваме, че това е легитимна практика - самото поглеждане на личен документ без неговото снимане, записване или заснемане по какъвто и да е начин - не нарушава никакви правила, а осигурява спазването на законовата забрана за продажба на лица под 18 г.
Как ангажирате търговската мрежа и до колко бизнесът участва реално?
Кампанията ни се развива на няколко нива. На първо място „БЕЗ КОМПРОМИСИ“ стартира с масова комуникация и материали в над 11 000 търговски обекти в страната. В тях ние разпространяваме стикери, образователни материали, брошури и дигитални визии. Използваме активно и дигиталния ни канал за комуникация с нашите търговски партньори, където регулярно ги ангажираме с активности и материали, които споделят посланията на кампанията.
Как планирате да продължите кампанията?
Вече осъществяваме плана ни да издигнем кампанията на още по-високо ниво с инициативи, обърнати не само към търговските обекти, но и към родители и учители. Тези обществени групи имат ключова роля за разбирането на проблема и осъзнаването му от децата и непълнолетните, които се развиват физически и психически най-активно в тийнейджърската възраст. Важно е фактите да достигнат до тях по възможно най-въздействащия начин, за да доведат до промяна на начина, по който възрастните гледат на този проблем, както и на разбирането на подрастващите за начина, по който тези продукти влияят на развитието им. Затова популярни публични личности вече застанаха зад каузата ни - Ники Кънчев, Теодора Духовникова и д-р Танер Шахин са нейни посланици.
Освен това с наша подкрепа „Българският институт за женско здраве“ осъществява лекции и срещи с бременни жени в „Училище за родители“ към „Майчин дом“ и пълнолетни момичета в последните гимназиални класове, като бъдещи майки, в които 15 медицински здравни специалисти споделят рисковете от употребата на никотинови и тютюневи продукти от тези уязвими групи от населението.
Решени сме да продължим нашата кампания „БЕЗ КОМПРОМИСИ“ за в бъдеще и сме отворени за подкрепа на други ефективни инициативи и програми, целящи превенция на достъпа и употребата на тютюн и никотин от тези, за които тези продукти не са предназначени.
Повeче може да научите тук https://www.bezkompromisi.com/
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.
